مسجد امام خمینی (ره) که اکنون از آن به نمادی برای دوستی 2 ملت ایران و ترکمنستان یاد می‌شود، در سال‌های آغازین استقلال ترکمنستان به عنوان هدیه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه "بایرام عالی" استان مرو در جنوب ترکمنستان احداث شد.در جنوب کشور ترکمنستان، روستایی در ناجیه بایرام عالی در جنوب ترکمنستان قرار دارد که به آن نام رفسنجانی نامیده‌اند.

در این روستا، حدود 14 سال قبل به همت مقامات ارشد سیاسی و فرهنگی وقت کشورمان مسجدی بنا نهاده شد که اینک به محل عبادت اهالی آن منطقه تبدیل شده است.

مسجد امام خمینی(ره) در واقع در ورودی دهکده‏ رفسنجانی قرار دارد که حدود 500 کیلومتر ازعشق‏آباد پایتخت کشور ترکمنستان فاصله داشته و درهای آن همواره بر روی مشتاقان عبادت و نمازگزاران باز است.

ساختمان مسجد طبق معماری اسلامی ایرانی توسط مهندسان و هنرمندان ایرانی در اوایل سال‌های استقلال ترکمنستان احداث شده ‏است و مردم محل از آن به عنوان هدیه‌ای بی نظیر برای نه تنها مردم روستای رفسنجانی، بلکه روستاها و مناطق همجوار آن نام می‌برند.

مردم این منطقه که قسمت عمده آنها فارسی زبان بوده در این مسجد و در ایام و آیین‏های مختلف برنامه‏های متنوعی را به صورت دسته جمعی انجام می‏دهند که برنامه‏های ایام محرم، ماه مبارک رمضان، عید فطر و قربان و آیین‏های دیگر مذهبی و از مهمترین آنها محسوب می‏شود.

در ورودی حیات مسجد امام خمینی یک لوحه از معرق نویسی مسی نصب شده است که نوشته‏های بر آن توجه مراجعان به این مسجد را به خود جلب می‏کند.

در این لوحه متنی به شرح زیر به دو زبان ترکمنی و فارسی نوشته شده ‏است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

مسجد امام خمینی(ره) واقع در حاشیه جاده ابریشم در راستای تحکیم بنیان‌های مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور برادر و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، توسط آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی و جناب آقای صفرمرداد نیازاف روسای جمهور دو کشور در تاریخ 21/2/76 افتتاح گردید. این بنا در زمینی به مساحت سی و پنج هزار متر مربع و با شبستانی به مساحت 400 متر مربع احداث شده است"

این روستا که پیشتر "ناریمان" نامیده می‌شد، همزمان با سفر 18 سال پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت کشورمان به منطقه مرو، و به افتخار ایشان به روستای رفسنجانی تغییر نام پیدا کرد د و در همین زمان نیز بود که کلنگ احداث مسجد با حضور رئیس جمهور فقید ترکمنستان، صفر مراد نیارف به زمین زده شد.

در ابتدا قرار بود نام این مسجد نیز رفسنجانی شود که با مخالفت ایشان، به مسجد امام خمینی (ره) تغییر نام پیدا کرد و سرانجام در تاریخ 21 /2/76 با حضور صفرمراد نیازاف رئیس جمهور فقید ترکمنستان و اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران، در مراسمی رسمی و باشکوه افتتاح شد.

"سید رضا میرمحمدی"، سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت ایران در عشق‏آباد در خصوص این مسجد می‌گوید : مسجد امام خمینی در واقع نماد روابط فرهنگی و تعاملات دوستانه 2 کشور همجوار و هم دین است و در رشد و توسعه روابط فرهنگی از 14 سال پیش یعنی از زمان احداث آن نقشی برجسته به عنوان یک نماد ایفا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز مسجد امام خمینی در روستای رفسنجانی پس از گذشت بیش از یک دهه به مکانی شناخته شده تبدیل و هرساله در ایام ماه محرم میزبان گروه‌های عزاداری و ارادتمندان به خاندان اهل بیت می‌باشد.

میر محمدی در پایان تاکید کرد، با توجه به اینکه مسجد امام خمینی به صورت رسمی و با توافق 2 کشور آن هم در سطح رئیس جمهور ایجاد و احداث شده است، امیدواریم توجه مسئولان کشور ترکمنستان به این مسجد که یادگار و نمادی از دوستی ملت‌های 2 کشور برادر و همدین است، بیشتر شده و مردم این کشور شناخت بیشتری از این مکان و اهداف احداث آن پیدا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.