همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من قبلا هم گفتم که می‌خواهم ۴ سال رئیس جمهور شوم و چون نیاز نخواهد بود که برای ۴ سال دوم دنبال رای باشم حتما دست به اصلاحات اقتصادی خواهم زد؛ و مطمئن هستم که قادر خواهم بود اصلاحات را صورت دهم، یکی از این اصلاحات اقتصادی نیز یارانه است.

به گزارش جماران؛ همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تلاش می‎کنم نماینده ردصلاحیت شده ‎ها باشم.

بابت اینکه داوطلبان ذی‎صلاحی نتوانستند به عرصه رقابت وارد شوند متاسفم ولی تلاش می‌‎کنم نماینده شایسته‎ای از طرف آن‎ها باشم. 

امیدوارم این افراد مرا حمایت کنند تا بتوانم در یک مبارزه تقریبا ناعادلانه‎ی ۵ به ۱ دولت تشکیل دهم. 

مبلغ یارانه را افزایش می‌دهم.

برخی نامزد‌ها فکر می‌کنند اداره یک کشور مثل اداره یک خانه است.

از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم و معتقد بودم ارز دو نرخی فساد ایجاد می‌کند و دو بار از روحانی خواستم که آن را حذف کنند، ولی موافقت نشد و دلیل آن هم ترس روحانی از افزایش قیمت بود.

الان اختلاف دلار دولتی و آزاد خیلی زیاد شده است. قیمت مرغ ۴۰ هزار تومان است که با قیمت جهانی تفاوتی ندارد پس چه دلاری برای واردات نهاده مرغ می‌دهیم؟

واقعا برای چه بخشی از مردم ۴۵ هزار تومان اهمیت دارد؟

می خواهند ۱۰۰ هزار تومان بدهند و ۲۰۰ هزار تومان از جیب مردم بردارند؟ از کجا می خواهند بیاورند؟

برخی می‌گویند حتی زنان را در خانه به اسم کوچک صدا نکنید. 

به دختران ما با پیامک حجاب استرس وارد می‌کنند.

در زندگی مردم دخالت می‌کنیم که چه جور زندگی کن، چه فیلمی ببین، کجا برو، کجا نرو!

فکر می کردم دینداری در تبلیغات حاکم است ولی متاسفانه احساس می کنم اطلاعات غلطی به مردمی می دهند و این عین بی دینی است.

آمده‌اند عکس دختر خانم محترمی را در کالیفرنیا را گرفتند و گفتند فامیلی آن همتی است و گفتند دختر همتی در کالیفرنیا زندگی می کند.

من دو دختر دارم یکی متخصص کودکان و یکی دانشجوی معماری در داخل کشور است و یک پسر دارم استاد دانشگاه و معمار است بنابراین هر سه نفر در ایران هستند و افتخار می کنم در داخل کشور و برای مردم کار می کنیم.

 

***

رئیس کل پیشین بانک مرکزی، گفت: در بانک مرکزی با قدرت در برابر شکل‌گیری فساد ایستادم به همین دلیل، سه روز است که وارد عرصه انتخابات شدم ۵ کاندیدا مسیر تخریب من را در پیش گرفته اند. برنامه‌ای که در بانک مرکزی انجام دادم را در ریاست جمهوری محکم تر پیگیری خواهم کرد.

عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری طی سخنانی گفت: در ابتدا باید نکته‌ای را خدمت مردم عزیز عرض کنم و آن اینکه برای ما جمهوریت نظام بسیار مهم است و جمهوریت همواره مورد تاکید امام بوده است. من تاسف خودم را بابت اینکه داوطلبانی به نمایندگانی از سلایق مختلف در انتخابات حضور ندارند عرض می‌کنم اما اکنون که رقابت‌ها آغاز شده همه تلاش خود را می‌کنم و امیدوارم جریان‌ها و مردم از من حمایت کنند تا در یک رقابت ناعادلانه ۵ بر ۱ بتوانم موفق باشم.

وی ادامه داد: علت ورود من این بود که نحوه ریل‌گذاری و مدیریت اقتصادی ما اشکال دارد؛ چند دهه است که وضعیت اقتصادی ما نه تنها خوب نشده بلکه روز به روز بدتر هم شده است. یک بار تغییر روش دهیم قدرت اجرایی را به اقتصاددان‌ها بدهیم و سیاستمداران به حرف آن‌ها گوش کنند.

رئیس کل سابق بانک مرزی در ادامه بیان داشت: پرداخت یارانه مهم است و من قبول دارم که مبلغ کنونی آن بی‌ارزش شده، چراکه مردم ما زیرخط فقر قرار گرفته‌اند. اما اشکال در این است که ما در پرداخت یارانه عدالت نداریم، اکنون به حاشیه شهرها و روستاها بروید و ببینید مردم چه شرایطی دارند. من معتقدم که پرداخت یارانه باید نقدی باشد و البته نیاز است که افزایش پیدا کند اما عدد نمی‌گویم چون نمی‌خواهم کار پوپولیستی انجام داده و مردم را فریب دهم.

وی افزود: من قبلا هم گفتم که می‌خواهم ۴ سال رئیس جمهور شوم و چون نیاز نخواهد بود که برای ۴ سال دوم دنبال رای باشم حتما دست به اصلاحات اقتصادی خواهم زد؛ و مطمئن هستم که قادر خواهم بود اصلاحات را صورت دهم، یکی از این اصلاحات اقتصادی نیز یارانه است.

همتی در پاسخ به این سوال که «یارانه نقدی را افزایش خواهید داد؟»، گفت: حتما این کار را انجام می‌دهم اما مطالعه؛ منابع این طرح باید تعیین شود. اینکه مثلا بگوییم ۴۵۰ هزار تومان، خب کسانی که این را می‌گویند باید بگویند از کجا می‌خواهند این پول را بدهند؟ مثلا بنزین را به ۱۰ هزار تومان برسانند؟ ما باید حرف واقعی به مردم بگوییم. همین امسال علیرغم مخالفت های من دولت بودجه را ۷۰ درصد افزایش داد بعد به مجلس رفت و آن جا هم ۳۰ درصد دیگر اضافه شد و این یعنی بودجه امسال دو برابر سال گذشته شد. خب منابع این افزایش را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟

وی افزود: یکی از اشتباهات ما این است که هنوز نتوانسته‌ایم از فعالیت‌های سوداگرایانه و سفته‌بازانه مالیات بگیریم. ما اکنون مالیات را از تولید و کارکنان و حقوق بگیران می‌گیریم این اشتباه است، ما باید تولید را تقویت کنیم. بودجه باید با مالیات اداره شود سالی ۲۰ درصد تورم و ۲۷درصد رشد نقدینگی داشتیم علت این چیست؟ همه از سوءمدیریت است.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: من حداقل دوبار در همین برنامه شما حضور پیدا کردم و گفتم که مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم و معتقد بودم که ارز دو نرخی فساد ایجاد می‌کند. چندبار از دولت و رئیس‌جمهور محترم هم درخواست کردم که این حذف شود اما به دلایلی موافقت نکردند و معتقد بودند که گرانی ایجاد می‌کند. اصلا نرخ‌گذاری دستوری و اقلام دو نرخی مبنایش اشکال دارد. دولت نباید زانوی خود را بر روی گلوی مردم بگذارد. این روش توزیع از مبنا اشکال دارد و در نتیجه اشکالات بروز می‌کند؛ لذا با تک نرخی کردن ارز شاهد این نوع رانت‌ها در نرخ ارز نخواهیم بود.

وی افزود: مثلا الان مرغ در بازار جهانی با قیمت داخلی ما برابر است پس این ۴۲۰۰ که می‌دهیم کجا رفته است؟ همچنین در خصوص پرداخت یارانه هم معتقدم که به جای پرداخت مساوی به همه دهک‌ها باید به دهک‌های پایین یارانه پرداخت شود.

همتی در پاسخ به سوالی درباره اشتغال، به اهمیت توجه به حقوق زنان اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون ۵۰ درصد فارغ التحصیلان جامعه ما زنان هستند، برای اشتغال باید همه را در جامعه ببینم؛ متاسفانه بعضی‌ها برای نیمی از جامعه حق اشتغال هم قائل نیستند و از آن بدتر برخی معتقدند که اسم کوچک زنان را هم در خانه نباید صدا کنیم. متاسفانه ما فقط عادت کرده‌ایم از بالا بنشینیم برای مردم تصمیم بگیریم که چگونه خودرو سوار شوند، چگونه در خیابان حاضر شوند؛ همواره می‌خواهیم تعیین تکلیف کنیم. ما باید پیش از هر چیز برای جوانان‌مان احترام قائل شویم و یکی از نخستین حقوق آن‌ها اشتغال است.

همتی گفت: در چند سال گذشته ظرفیت‌هایی برای اشتغال داشتیم که بخشی به دلیل کرونا از بین رفت؛ ما در بخش خدمات می‌توانیم اشتغال‌زایی کنیم. کرونا سبک زندگی ما را تغییر داد. بسیاری از شغل‌ها وارد اینستاگرام شده است. اینجا بحث فیلترینگ هم مطرح است که من شنیده بودم می‌خواهند اینستاگرام را هم فیلتر کنند. من بخاطر کاندیداتوری باید با فیلتر شکن وارد توئیتر شوم که مسئولان آنجا هستند. 

 

نباید در بورس دخالت سیاسی کنیم

 

این کاندیدای ریاست‌جمهوری در خصوص بازار سرمایه و مساله بورس گفت: اتفاقاتی در بازار سرمایه ما رخ داد که نباید انجام می‌شد. من در دولت هم گفتم که حمایت‌های بی‌منطق از رشد بازار سرمایه نتیجه خوبی ندارد. بورس بخش خصوصی است و ذات این بازار ریسک آن است. وقتی دخالت می‌کنیم و مسائل بورس را به شورای امنیت می‌بریم، معلوم است که سرمایه‌گذار سرمایه خود را خارج می‌کند. نباید در بورس دخالت سیاسی کنیم. با این کارها مردم را به بورس بی‌اعتماد می‌کنید. 

همتی گفت: من به بازار سرمایه اعتقاد جدی دارم؛ سقوط بازار سرمایه دلایل متعددی دارد که به موقع توضیح می‌دهم. بازار سرمایه تجلی بخش حقیقی اقتصاد است. دولت من حتما بازار سرمایه را در دستور کار قرار خواهد داد اما به هیچ عنوان حمایت نمی‌کنیم بازار بالا برود. من تلاش می‌کنم بورس شفاف شود. امیدوارم روندی که این چند روز شروع شده ادامه پیدا کند. 

 

ما نباید بگذاریم فساد شکل بگیرد

 

مدیرکل پیشین بانک مرکزی در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی گفت: من نمی‌دانم چرا می‌گویند با فساد مبارزه کنیم؟ ما نباید بگذاریم فساد شکل بگیرد. ما نمی‌توانیم به جای مار عکسش را بکشیم. من به دنبال این هستم که وام‌های دهه۸۰ را تسویه کنم. ما باید تصمیمات درست بگیریم. برنامه من ریشه‌کن کردن شکل‌گیری فساد است. الان ببینید بابک زنجانی پولی را برد و الان زندان است الان تنها یک زمین مصادره شده است؛ کسی که به وی گفته این کار را انجام دهد باید پاسخگو باشد. من جلوی رانت را می‌گیرم؛ سه روز است که وارد عرصه انتخابات شدم ۵ کاندیدا مسیر تخریب من را در پیش گرفته‌اند. برنامه‌ای که در بانک مرکزی انجام دادم را در ریاست جمهوری محکم‌تر پیگیری خواهم کرد.

وی درباره صندو‌ق‌های بازنشستگی گفت: صندوق های بازنشستگی ما دچار آفت شده اند، این از حقوق مردم است که دست یک عده مدیر داده‌ایم که سرمایه‌گذاری‌های شان نتیجه نداده است و به بحران خورده است که همه این‌ها باید اصلاح شود.

وی ادامه داد:  در بودجه جاری مشاهده می‌کنیم حقوق بازنشسته‌ها را از صندوق‌ها می‌خواهند پرداخت کنند این درست نیست باید از حقوق بازنشسته‌ها دفاع کنیم حقوق بازنشستگی امانت است و باید متناسب با تورم رشد داشته‌ باشد  و حتی بالاتر هم قرار گیرد.

همتی بیان کرد: ما حکمرانی اقتصادی غلطی داریم هر سال می‌آییم تکرار سال قبل را انجام می‌دهیم و امسال با خودم گفتم دیگر فرصت نداریم و باید اصلاح کنیم ما نمی‌توانیم این روند اقتصادی را ادامه دهیم ما نمی‌توانیم انزوای اقتصادی که دشمن به ما تحمیل کرده است را ادامه دهیم ما باید وفاق در داخل کشور ایجاد کنیم و با تعامل مشکلات را حل کنیم اگر مشکلات همینطور بماند در سال‌های آینده بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه صندوق ها راه بیفتد من شعار نمی‌دهم که یکساله درست می‌شود باید  زمان مناسبی برای آن صرف کنیم اما بازنشستگان عزیز مطمئن باشند دولت از طریق درآمدهای جاری که دارد حقوق آنان را پرداخت خواهد کرد الحمدلله سال گذشته اقدام خوبی برای پرداخت حقوق بازنشستگان انجام دادیم و آن را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.