حشمت زرین جوب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی یک برنامه 10 ساله و بر اساس سیاست های ملی باید 10 درصد اراضی زراعی آبی همه استان ها به تدریج به کشت کلزا اختصاص یابد که ایلام در اولین سال ابلاغ مفاد این بخشنامه در سال زراعی 96- 97 مقدار 10 درصد اراضی زراعی آبی را به کشت کلزا اختصاص داد و امسال این میزان را هفت درصد افزایش داد و جلوتر از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به استان ایلام برای سطح زیرکشت کلزا در سال زراعی جاری ( 97- 98 ) 10 هزار هکتار با مقدار برداشت 18 هزار تن است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: پیش بینی این سازمان با توجه به ظرفیت و توان تولید و شرایط جغرافیایی و جوی اختصاص 12 هزار هکتار از اراضی آبی زراعی به کشت کلزا و برداشت 20 هزار تن محصول در سال زراعی جاری است.
زرین جوب یادآور شد: در صورت تحقق این مقدار سطح زیر کشت و مقدار برداشت پیش بینی شده محصول می توان گفت استان ایلام 20 درصد در کشت و برداشت محصول نسبت به برنامه ابلاغی سازمان در سال جاری افزایش خواهد داشت.
وی اضافه کرد: برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای کشت کلزا در سال زراعی گذشته هفت هزار هکتار بود و نزدیک به 14 هزار تن کلزا برداشت شد و امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از 70 درصد افزایش سطح و تولید داریم.
زرین جوب با بیان اینکه کشت کلزا در مناطق سردسیر و معتدل شروع شده، گفت: سهم کشت و تولید دانه روغنی کلزا در شهرستان های دهلران و مهران به عنوان قطب تولید این محصول زراعی 80 درصد است.
وی در خصوص بسته های حمایتی دولت از کلزاکاران هم اظهار داشت: در این راستا علاوه بر تهیه و تدارک کود و سموم مورد نیاز کلزاکاران، بیش از 60 تن بدر اصلاح شده کلزا نیز بین کشاورزان استان توزیع شده است.
به گزارش ایرنا، کشت کلزا در استان ایلام تا اواخرآبان ماه ادامه دارد و اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه سال بعد برداشت دانه روغنی کلزا آغاز می شود.
کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 45-42 درصد روغن و کنجاله آن حاوی 40-36 درصد پروتئین است.
کلزا دارای با کیفیت ترین روغن خوراکی بوده و کنجاله آن نیز یکی از مناسب ترین منابع در تغذیه دام و طیور است.
علاوه بر آن از نظر صرفه اقتصادی و مصرف آب مور نیاز نیز نسبت به اغلب گیاهان زراعی برتری دارد لذا توسعه کشت و تولید این محصول از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.