دبیر علمی نخستین کنفرانس بین المللی کشاورزی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کنفرانس به ‌منظور بررسی و تجمیع یافته‌های پژوهشگران و محققان علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌ زیست در حوزه های مشترک 2 کشور برگزارخواهد شد و یک رویداد علمی شایان توجه در سطح منطقه خواهد بود.
محمدرضا جهانسوز گفت: 2 کشور ایران و افغانستان دارای تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک، زبان مشترک، مرزهای مشترک و حتی مشکلات مشترک هستند لذا هرگونه توفیقی در زمینه کشاورزی و مسایل مرتبط با آن و امنیت غذایی به صورت قطعی روی هم تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: کشور افغانستان در بسیاری محصولات زراعی به ویژه محصولات باغی تولیدات بسیار خوبی دارد ضمن اینکه محصولات باغی تولید شده در این کشور ارگانیک و سالم بوده و برای تولید محصولات باغی فضایی بسیار مناسب دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین به توانمندی های ایران اشاره کرد و اظهار داشت: از طرف دیگر ایران دارای توانمندی بسیار زیادی در زمینه های تحقیقاتی کشاورزی به خصوص در زمینه زراعت، باغبانی و دامپروری است و اگر فضایی فراهم بشود که انتقال یافته ها به آن کشور صورت بگیرد از پتانسیل کشاورزی افغانستان می توان استفاده مناسبی داشت که تبادلات علمی و محصولات کشاورزی از جمله این بهره وری ها می تواند باشد.
وی یکی از محصولات تولیدی در این کشور را خشخاش عنوان کرد که بر روی کشور ما هم تاثیرگذار هست لذا حرکت به سمت و سویی که محصولات جایگزین وارد آن کشور بشود و تمام این مسایل ما را بر این داشت که یک کنفرانسی به منظور بررسی و تجمیع یافته های پژوهشگران و محققان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در حوزه های مشترک دو کشور برگزار بشود.
رئیس بسیج نظام مهندسی کشاورزی کشوراضافه کرد: همچنین به دنبال آن هستیم که فضایی فراهم بشود که چه از نظر کشاورزی و چه از نظر سیاسی شاهد این باشیم که اگر موانعی در ایجاد ارتباط هست برداشته شود و تسهیلاتی در این ارتباط اتفاق بیافتد برای اینکه ما بتوانیم در این کنفرانس چالش ها، فرصت ها و پتانسیل های مشترک در رابطه کشاورزی و پایداری کشاورزی را شاهد باشیم.
وی، اقتصاد- مدیریت و ترویج کشاورزی، علوم و صنایع غذایی اصلاح و تولیدات گیاهی زراعی و باغی و تکنولوژی نهال و بذر، شناسایی و مبارزه با آفات - بیماری ها و علف های هرز، مکانیزاسیون و تجهیزات گلخانه و فناوری کاشت- داشت و برداشت محصولات کشاورزی، دامپروری و تولیدات دامی - اصلاح نژاد های پربازده- دامپزشکی- شیلات و آبزیان، آبخیزداری- سازه­های آبی و منابع آب- آبیاری و زهکشی را از جمله موضوعات این کنفرانس عنوان کرد.
جهانسوزاضافه کرد: چالش های اقتصادی- حقوقی منابع آب های مرزی و مدیریت چالش ها، آثار تغییر اقلیم و خشکسالی منطقه ای و راهکارهای مقابله با آن، جایگزینی کشت مواد مخدر با محصولات پایدار و تامین معیشت کشاورزان افغانستان
توسعه فرصت های استراتژیک تجاری و بازاریابی بین المللی محصولات کشاورزی در مناطق آزاد از جمله چابهار وایجاد فرصت‌های تحقیقاتی و آموزشی- علمی فی ‌ما بین 2 کشور در بخش‌های مختلف کشاورزی از دیگر موضوعات مورد بحث در این کنفرانس بین المللی خواهد بود.
وی گفت: با برگزاری این کنفرانس احیانا فضاهایی در کشور افغانستان برای حضور کارشناسان، محققان و تولید کنندگان برای کشت فراسرزمینی ایجاد شود.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.