عهدیه طهماسبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نمایشگاه صنایع دستی و توانمندی‌های بانوان سرپرست خانوار با هدف ایجاد انگیزه و ترغیب بانوان به فعالیت های اجتماعی و ورود آنها به چرخه تولید 14 تا 17 شهریور ماه بمدت پنج روز در پارک جنگلی چقاسبز ایلام برگزار می شود.
وی افزود: در این نمایشگاه بیشتر غرفه‌ها مختص زنانی است که توانمند و به عرصه تولید راه یافته‌ و تولیدات آنها در سطح ملی قابل عرضه است.
طهماسبی با بیان اینکه از هفت استان برای عرضه تولیدات خود و شرکت در این نمایشگاه دعوت شده گفت: استان های آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان و ایلام در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و ساعت بازدید از ساعت 17 تا 23 همراه با برنامه‌های شاد فرهنگی بمنظور ایجاد نشاط اجتماعی خواهد بود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام یادآور شد: بانوان ایلامی تولیدکننده نیمی از محصولات صنایع دستی استان بخصوص گلیم نقش برجسته و فرش دستبافت هستند با این وجود جایگاه آنان در توسعه صنایع دستی به درستی شناخته شده نیست.
طهماسبی تاکید کرد: نقش بانوان در ماندگاری، توسعه و رونق صنایع دستی بسیار مهم و ارزشمند است و بازتاب سلیقه و ظرافت روحی بانوان ایرانی در محصولات متنوع تولید شده بخوبی قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه شرکت بانوان در این نمایشگاه تجربه ای جدید و تاثیرگذار برای کمک به هم افزایی بانوان است، گفت: در صورت ترویج و توسعه حوزه صنایع دستی و سرمایه گذاری مناسب در ایجاد اشتغال تاثیر گذار و نرخ بیکاری در استان بصورت چشمگیر کاهش می یابد.
عهدیه طهماسبی افزود: در عرصه صنایع دستی بیشتر تولیدکنندگان زنان هستند و این موقعیت فرصت مناسبی است تا بتوانیم در حوزه اشتغال خانگی و صنایع دستی برنامه ریزی مناسب تری داشته باشیم.
وی تاکید کرد: باید از بانوان کارآفرین حمایت های مالی مناسب صورت گیرد، چرا که وقتی بانوان کارآفرین وارد عرصه تولید می‌شوند کیفیت تولید را نیز بالا میبرند.
مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری اضافه کرد: انتخاب ایلام بعنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته که برای اولین بار توسط بانوی هنرمند و خلاق ایلامی (روستای زنجیره) در قسمتی از گلیم خود موفق به اجرای نقش برجسته با استفاده از گره قالی شد، مورد استقبال سازمان صنایع دستی کشور قرار گرفت.
وی ابراز داشت: این صنعت بسیار زیبا بعنوان سوغات و برند اختصاصی ایلام ثبت شده که افتخار دیگری برای استان و نشان از لیاقت و توانمندی بانوان این خطه دارد.
به گفته طهماسبی، یک هزار و 600 صنعتگر در 33 رشته صنایع دستی در بیش از 100 کارگاه فعال به صورت رسمی فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنها در بخش تولید گلیم نقش برجسته فعال هستند.
گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پاپوش سنتی (گیوه بافی)، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق(سوخت روی چوب)، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی، نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی استان ایلام است.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.