به گزارش ایرنا، هر سال در دهه اول تیرماه شاهد آیین تجلیل از برگزیدگان پرسش مهر ریاست جمهوری تحت عنوان کنگره ملی پرسش مهر درکشور هستیم زیرا این رخداد مهم فرهنگی موجب افزایش سطح مشارکت دانش آموزان ، فرهنگیان و اولیا می شود.
با توجه به اهمیت موضوع در این برنامه ملی با حضور مسئولان کشوری از دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا که آثار آنان در پرسش مهر ریاست جمهوری منتخب شناخته شده است تجلیل به عمل می آید.
هیچ کشوری بدون اهتمام خاص به نظام تعلیم و تربیت خود، آینده ای روشن، متعالی و تضمین شده نخواهد داشت.
این نگرش در حوزه تصمیم گیران موثر در سرنوشت کلان کشور، جزء لاینفک برنامه ریزی ها و اولویت های توسعه همه جانبه قرار گرفته است.
حضور عالی ترین مراجع اجرایی کشور در مراسم آغازین بهار تعلیم و تربیت ، گویای این مدعا است، لذا طرح سوال رئیس جمهور از دانش آموزان و فرهنگیان به منظور بهره گیری از تمام توان و استعداد کشور برای تقویت نهاد تاثیر گذار آموزش و پرورش است.
پرسش مهر در حقیقت پرسش یا مجموعه پرسش هایی است که در آیین بازگشایی مدارس درهر سال تحصیلی مطرح می شود و علاقه مندان تا پایان همان سال تحصیلی می توانند به صورت داوطلبانه و در قالب مسابقات فرهنگی و هنری در رشته های گوناگون و در سطح واحد های آموزشی دوره های مختلف و دانشگاه های وابسته به آموزش و پرورش شرکت کنند و به این پرسش ها پاسخ دهند.
وزارت آموزش و پرورش با هدف ارتقای سطح آگاهی و پرورش روحیه مشارکت جویی و پرسشگری ، آشنایی با آسیب ها و علل عقب ماندگی کشورها، آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی، ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری به ویژه در بین آینده سازان ایران اسلامی است.
*** پرسش مهر و نقش آفرینی آن
فرزاد اسکندری کارشناس فرهنگی و بسیج دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: فراخوان پرسش مهر با اهداف جلب مشارکت فعال فرهنگیان و دانش آموزان ، حساس کردن فضای فرهنگی جامعه، شناسایی علل و عوامل پیشرفت ،توسعه و افزایش حس مسئولیت پذیری مخاطبان انجام می شود.
وی اظهارداشت:ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری، آشنایی با روند جهانی شدن، شناخت و حفظ هویت ملی ، دینی و تلاش برای تحقق صلح مبتنی برعدالت و وحدت ملی از اهداف طرح پرسشگری است.
وی پرورش روحیه پرسشگری و توانایی نقد و تحلیل پدیده ها، آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی،کشف رشد و پرورش استعدادهای بالقوه مخاطبان، ترویج و تقویت امر پژوهش درآموزش و پرورش را ازاهداف عملیاتی این برنامه ملی ذکر کرد.
وی از ایجاد نشاط ، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس، کاهش فاصله بین حوزه های ستادی و اجرایی، ایجاد تعامل بیشتر بین معلمان و دانش آموزان، گسترش و تقویت فعالیت های گروهی ، شناسایی تنگناها، موانع و مشکلات جامعه و ارائه راهکارهای مناسب و ایجاد زمینه مناسب برای بازنگری و اصلاح فعالیت های جاری به عنوان دیگر اهداف عملیاتی پرسش مهر ریاست جمهوری درآموزش و پرورش یاد کرد.
اسکندری تصریح کرد: اثربخشی، تمرکز زدایی، جذابیت، مخاطب شناسی، کارایی، مخاطب محوری، به روز کردن ابزارها و شیوه ها،ضابطه محوری و قانونمداری، نتیجه مداری ، مشارکت جویی و مستند سازی از اصول و سیاست های اجرایی این رقابت بزرگ فرهنگی است.
وی اضافه کرد: هرساله شرکت کنندگان پرسش مهر ریاست جمهوری می توانند در زمینه مقاله پژوهشی و نشریه گروهی، نشریه دانش آموزی غیرحرفه ای، تالیف کتاب، داستان نویسی، هنرهای تجسمی، ساخت فیلم کوتاه، نمایشنامه و فیلم نویسی و ساخت وبلاگ، سرود یا نثر ادبی آثارشان را خلق کنند.
این کارشناس البرزی ادامه داد: علاقه مندان می توانندبا مطالعه و تحقیق کتابخانه ای، پژوهش میدانی، بارش فکری، اختصاص درس انشاء و تدریس به موضوعات فراخوان، کتابخوانی و سخنرانی درپرسش مهر ریاست جمهوری شرکت کنند.
وی گفت: پرسش مهر ریاست جمهوری در پنج مرحله مدرسه ای، منطقه، استان، دبیرخانه کشوری و کنگره ملی برگزار می شود.
وی پرسش مهر سال تحصیلی 97-96 ریاست جمهوری را در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟ برشمرد.
*** پرسش مهر و نگاه چند بعدی آن
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزود:اختلاف نظر چه در جامعه و چه در مدرسه در بین گروه‌هایی مثل دانش آموزان یکی از عوامل مهم تغییرات اجتماعی گروهی و فردی محسوب می‌شود و یک امر مورد نیاز در جامعه و مدرسه به شمار می‌آید.
فرزاد شعبانی اظهارداشت: نمی‌توان گفت همه دانش آموزان یک مدرسه یک شکل و با یک طرز فکر هستند و یک خط فکری را دنبال می‌کنند و عقاید و نظرات مشترکی دارند.
وی تصریح کرد: وجود اختلاف نظر و تفاوت افکار و طرز فکر در یک مدرسه یک امر طبیعی است.
شعبانی اضافه کرد:اگر این امر در درون مدرسه و مشکلات ناشی از آن در آن تأثیرات زیادی بر جای گذارد خشونت، قهر و بسیاری از این رفتارها بیشتر می‌شود و در مقابل شادی و نشاط کاهش پیدا می‌کند که این برای محیط‌هایی چون مدرسه ناخوش آیند است.
وی بیان داشت: هنگامی که دانش آموزی تک بعدی به مسئله نگاه می‌کند و حرف خود را مبنا قرار می‌دهد و دیگران را سرکوب می‌کند، در واقع او توانایی پذیرش عقاید مخالف را ندارد و این موضوع مربوط به شخصیت پرورش یافته وی می‌شود.
وی یادآورشد: وجود تضاد بین دانش آموزان مدرسه تا حد زیادی ایجاد شکاف خواهد کرد.
شعبانی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از اختلافات در این مسئله عمیق است ،خاطرنشان شد: در موارد حادتر اگر از حد معین تجاوز کند به مشکلات بیشتری می‌انجامد.
وی ادامه داد: تحمل اینگونه مسائل که به مقاله پرسش مهر 96 رئیس جمهور انجامید به عقاید و مخالفت‌های دیگران، تربیت افراد، سطح تحصیلات، میزان اعتقادات و باورهای دینی بستگی داردو اینکه شخصیت فرد در چه خانواده‌ای پرورش یافته از اهمیت برخوردار است.
وی گفت:آنچه مسلم است در جامعه کنونی اهمیت تعامل و پذیرش افکار دیگران در مدرسه بیش از پیش مشهود است و این باعث شد موضوع پرسش مهر 96 رئیس جمهور در سال تحصیلی اخیر این موضوع باشد.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج افزود: واقعیت امر این است که گاه مبحث آموزش بیش از پرورش در مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد و آنچه مسلم است معلمان ماموریت آموزشی خود را بیش از پرورش مدنظر قرار داده اند و این امر تا حدود زیادی به ساختارها بازمی گردد.
شعبانی بیان داشت:معلمان باید دانش آموزان را با اعتماد به نفس، قوی و کارآمد تربیت و هدایت کنند لذا توجه به مسئله پرورش فرزندان در کنار مباحث آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی یادآورشد: به نظر می رسدکه با توجه به موضوع پرسش مهر 96 درمدارس، برنامه ریزی لازم برای افزایش مهارت های زندگی بیش از درس و نمره مورد توجه قرار گیرد.
*** پرسش مهر فرصتی برای نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری
مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: پرسش مهر ریاست جمهوری فرصتی مناسب برای نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری در دانش آموزان است لذا برای مشارکت جامعه هدف در هجدهمین پرسش ریاست جمهوری باید در این استان توجه بیشتری شود.
خسرو ساکی افزود: در 18سال گذشته روسای جمهور به نقش نهادینه کردن سوال و پرسشگری در گروه سنی دانش آموزی توجه کرده اند تا دانش آموزان در عرصه تعلیم و تربیت با روحیه پرسشگری رشد پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در پرسش ریاست جمهوری به 2 آرمان ادب و اخلاق و قدرت تحمل نظرات و افکار دیگران اشاره شده، خاطرنشان کرد: این سوال بیانگر اشراف ریاست جمهوری بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارد.
وی تصریح کرد: باید مدرسه را به محیط تحمل افکار و نظرات مختلف تبدیل کنیم تا این مسئله تمرینی برای عمل در سطح بالاتر و در جامعه باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: در پرسش مهر ابعاد مختلف تربیتی مدنظر است.
ساکی تصریح کرد: پرسش مهر سال تحصیلی 97-96 با عنوان چگونه باید درمحیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم و چگونه و به چه سبکی می توان اخلاق بالاتر ،ادب والاتر و تحمل بالاتر را نهادینه کرد، مطرح شده است.
وی اضافه کرد: مخاطبان این دوره شامل چهار گروه دانش آموزان دختر و پسر همه دوره های تحصیلی به جزء سه ساله دوره اول ابتدایی، معلمان کلیه دوره ها، دانشجو معلمان و اولیای دانش آموزان است.
وی با اشاره به اعلام پرسش مهر ریاست جمهوری ایران در آیین بازگشایی مدارس در مهر ماه سال تحصیلی 97-96،خاطر نشان شد: بلافاصله ستاد پرسش مهر ریاست جمهوری در این استان تشکیل شد و کانون فرهنگی - تربیتی شهید محمد حسین فهمیده به عنوان دبیرخانه استانی هجدهمین دوره پرسش مهر ریاست جمهوری انتخاب شد.
وی بیان کرد: مخاطبین این دوره در رشته های مختلفی از جمله نقاشی ، فیلم کوتاه ، داستان کوتاه، گرافیک ، وبلاگ نویسی، شعر و مقاله پژوهی می توانند آثار خلاقانه تولید کنند.
وی یادآورشد: آثار شرکت کنندگان در مراحل آموزشگاهی ، منطقه ای و استانی مورد داوری قرار می گیرد تا آثار برتر استانی انتخاب و به دبیرخانه کشوری ارسال شود.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز اهداف پرشس مهر ریاست جمهوری را به تحقیق واداشتن دانش آموزان، فعالیت اولیا و دانش آموزان در مسائل روز و فرهنگ سازی صحیح برای پاسخ به مسائل روز عنوان کرد.
ساکی تصریح کرد: فراخوان این پرسش ملی از مهرماه 96 در مدارس و کانون های فرهنگی -تربیتی آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان البرز اطلاع رسانی شد و مخاطبان فرصت داشتند تا 30 آذرماه پاسخ های خود را به مدرسه ای که در آن تحصیل می کنند ،تحویل دادند و توسط داوران در رشته های مختلف ارزیابی شدند که سه اثر به مرحله کشوری معرفی شد.
وی افزود: 2 اثر از دانش آموزان و یک اثر از معلمان در مرحله کشوری برتر شناخته شد.
وی با اشاره به منتخب شناخته شدن یک اثر دانش آموز این استان در کشور ، تصریح کرد: در مرحله استانی نیز 58 اثر دانش آموزی و 82 اثر فرهنگی برتر شناخته شد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز بیان کرد: در پرسش مهر ریاست جمهوری، دانش آموزان این استان با 149 هزار و 791 اثر و معلمان 3 هزار و 851 اثر در این مسابقه کشوری شرکت کردند.
ساکی تصریح کرد: از سوی دبیرخانه استانی پرسش مهر 17 ریاست جمهوری، 276 اثر دانش آموزی و 198 اثر از فرهنگیان البرز به ستاد پرسش مهر کشوری ارسال شد.
*** هجدهمین کنگره پرسش مهر
مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت:اولین اسمی که با شنیدن مهر به ذهن می‌رسد ، مدرسه است.
علی رمضانی اظهار داشت:مهرماه زمان بازگشایی مدارس به حساب می‌آید و هر سال در آیین آغاز سال تحصیلی جدید رئیس‌جمهور با به صدا درآوردن زنگ بک مدرسه پرسش مهر را مطرح می‌کند.
وی با اشاره به اینکه یک سایت برای پرسش مهر ریاست جمهوری در آموزش و پرورش فعال شده است،یاد آورشد: این سایت فعالیت خود را از اردیبهشت ماه 97 آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: هجدهمین کنگره ملی پرسش مهر با شرکت بیش از 2 میلیون دانش‌آموزبرگزار می شود.
وی اضافه کرد:در این کنگره 180نفر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
وی بیان داشت: در مرحله کشوری هجدهمین پرسش مهر ریاست جمهوری آثار 67دانش‌آموز، 102معلم و 11خانواده برتر شناخته شد.
وی خاطر نشان کرد: از دانش آموزان ، معلمان و اولیای برگزیده در مرحله کشوری با اهدا لوح و هدیه در تهران تجلیل می شود.
استان البرز نیز با داشتن 460 هزار دانش آموز و 25 هزار معلم همواره در این فراخوان ملی موفق به کسب رتبه های برتر در رشته های مختلف در بخش دانش آموزی، معلمان و اولیا در کشور را در کارنامه اش به ثبت رسانده است که قابل تحسین است.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.