استان البرز با دارا بودن 5 هزار و 833 کیلومتر مربع یکی از کوچک ترین استان های کشور محسوب می شود، اما با این وجود ظرفیت های بالایی در زمینه های علمی، اقتصادی، کشاورزی و صنعتی دارد که در صورت نگاه ملی به آن می تواند نقش ممتازی در رشد و شکوفایی کشور ایفا کند.
بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته استان البرز نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر آن در کرج مرکز این استان زندگی می کنند.
مسئولان استان البرز بارها مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی را یکی از معضلات اصلی استان معرفی کرده اند و طبق آخرین آمارها بیش از 800 هزار نفر در البرز حاشیه نشین هستند که همین موضوع آسیب های اجتماعی در استان را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
بر اساس اعلام مسئولان، نیم درصد راه های کشور در استان البرز قرا دارد با این وجود به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی 14 استان، 18 درصد ترافیک کشور از این استان عبور می کند که همین موضوع مشکلاتی بسیاری را برای مردم این استان به ویژه شهر کرج به وجود آورده است.
با این وجود، این استان در بخش های علمی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری ظرفیت های بالایی دارد که شکوفایی هر چه بیشتر آنها نیاز به نگاه ملی در همه بخش ها به ویژه اختصاص اعتبارات دارد.
15 موسسه معتبر علمی ملی و کشوری در بخش های مختلف در این استان واقع شده و بسیاری از شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید دارو نیز در البرز فعالیت دارند که همین موضوع باعث شده تا البرز به عنوان استان قطب علم و فناوری کشور محسوب شود.
استان البرز با دارا بودن 3 هزار و 500 واحد صنعتی و تولید بیش از 150 برند معتبر کشور ظرفیت بالای صنعتی و تولیدی دارد. علاوه بر این شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی کشور در این استان واقع شده است.
البرز در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نیز رتبه های برتر کشور را دارد و تعداد زیادی از موسسات تحقیقاتی و پژوهشی در عرصه کشاورزی نیز در این استان فعالیت می کنند.
صادرات محصولات کشاورزی از البرز به عنوان یک برند معتبر شناخته می شود و برخی از استان های دیگر نیز محصولات خود را از طریق این استان صادر می کنند.
سدهای بزرگ کرج و طالقان به عنوان دو منبع عمده تامین کننده آب مصرفی پایتخت در استان البرز واقع شده است. با این وجود این استان به واسطه کاهش بارش ها در سال های اخیر و مهاجرت گسترده و مصرف بی رویه با مشکل اساسی کم آبی و بروز خشکسالی مواجه است.
مهاجرت بی رویه به البرز باعث شده تا این استان همواره نیاز به ایجاد فرصت های شغلی جدید باشد و در دولت تدبیر و امید در این خصوص اقدامات گسترده ای صورت گرفته اما با این وجود به دلیل بالا بودن نرخ مهاجرت به این استان کماکان این نیاز در استان باقی است.
با وجود جاذبه های فراوان در زمینه گردشگری در البرز کمتر به این بخش توجه شده و در صورت نگاه ویژه مسئولان ملی، گردشگری قابلیت بسیار بالایی برای توسعه و گسترش و ایجاد اشتغال در استان دارد.
جاده کرج - چالوس به عنوان یکی از زیباترین جاده های کشور، اقلیم متنوع البرز که از کوهستان های سربه فلک کشیده تا کویر در جنوب استان، وجود سدهای کرج و طالقان با طبیعت بکر و چشم نواز، دارا بودن بیش از 100 روستای هدف گردشگری، قرار گرفتن پیست بین المللی اسکی دیزین به عنوان بزرگترین پیست اسکی خاورمیانه و پیست اسکی خور تنها بخشی از ظرفیت های این استان برای جذب گردشگر است.
البرز در زمینه تولید گل لاله رتبه نخست کشور را دارد و باغ لاله های گچسر در محور کرج - چالوس همه ساله پذیرایی هزاران نفر از هموطنان دوستدار گل و طبیعت است.
کاخ موزه مروارید به عنوان یکی از بناهای منحصر به فرد در معماری در این استان واقع شده که اکنون در مرحله مرمت و نوسازی قرار دارد.
روستاهای بکر با طبیعت روح انگیز و آب و هوای بی نظیر در این استان، زمینه مناسبی برای گسترش بوم گردی و گردشگری سلامت است که در صورت توجه ویژه به آن می تواند یکی از منابع جذب گردشگری و تامین اشتغال برای روستاییان استان باشد.
فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز یکی دیگر از ظرفیت های بالقوه این استان برای توسعه روز افزون و پرشتاب است. استقرار شرکت های دانش بنیان در این منطقه و تاسیس نخستین شهرک ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن زمینه رشد فعالیت های دانش بنیان را فراهم کرده و البرز را به عنوان استان نخست در زمینه این فعالیت ها مبدل خواهد کرد.
ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی پیام نیز در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد که تاثیر بسیاری در رشد بیشتر استان خواهد داشت. استقرار شرکت های آموزش خلبانی در منطقه ویژه اقتصادی پیام هم ظرفیتی دیگری برای جذب گردشگر بیشتری به این استان است.
محمدعلی نجفی استاندار البرز با اشاره به ضرورت اختصاص زمین مناسب برای ایجاد شهرک دانش بنیان، گفت: با راه اندازی شهرک های دانش بنیان بستر اشتغال برای فارغ التحصیلان فراهم می شود.
وی در گفت و گو با ایرنا با با اشاره به اینکه البرز نوپا نیازمند توجه ملی برای ارتقا زیرساخت های خود است، افزود: اکنون بسیاری از ادارات و دستگاه های استان اجاره نشین هستند و مکان مناسبی برای استقرار ندارند.
وی ادامه داد: البرز دارای ظرفیت های بزرگی در بخش تجارت است که این امر با ایجاد و راه اندازی پایانه صادراتی تسهیل و تسریع می شود، از این رو انتظار می رود که مسئولان توجهی ویژه به این موضوع داشته باشند.
نجفی افزود: اکنون برغم اقدامات قابل توجهی که در دولت تدبیر و امید برای افزایش سرانه های بهداشت و درمان البرز صورت گرفته همچنان از میانگین کشوری فاصله بسیاری داریم از این رو درصدد تقویت این بخش با اختصاص فضای مناسب از سوی وزارت راه و شهرسازی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این رابطه هستیم.
استاندار البرز همچنین گفت که مدیران دستگاه ها باید با اهتمام ویژه ای برای جذب اعتبارات ملی برای تسریع در توسعه استان اقدام کنند.
نجفی با اشاره به بهره برداری پروژه های بخش خصوصی در استان، اظهار داشت: با توجه به اینکه سرمایه گذاران با بودجه های خود می توانند سهم زیادی در اشتغال زایی و رونق اقتصادی البرز داشته باشند، به همین منظور اجرا و بهره برداری از این پروژه ها برای استان بسیار مهم است.
وی گفت: به همین منظور انتظار ما از مدیران دستگاه ها این است که به روند پروژه ها بخصوص در حوزه بخش خصوصی، اشراف کافی داشته و موانع را از سر راه بردارند.
نجفی گفت: برای استفاده از فرصت حضور بخش ملی در استان، مدیران باید درخواست حضور وزرا در البرز را در دستور کار قرار دهند چراکه حضور وزرا اثربخش بوده و می توان از این طریق اقدامات بزرگی را محقق کرد.
محمدباقر کولیوند نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس نیز با تاکید بر مشکلات موجود استان، گفت: نگاه ویژه مسئولان کشور به استان البرز علاوه بر توسعه این استان در رشد و توسعه کشور نیز موثر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: البرز دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف است و می تواند محور پیشرفت کشور قرار گیرد و در صورت توجه به این ظرفیت ها و رفع مشکلات به عنوان استانی پیش رو در کشور ایفای نقش خواهد کرد.
این نماینده مجلس با اشاره به نیاز این استان به تامین زیرساخت ها در حوزه های مختلف، گفت: مشکلات زیرساختی مانع بهره مندی مردم استان از ظرفیت های بالقوه فراوان شده است.
نماینده کرج در مجلس گفت که البرز یکی از استان های با قابلیت های متعدد و ظرفیت های بالا در کشور است. در بخش های صنایع، معادن، کشاورزی، دارویی، خدماتی، حمل و نقل عمومی و ریلی و شهر فرودگاهی که در آینده نزدیک باید ایجاد شود در مجموع این بخش ها به یک حرکت جدی نیاز است.
وی افزود: نگاه سرمایه گذاران به البرز با توجه به شرایط موجود باید ویژه باشد چراکه بسترهای فراوانی برای توسعه کسب و کار و رونق سرمایه گذاری فراهم است.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.