به گزارش ایرنا، شهادت از دیرباز به دلیل بزرگداشت قرآن کریم از شهیدان و اهمیت آموزه های شهادت در برپایی دین اسلام و دفاع از آن، نزد مسلمان جایگاه ویژه ای داشته است.
در فرهنگ دینی و اسلامی، شهادت مانند یک معیار ارزش گذاری به شمار می رود به طوری که برای نشان دادن جایگاه و ارزش برخی از اعمال، آن را با شهادت قیاس می کنند.
در جوامع معاصر اسلامی روحیه شهادت طلبی به عنوان یک ارزش دینی و معنوی به شمار رفته و آزادی خواهان برای بیرون رفتن از زیر یوغ مستکبران و ستمگران شهادت را نهایت راه خود می دانند.
شهادت مرز میان زمین و آسمان است و شهدا مرزبانان بیدار آن، شهادت مرگی آگاهانه است که شهدا با هدفی مقدس به سوی آن می روند.
شهدا با شهادت و مرگ آگاهانه خود مسئولیتی از جنس حرکت را برای ما به امانت می گذارند تا حرکت آنان را به سرانجام برسانیم.
آزادگان و حق طلبان در طول تاریخ با ایستادگی و مقاومت خود در مقابل زورگویان و نثار جان خود نامشان را در طول تاریخ باقی گذاشتند و با رهاسازی جان خود از دنیای خاکی به دنیایی فراتر از خاک پاگذاشتند.
در قرآن آمده که در روز قیامت سه گروه می توانند به شفاعت مومنان برخیزند که شامل پیامبران، علما و شهدا هستند.
شهید البته با شروطی از غسل و کفن بی نیاز بوده و بی حساب وارد بهشت می شود.
و اما چند سالی است که 22 اسفند ماه را روز بزرگداشت شهدا و برای یادآوری ایثارگری های آنان و پاسداشت خانواده هایشان نامگذاری کرده اند.
22 اسفند سال 1358 امام خمینی (ره) در پی یک تصمیم روشنگرانه دستور تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی را صادر کرد به طوریکه دستور تشکیل این نهاد انقلابی زمانی صادر شده که هنوز جنگ تحمیلی هشت ساله آغاز نشده بود.
پس از سال ها و در سال 1383 شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 544 خود 22 اسفند را روز بزرگداشت شهدا نامگذاری کرد و این روز در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شده است.
علیرغم این نامگذاری در سال 83، در سال های اخیر به این روز بیشتر پرداخته می شود و این نامگذاری بهانه ای شده تا بیشتر یادی از شهدا در چند روز آخر سال شود.
ولی علیرغم این نامگذاری باید دید که آیا واقعا به آنچه در خور شان ومقام شهداست پرداخته می شود و یا اگر شهدا نیستند، دردی از خانواده ی آن ها برطرف می شود.
این روزها بهانه ای شده که بعضی از برنامه ها و نشست هایی برگزار شود که بعضا حتی خانواده شهدا در آن جایی ندارند.
به طوریکه والدین شهدایی هستند که در سنین کهنسالی هنوز خانه ای از خود نداشته و از حقوق ناچیزی که از بنیاد شهید به عنوان حقوق والدین شهدا به آنان تعلق می گیرد باید بیشتر آن را بابت اجاره خانه بپردازند و یا والدینی هستند (که تمام آنانی که زنده مانده اند سنین کهنسالی را می گذرانند) با بیماری های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که هزینه پرداخت درمان آن را ندارند.
باید مسئولین امر به خصوص در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تدابیری اندیشمندانه به جای برگزار کردن بعضی از برنامه هایی که هیچ خروجی ندارد به فکر رفع مشکل این عزیزان باشند.
خبرنگار ایرنا به مناسبت فرارسیدن این روز بزرگ در تاریخ ایران اسلامی به گفت وگو با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در خصوص مقام و جایگاه شهدا پرداخت.
حجت الاسلام سید عباس مسعودی بابیان اینکه شهدا یکی از عوامل مهم دوام و بقای نظام اسلامی هستند، افزود:
امروز اگر ایران اسلامی در تمام زمینه های علمی و به ویژه نظامی به پیشرفت هایی دست یافته وبه عنوان یکی از قدرت های برتر منطقه خاورمیانه به شمار می رود، مدیون رشادت ها و جان فشانی های شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم می باشد.
وی گفت: شهدا به ما آموختند که می توان با دست خالی در مقابل زورگویان و مستکبران عالم ایستادگی کرد و تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی دینی با بهره گیری از توان بیش از 1000 روحانی، مبلغ و مبلغه تلاش می کند تا یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم را در سطح مساجد و حسینیه ها برای آحاد مردم به ویژه جوانان و نوجوانان زنده نگه دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز ادامه داد: زیرا جامعه ای که در آن فرهنگ ایثار و شهادت نهادینه شود هیچیک از ابرقدرت های جهان جرات تجاوز به یک وجب از خاک آن را نخواهد داشت.
وی گفت: مدیران دستگاه های فرهنگی و اجرایی باید امروز یاد وخاطره این شهدا را با برگزاری برنامه ها و همایش ها به ویژه در حوزه راهیان نور زنده نگه داشته و با سرکشی و بازدید از خانواده آن ها شان ومنزلت بالای این عزیزان را در رسانه های جمعی بیان کنند.
مسعودی با بیان اینکه شهید اسوه والگوی مومن انقلابی است، افزود: مدیران انقلابی باید در عملکرد خود شهدا را اسوه و الگوی خود قرار داده و بدون توجه به زندگی و حیات مادی تمام تلاش خود را برای خدمت به آحاد مردم به ویژه مستضعفان که یکی از اهداف اصلی شهدای انقلاب بود به کار گیرند.
وی اضافه کرد: با توجه به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در خصوص با همجمه فرهنگی دشمن و اقدام ناشیانه برخی از دختران جوان در کشف حجاب باید معنای واقعی دین و ارزش های آن را به نسل جوان جامعه انتقال داد.

** امروز هرکس در هر لباس و مقامی که هست باید راه شهدا را ادامه دهد
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز نیز ادامه مسیر شهدا را راهگشای مشکلات کشور و جامعه دانست و گفت : هرکس در هر لباس، پست و مقامی که هست باید راه شهدا را ادامه دهد تا شهدا را از خود خشنود سازیم و شهدا را در روز قیامت شفیع خود قرار دهیم.


ابراهیم طاهرنژاد، روز 22 اسفند را متعلق به تمامی شهدا دانست و افزود: مردم و مسئولین در طول سال با برگزاری مراسم های مختلف همچون یادواره های شهدا به نحوی با شهدا در ارتباط بوده و یاد شهدا را زنده نگه میدارند ولی روز بزرگداشت شهدا یک معنا و مفهوم خاصی به معنای دیگر دارد.
وی اظهار داشت: ما در 22 اسفند یاد تمام شهدا را زنده نگه میداریم یعنی تمام کسانی که برای نجات جمهوری اسلامی جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و چه خوب است با تقارن این روز خجسته با پایان سال علاوه بر خانه تکانی قلوب خود را نیز با یاد شهدا احیا کرده و صیقل دهیم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در ادامه با اشاره به آیه ی شریفه 'ولا تقولو لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون' بیان داشت: نباید از یاد ببریم که شهدا زنده هستند و در نزد پروردگار روزی میخورند و ناظر بر اعمال ما هستند.
وی افزود: اقتدار، عزت و امنیت امروز کشور با رهبری راهبردی و حکیمانه رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی مرهون خون های پاک و نگاه نورانی شهدا و همچنین ایستادگی مردمی شهید پرور و غیور است که ادامه دهنده راه شهدا هستند.
طاهرنژاد در بخش دیگر ادامه مسیر شهدا را راهگشای مشکلات کشور و جامعه دانست و اظهارداشت : هرکس در هر لباس، پست و مقامی که هست باید راه شهدا را ادامه دهد تا شهدا را از خود خشنود سازیم و شهدا را در روز قیامت شفیع خود قرار دهیم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز افزود: شهدا با تمامی شرایط سخت دوران دفاع مقدس از جمله گرما و سرما در برابر دشمن مقاومت کرده و از بهترین هستی خود گذشتند و این موضوع پیام میدهد ما که امروز در سنگرهای خدمت هستیم اگرچه نمیتوانیم مانند شهدا باشیم ولی حداقل کار ممکن قرار گرفتن در همان مسیر شهدا است چراکه ما نمیتوانیم به مقام شهدا نایل بشیم مگر آنکه شهید شویم و اگر سعادت شهادت را نداریم میتوانیم در مسیر شهدا قدم برداریم.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر کسی امروز کار خود را به درستی و صداقت انجام دهد و با سلامت نفس به مرم خدمت کند مسیر شهدا را ادامه داده است گفت: اخلاق و کردار ما باید جلوه ای از روش و منش شهدا بی ادعا و خالصانه باشد تا بتوانیم به مردم خدمت کرده و در برابر تهدیدات ایستادگی کنیم .
طاهرنژاد افزود: ایستادگی در برابر آرمانهای انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و قانون اساسی است همان چیزی است که شهدا پیرو آن بودند و این بدان معناست که نباید پشت رهبری را خالی کرد.
وی افزود: اگر آمریکا، اسرائیل، کشورهای بیگانه و منافقین در حال تلاش هستند تا ملت ما را دلسرد و مایوس کنند، ما نباید هرگز نباید دلسرد شده و از آرمانهای خود دست برداریم، این انقلاب به خون بهای 230 هزار شهید و ایثارگری یک میلیون جانباز و 43 هزار آزاده به پیروزی رسیده است و امیدواریم جمهوری اسلامی با یاری پروردگار متعال، نگاه شهدا و ایستادگی امت شهید پرور خود با قدرت طوفنده تر و با همت والاتر این مسیر را ادامه دهد تا پرچم این انقلاب به دستان مبارک امام زمان (عج) برسد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در بخش پایان با تاکید بر اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادی انقلابی و خدمتگزار محصول تفکر راهبردی حضرت امام است خاطرنشان کرد: تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام راحل یک تفکر دنیایی نبوده و چیزی فراتر از عقل است چراکه در سال 58 هنوز جنگی آغاز نشده بود.
وی افزود: امام میدانست دست دشمنان انقلاب همچون آمریکا و اسرائیل هرگز از انقلاب کوتاه نخواهد شد.
طاهرنژاد در پایان با تاکید بر اینکه خدمت به خانواده های شهدا و ایثارگران توفیق و افتخار است خاطرنشان ساخت: بنیاد تاسیس شد تا عهده دار مشکلات خانواده های معظم شهدا و ایثارگران باشد و خادمان شهدا با یاری خدا و همت و یاری مردم و مسئولین آنچه که در توان دارد در طبق اخلاص خواهند گذاشت تا بتوانیم رضایت خانواده های معظم شهدا و ایثارگران را به دست آورده و شرمنده ی شهدا نشویم .
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.