به گزارش ایرنا، طرح میز خدمت از ابتدای تیر ماه سال 97 با هدف الکترونیکی کردن ارایه خدمات و استقرار دولت الکترونیک و ارتقا کیفیت خدمت رسانی به مردم دردستور کار اجرایی قرار گرفته است.
جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان ، تکریم ارباب رجوع ، جلوگیری از سرگردانی مردم در ساختمان دستگاه های اجرایی، پیشگیری از امکان برخورد مفسده آمیز و غیراصولی با کارکنان دولت ، ایجاد نظام اداری پاسخگو و کارآمد، ارائه خدمت به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع از اهداف اصلی استقرار میز خدمت است.
میز خدمت به عنوان یک مرکز ارتباطات در دستگاه هاست که تنها نقطه تماس میان دستگاه های اجرایی و مردم به شمار می‌رود.
در این طرح ارباب رجوع با مراجعه به میزخدمت الکترونیکی یا حضوری، درخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز به مسئول میز خدمت ارایه می‌کند.
دستگاه مربوط موظف است تمامی مراحل اداری مورد نیاز مانند گرفتن تاییدیه‌ها، بررسی‌های کارشناسی‌ و تخصصی و ... را تا به دست آمدن نتیجه انجام دهد و ارباب رجوع در زمان تعیین شده تنها با مراجعه به میزخدمت، نتیجه درخواست خود را دریافت می‌کند.
مهمترین ویژگی های میز خدمت این است که ارباب رجوع درگیر فرآیند بررسی درخواست خود نخواهد شد و زمان کمتری را برای دریافت خدمت صرف خواهد کرد.
میز خدمت می تواند به صورت الکترونیکی یا حضوری باشد تا در هر 2 حالت دیگر مردم نیازی به پیگیری درخواست خود در واحدهای مختلف دستگاه نداشته باشد.
*** فلسفه میز خدمت
وزیر آموزش و پرورش گفت: مردم و مسئولان راه‌اندازی میز خدمت در هر اداره را برای تکریم ارباب رجوع و رفع سریع‌تر درخواست‌های مراجعه‌کنندگان ضروری و لازم می‌دانند.
سید محمد بطحایی اظهار داشت : قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی به مردم یک واژه نا مفهوم در جامعه تلقی می‌شد و اگر خدمت‌رسانی انجام می‌شد فقط برای افراد و مکان‌های خاصی بود و در بیشتر زمان‌ها این مهم با تبعیض و حق‌کشی‌هایی نسبت به محرومان همراه بود.
وی بیان داشت: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که به تعبیر امام این انقلاب 'انقلاب پابرهنگان و محرومان' است، عزت و کرامت انسانی برای قشر محروم و غنی مجدد احیا و زنده شد.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اولیه انقلاب اسلامی به دلیل وحدت و بصیرت حاکم شده در جامعه اسلامی خد‌مات‌رسانی‌ها توسط ادارات و نهادهای مختلف روندی بهتر و سریعتر به خود گرفت، یادآورشد: که همین روحیه جهادی تمامی محرومیت‌ها را از بین می‌برد.
وزیرآموزش و پرورش خاطرنشان شد: در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی و سال‌های پس از جنگ تحمیلی با تاسیس نهادهای مختلف به فرمان امام (ره) خدمت‌رسانی و توجه به مردم به ویژه به محرومان که از درخواست‌ها و یکی از اهداف قیام اما (ره) بود، به طور مطلوب انجام شد.
بطحایی ادامه داد: اما با گذشت 39 سال از عمر انقلاب اسلامی امروزه شاهد خدمات ‌رسانی‌ها، فراهم کردن امکانات و رفع مشکلات و معضلات مردم در تمامی زمینه‌ها و در تمامی مناطق حتی دورترین نقاط روستایی هستیم که این کار با کمال آرامش و امنیت به سبب نعمت انقلاب اسلامی و خون شهدا و مجاهدت‌های ایثارگران انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان به همت و اراده فرزندان غیور خویش در تمامی زمینه‌ها به ویژه بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و نظامی به دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی دست یافته و ایران اسلامی را در این زمینه‌ها جزء کشورهای برتر دنیا قرار داده است.
وی با بیان اینکه مکتب اسلام فلسفه وجودی کارگزاران، دولت‌مردان و مسئولان را خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم دانسته است ، اضافه کرد: تمامی مدیران و مسئولان نظام مقدس جهموری اسلامی باید برای رفع مشکلات و موانع پیش‌روی مردم خدمت بی‌منت و صادقانه را همانند گذشته سرلوحه کارشان قرار دهند.
وی یادآورشد: سازمان‌ها و ادارات مختلف هر کدام در زمینه و عرصه‌ای به فعالیت مشغول هستند و فلسفه و مبنای فعالیت و رسالت آنها خدمت‌رسانی و مرتفع کردن نیازهای مردم است.
وی بیان داشت: امروزه در ادارات و دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش ، تصمیم‌سازی و برنامه‌های فراوانی برای خدمات‌رسانی، فراهم آوردن امکانات و رفع دغدغه‌های مردم انجام می‌شود و در مناطق و زمینه‌های مختلفی مورد اجرا قرار می‌گیرد تا در نهایت منتج به رضایت ‌مندی عمومی شود.
وی در ادامه به دستور کار قرار گرفتن برنامه تکریم ارباب رجوع و رفع مشکلات مراجعه‌کنندگان به محیط‌های اداری پرداخت و ادامه داد: میز خدمت در آموزش و پرورش موجب می‌شود تا افراد و مراجعه‌کنندگان به‌زودی مشکلات و درخواست‌های خود را مرتفع کنند.
وی یادآورشد: دراین وزارتخانه نیز راه اندازی میز خدمت در دستور کاری قرار گرفته است تا فرآیند خدمات رسانی به جامعه فراهم آید.
وی تاکید کرد: میز خدمت استان البرز از جمله میز خدمت های آموزش و پرورش راه اندازی شده در استان های مختلف است که با امکانات و تجهیزات لازم و مناسب مورد افتتاح قرار گرفت.
*** میز خدمت برای تکریم ارباب‌رجوع است
مدیر کل آموزش و پرورش البرزگفت: خدمت‌رسانی به مردم در این برهه از زمان و در این نظام افتخاری برای هر مسئول به شمار می‌رود.
خسرو ساکی اظهار داشت : ما مسئولان برای خدمت‌رسانی روی کار آمدیم و در این راه باید تلاشی مستمر و مضاعف داشته باشیم و عدم انجام مسئولیت و کوتاهی در خدمت‌رسانی به مردم نه تنها پذیرفته شدنی نیست بلکه موجب نارضایتی عمومی و بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود.
وی تصریح کرد: راه‌اندازی میز خدمت در هر اداره و نهادی برای تکریم ارباب‌رجوع و رفع سریع درخواست‌های مراجعه‌کنندگان ضروری است.
وی با اشاره به اینکه میز خدمت راهی برای حل مشکلات مردم است ، یاد آورشد: رفع مشکلات و رضایت‌مندی مردم مسئولان یک ارزش و افتخار است که برای تحقق این مهم باید تمامی تلاش و اقدامات لازم صورت گیرد.
وی هدف از استقرار میز خدمت در این نهاد را تسهیل و تسریع در ارائه خدمات آموزشی دانست و گفت : روان سازی فرآیند اداری از مهم ترین دغدغه های ادارات دولتی بود که رئیس جمهور نیز بر آن تاکید داشته اند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز بیان داشت: استقرار میز خدمت از سرگردانی ارباب رجوع و مراجعین در راهرو های ادارات بخصوص آموزش پرورش که مراجعه کنندگان زیادی دارد ، جلوگیری می کند.
ساکی خاطرنشان شد: ارائه خدمات در میز خدمت موجب حذف ارتباطات غیر ضروری، سرعت خدمات رسانی به مردم، رضایت مراجعه ‌کنندگان و از بین رفتن تخلف های اداری می شود.
وی گفت: راه اندازی میز خدمت از سیاست های مورد تاکید دولت تدبیر و امید است که باید این مهم به بهترین شکل در تمامی دستگاه های اجرایی و اداره های استان اجرا شود.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش البرز با فراهم کردن آسان فرایندهای اداری و انتقال آن به میز خدمت باعث سهولت مراجعه کنندگان در دریافت خدمات شده است.
وی گفت : ابتکار دیگر آموزش و پرورش البرز حضور مستمر یکی از معاونان اداره کل در میز خدمت است که نقش بسیار مهمی در سرعت خدمات رسانی به ارباب رجوع را دارد.
*** تحول و ارتقاء خدمات کیفی با میز خدمت
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: آموزش و پرورش این استان نیاز به تحول و ارتقاء در ارائه خدمات کیفی به ارباب رجوع در قالب یک برنامه الکترونیکی دارد.
مراد مالمیر افزود: به منظور افزایش سطح کیفی خدمات در قالب میز خدمت در آموزش و پروش البرز نشست های هماهنگی، چگونگی نحوه کار و فعالیت در این میز با هدف تکریم ارباب رجوع و هدایت هدفند مراجعه کنندگان از جمله در ثبت نام دانش آموزان در مدارس ، هدایت تحصیلی ، سوابق و تائید مدارک تحصیلی و انجام سایر امور اداری درحال برگزاری است.
وی اظهار داشت: استقرار میز خدمت ارتقاء کیفی خدمات رسانی به جامعه هدف که شامل دانش آموزان، اولیا و معلمان می شود را در پی دارد که این مهم نیازمند توجه خاص در قالب یک برنامه هدفمند الکترونیکی است.
وی یادآور شد: کارشناسان معرفی شده در 9 میز خدمت فعال شده در آموزش و پرورش البرز باید آگاه ، مطلع به کار ، کارآمد ، با متانت و مسلط باشند تا در راهنمایی و هدایت مراجعین درست عمل کنند.
مالمیر بیان داشت: با توجه به شروع فرآیند برخی امور خارج از سیستم اداره کل ، نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز ملزم به ارائه خدمت مناسب به اربا ب رجوع می باشند که باید دقت نظر کافی در این مهم را داشته باشند ودر صورت لزوم ارباب رجوع به اداره کل مراجعه کند.
وی با بیان اینکه با توجه به نوع خدمت در آموزش وپرورش باید بر اساس نیاز مخاطب خدمات برنامه ریزی شود، ادامه داد: کاهش روند مراجعه حضوری ارباب رجوع به دوایر وسرعت بخشی به امور به شرط بستر سازی مناسب در میز خدمت تحقق خواهد یافت.
مالمیر تصریح کرد:چنانچه تعداد مراجعان به میز خدمت در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش با تراکم بالاباشد باید از سیستم نوبت دهی الکترونیکی استفاده کرد.
وی در ادامه به مشخص بودن فرایند کار در میز خدمت آموزش و پرورش در البرز پرداخت و افزود: روند کار باید مشخص باشد تا ارباب رجوع در هنگام مراجعه دچار سردرگمی نشود .
*** میز خدمت آموزش و پرورش البرز قابل تحسین است
مشاور اجرایی مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت : فلسفه میز خدمت ادارات را آشنایی ارباب رجوع با حقوق شهروندی دانست و افزود: رعایت عدالت و انصاف، سرعت، دقت ، افزایش سلامت کار ، فرهنگ سازی و آگاه سازی نتیجه وجود میز خدمت در ادارات است.
علی طاهری خلوص اظهارداشت: در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید، مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان برای رعایت حقوق شهروندی اقدام به راه اندازی میز خدمت با محوریت رعایت حقوق شهروندی ، احترام متقابل مراجعین ، اطلاع رسانی مناسب، پاسخگویی شایسته و سریع و پی گیری مطا لبات مردمی کرده است.
وی تصریح کرد: میز خدمت را بخش هوشمند مدیریت آموزش و پرورش توصیف کرد و افزود: در راستای عمل به وظایف محوله از سوی دولت، میز خدمت راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: : فلسفه وجودی آموزش و پرورش بر مبنای خدمت به جامعه است و آنچه از دیرباز تاکنون هدف آموزش و پرورش بوده ارایه بهترین خدمات به افراد جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی است.
وی بیان داشت: نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش از صادق ترین و خادم ترین نیروی های دستگاه های اجرایی هستند که با نهایت تلاش و کوشش در راستای رضایتمندی اولیاء ،دانش آموزان و جامعه انجام وظیفه می کنند.
وی یادآورشد: راه اندازی اتاق میز خدمت برای تسریع درانجام امور و جلوگیری از اتلاف وقت و تکریم ارباب رجوع است که با هماهنگی لازم در پیگیری امور مراجعین ارایه خدمات کنند.
استان البرز 460 هزار دانش آموز و 50 هزار معلم شاغل و بازنشسته دارد.
2819/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.