در ساختار حاکمیت جمهوری اسلامی و اصل 101 قانون اساسی توجه ویژه‌ای به شوراهای اسلامی در سطح کشور شده است و نظارت راهبری امور محلی از وظایف شوراهاست ذکر شده و براساس قانون، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که نهایت همکاری را با شوراها داشته باشند.
شوراها باید با پرهیز از ورود به مسایل غیرمرتبط و پرداختن به وظایف خود، مدیریت شهری را در افق توسعه پایدار در نظر بگیرند، اما اینکه این پارلمان های محلی چقدر در تحقق این مهم موفق بوده اند، موضوع مهمی است که پس از گذشت 16سال ضرورت توجه به آن بیش از پیش احساس شده است.
اینکه قوانین و محدوده پارلمان محلی شوراهای اسلامی چقدر در تامین خواسته ها و مطالبات مردم موفق بوده موضوعی بود که از رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرج مورد سوال واقع شد و به بیان ابعاد مختلف این موضوع پرداختند.
بنابراین باید با اصلاح و به روز کردن قوانین و محدوده اختیارات شوراهای اسلامی از روزمرگی و تلنبار شدن مشکلات مردم باید جلوگیری کرد.
رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور درمجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین بویژه قوانین انتخاباتی شوراهای اسلامی، گفت: این مهم در دستور کار قرار دارد و این اعتقاد وجود دارد که قوانین شوراهای اسلامی باید بیشتر مدیریتی باشد.
محمد جواد کولیوند افزود: یکی از مشکلات در بحث اختلافاتی که به تازگی شاهد آن در برخی از شهرها بودیم به این همین امر بازمی گردد که مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: شورا و مدیران شهری نباید دچار روزمرگی شوند که این امر زنگ خطری برای اداره شهر به شمارمی آید.
کولیوند گفت: اثرات تصمیمات اتخاذ شده در شورا در آینده شهر نمود پیدا می‌کند، بنابراین حضور افراد متخصص در شوراهای اسلامی همراه با قوانین به روز از ضروریات است.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها به عنوان نهاد عمومی غیردولتی زیرمجموعه شوراهای شهر هستند وتمام شهرداری‌ها به دنبال درآمدهای مستمر پایدار هستند.
کولیوند گفت: اگر شورا‌ها طرحی را در شورای عالی استان‌ها مطرح کنند که نیاز به اصلاح، داشته باشد، مورد حمایت مجلس سقرارمی گیرد.
وی با اشاره به اهمیت پایدارسازی درآمد شهرداری ها گفت: این لایحه به صورت مجزا برای دستگاه های اجرایی باید ثبیت درآمدها را داشته باشد و وظیفه هرکدام از انها را تعیین کند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: امروز برای هزینه های نگهداری شهر و مدیریت شهری نیازمند ضوابط و قوانین خاص هستیم.
عباس زارع همچنین با تاکید بر ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به شوراها و روزآمد کردن آنها، افزود: باید با بازنگری در قانن مدیریت شهری به نتایج قابل قبول تری در اداره شهر دست یافت.
وی یکی از مهمترین موضوعات را در حوزه شهری و شورای اسلامی شهر منابع درآمدی پایدار خواند که در دهه 60 مقرقر شد تا شهرداری ها وابسته به منابع دولتی نباشند.
زارع گفت: این اتفاق تا به حال صورت نگرفته بنابراین ضرورت دارد دراین بحث مهم به سمت وسوی مدیریت واحد شهری که یکی از مشکلات عمده کلانشهرها است پیش رویم.
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: بحث مدیریت واحدشهری در برخی از موضوعات از جمله آلودگی هوا مهم است چراکه امروز شاهد جزیره ای عمل کرده دستگاه های مختلف ذیربط دراین موضوع هستیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر ازمشکلات شهر ها وابستگی درآمدها به صنعت ساخت وساز است که انتظارمی رود با اصلاح قوانین مختلف بتوان گام های موثرتری را دراین زمینه برداشت.
فرج الله ایلیات عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان کرد: امروزبا مشارکت های مردمی می توان به درآمدهای پایدار شهری رسید.
وی افزود: اصلاح قانون شوراها یکی از بحث های مهم در کلانشهر ها است و قوانین موجود کفاف مطالبات مردم را نمی کند.
ایلیات گفت: شوراهای اسلامی دارای مشکلات بسیاری به واسطه عدم پاسخگویی بسیاری از ادارات و سازمان ها هستند که انتظارمی رود با مدیریت واحد شهری بتوان گره گشایی بیشتری دراین زمینه داشت.
وی تاکید کرد: بنابراین با اصلاح قانون شوراها و افزایش دامنه اختیارات آنها می توان گستره بسیاری از اختلافات را کاهش داد.
8029/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.