به گزارش ایرنا، کانون های فرهنگی - تربیتی مرکزی برای دانش آموزانی است که تلاش دارند از طریق فعالیت های گروهی و اجرای برنامه های کاربردی، پویا و روزآمد برای تحقق اهداف آموزش و پرورش در دوره های مختلف تحصیلی به وی‍‍‍‍‍ژه با استفاده از فرصت مناسب اوقات فراغت دانش آموزان، در محیطی سالم و امن گام بردارند.
کانون های فرهنگی - تربیتی ضمن تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و آشنا ساختن دانش آموزان با ارزش های فرهنگی، زمینه ی ارتباط صمیمی و معاشرت سازنده ی اجتماعی دانش آموزان عضو را فراهم می سازند تا وجدان جمعی، خود اتکایی و قدرت تصمیم گیری آنان را تقویت کنند و برای زندگی اجتماعی و ایفای نقش موثر در تلاش همسو برای رسیدن به اهداف مشترک، مهارت لازم را به دست آورند.
اوقات فراغت دانش آموزان نوجوان می تواند نقش به سزایی در پرورش و رشد ابعاد مختلف شخصیت آنان داشته باشد، به خصوص که نوجوان به علت شرایط و ویژگی های این دوران باید هم با تغییرات درونی، شناختی و بدنی خود سازگار شود و هم در همان زمان ناگزیر از سازگاری با مجموعه ای از نظام بخش ها ارزش ها و قانون ها و نظام های بیرونی و خارجی باشد و در راه مستقل شدن گام بردارد.
کانون های فرهنگی - تربیتی با هدف پر کردن و بارورکردن اوقات فراغت دانش آموزان مدارس با برنامه های گوناگون به منظور رشد و تعالی ابعاد مختلف شخصیت آنان فعالیت می کنند.
امروزه وجود کانون های فرهنگی - تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای مختلف این اقشار جامعه و تقویت بنیان دینی و عقیدتی و همچنین مکملی برای فعالیت های آموزشی می باشد که فعالیت این کانون ها در چهار گوشه ایران اسلامی با تلاش مناسب و قابل تحسین در جریان است.
در سال های اخیر پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به عنوان یک نیاز واقعی و جدی مطرح است، لذا توجه به برنامه ریزی ها لازم و مناسب در کانون های فرهنگی – تربیتی کودکان، نوجوانان و جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
کانون های فرهنگی - تربیتی سبب شده تا شرایط مناسب برای استفاده بهینه از اوقات فراغت و آموزه هایی در زمینه های مسائل دینی، قرآنی، فرهنگی و هنری و ادبی و مهارتی فراهم آید.
در این مراکز برنامه ریزی های مثبت و سازنده برای دانش آموزان در خارج از مدرسه بوجود آمده به گونه ای که این فعالیت ها موجبات تعمیق یادگیری ها ، مسئولیت پذیری ، فعالیت محوری و توسعه در یادگیری را فراهم ساخته و به عنوان فعالیت های مکمل که سازنده و با کشف استعدادهای مختلف فرزندان همراه است مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است.
** نقش انگیزشی و خلاقیت آفرینی
یکی از فرهنگیان فعال در حوزه فعالیت های فرهنگی - هنری آموزش و پرورش البرز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت، با آموزش ها و برنامه های رسمی مدارس پیش بینی شده است که برنامه های تکمیلی، متنوع و جذاب آن در کانون های فرهنگی - تربیتی تداوم یافته به گونه ای که با رغبت و انگیزه دانش آموزان متناسب باشد.
عباس زمانیان اظهار کرد: گذران مناسب و مطلوب اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان می تواند عامل موثر بر سلامت روانی آن ها باشد زیرا گذران مناسب اوقات فراغت شادابی، سلامت جسمی و روانی در این قشر را در پی دارد و در این راستا کانون های فرهنگی- تربیتی بر اساس مصوبه پانصدو سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 30. 11. 1368 در کشور تاسیس گردید.
وی بیان کرد: ماموریت های فرهنگی – تربیتی این کانون ها صرفا آموزشی و فرهنگی است چون این مراکز نه تنها به تقویت بنیان دینی و ملی دانش آموزان می پردازد، بلکه فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس را به منظور تحقق اهداف آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را هدفمند می کند.
وی با اشاره به اینکه حضور دانش آموزان در کانون ها رشد و شکوفایی استعداد آنان را در پی خواهد داشت ، خاطر نشان کرد: و سبب غنی سازی اوقات فراغت و کسب مهارت های زندگی و توانمند سازی دانش آموزان در عرصه های مختلف خواهد شد.
وی گفت : کانون های فرهنگی – تربیتی در عرصه های گوناگون فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی، مهارتی و اردویی در قالب برنامه های عمومی و کارگاه های آموزشی و انجمن ها فعالیت می کنند.
زمانیان تصریح کرد: وضعیت کانون های فرهنگی - تربیتی در آموزش و پرورش یکی از انواع تربیتی حائز اهمیت برای نسل کودک و نوجوان و حتی جوانان در ابعاد مختلف از جمله شکوفایی استعداد هاست که در آن فرصت های بی بدیلی برای کشف و رشد استعدادهای هنری آنها فراهم و در نهایت به خلاقیت و ابداع در زمینه ی تولیدات هنری منجر می شود.
وی با بیان اینکه در مدارس و مراکز آموزشی کشور ما، تربیت هنری خیلی مورد توجه نیست به همین دلیل کانون های فرهنگی - تربیتی برای جبران کمبودهایی از این دست تاسیس شده اند که غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان،ماموریت وجودی آنها است.
وی از تربیت اجتماعی، سیاسی، دینی و فرهنگی از جمله محورهای تربیتی کانون های فرهنگی – تربیتی یاد کرد که با پیروزی انقلاب و بروز جنگ تحمیلی ، ضرورت و اهمیتی مضاعف یافت.
وی یادآور شد: براساس مصوبه ی اسفند ماه 1358 شورای انقلاب و نیز به موجب انحلال سازمان پیش آهنگی در سال 1364 ، اداره امور کلیه اماکن شیر و خورشید،کاخ های جوانان، و خانه های پیش آهنگی به تشکیلات امور تربیتی محول شد.
** خدمات کیفی کانون ها
یکی دیگر از فرهنگیان فعال در حوزه امور فرهنگی - هنری آموزش و پرورش البرز در این زمینه گفت: امروزه کانون های فرهنگی - تربیتی به محلی امن و مطمئن برای تحت پوشش قرار دادن فرزندان ایران زمین تبدیل شده است که این مهم نشان از فعالیت کاری خدمات کیفی کانون ها در دو بخش آموزشی و تربیتی در رشته های مختلف دارد.
مهدی بشری با اشاره به اینکه از سالجاری روز 30 بهمن ماه به عنوان سالگرد گرامیداشت کانون ها و هفته اول اسفند به نام هفته کانون های فرهنگی - تربیتی نامگذاری شده است لازم است در این زمان طلایی توجه به خدمات کیفی این مراکز افزایش یابد.
وی تصریح کرد: فعالیت در کانون های فرهنگی - تربیتی فراتر از یک ماموریت کاری است زیرا هر فردی که در این مجموعه فعالیت دارد می کند با ایمان و عشق درونی به کارش همواره می کوشد تا آینده سازان این مرز و بوم در کلاس های مختلف بر حسب سلائق و توانمندی ها تحت پوشش یک فرآیند دوره ای قرار گیرد و مهارت بیاموزند.
وی با اشاره به اینکه هفته کانون ها فرصت مناسبی است تا دانش آموزان و خانواده هایشان با فعالیت ها و برنامه های کانو های فرهنگی - تربیتی شناخت بیشتری پیدا کنند، اضافه کرد: باید دستاوردهای کانون ها و تاثیر گذاری این مراکز مهم را به زبان قلم و هنر برای جامعه هدف به نمایش گذاشت تا تشویق و ترغیب لازم بوجود آید.
بشری یاد آور شد: در البرز نیز برنامه ریزی و تمهید مقدمات برگزاری باشکوه برنامه های متنوع در این ماه برای آشنایی بیشتر شهروندان با فعالیت های کانون های فرهنگی - تربیتی این استان بوجود آمده است چون معتقدیم که بهترین مکان برای رشد کودکان، نوجوانان و جوانان همین کانون هاست که با کیفیت بالا خدمات لازم را به فرزندان ایران اسلامی می آموزد.
** اهداف ایجاد کانون ها
مدیر کانون استانی فرهنگی - تربیتی شهید محمد حسین فهمیده البرز نیز به بیان اهداف ایجاد کانون ها در آموزش و پرورش پرداخت و افزود: آشناسازی دانش آموزان با ارزش های ماندگار فرهنگی، بارور شدن اوقات زندگی ،تقویت شخصیت و خودباوری و در نهایت تربیت اجتماعی دانش آموزان است.
رحمان علیزاده اظهار کرد: تحکیم وحدت در جامعه دانش آموزی، هدایت حرکت درست فرهنگی دانش آموزان و بالاخره افزایش اثربخشی تعلیم و تربیت رسمی کشور نیز در کانون های فرهنگی – تربیتی مد نظر است.
وی به تدوین برنامه های کانون ها در دو بخش تخصصی و عمومی اشاره و تصریح کرد: در بخش تخصصی که ویژه ی اعضای کانون است کارگاه های مهارت آموزی، انجمن ها و فعالیت های جمعی که شامل کارگاههای علمی، ادبی، هنری، ورزشی و اجتماعی و انجمن های قرآن و عترت، فناوری اطلاعات، خبرنگاری، نجوم، طبیعت یاران، علمی،کتاب، پژوهش، ادبی، نمایش، سرود و موسیقی، هنری، ورزشی، امور اجتماعی، پیشگامان سلامت،صلح و دوستی، میراث فرهنگی،حقوق دانش آموزی، راهیان حج و کارآفرینان و فعایت هایی جمعی مثل طبیعت گردی، اردوها، بازدیدها، حضور در مراسم،مانورها و همایش ها پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد:در برنامه های عمومی کانون ها نیز که قابل استفاده همه ی دانش آموزان عضو و غیرعضو است،امانت کتاب و فیلم، جشنواره جوانه ها،تشکیل محافل و مسابقات مختلف و استفاده از امکاناتی مثل آسمان نما، استخر، سینما و امثال آن در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه به مشکلات کانون ها، کمبود نیرو انسانی و ناکافی بودن اعتبار اشاره و خاطر نشان کرد: وضعیت نیروی انسانی در سامانه بکفا وزارت آموزش و پرورش تعریف نشده است لذا مدیران و کارکنان کانون ها با مشکلات زیادی روبرو هستند اما این مشکلات مانعی برای ارائه خدمات کیفی کانون ها به جامعه هدف که سرمایه های ارزشمند کشورمحسوب می شوند ، ایجاد نکرده است چون فعالان کانون ها به کارشان عشق می ورزند.
علیزاده یاد آور شد: تجربه نشان داده است والدین ، اطمینان بیشتری به مراکز وابسته به آموزش و پرورش، برای اوقات فراغت فرزندانشان دارند و به ثبت نام در کلاس هایشان، علاقه و رغبت نشان می دهند.
وی توسعه ی فرهنگی جامعه ی دانش آموزی، رشد و تعامل اجتماعی دانش آموزان، توجه به ویژگی های سنی، نیازها و خواسته های مخاطبان و پژوهش و برنامه ریزی مستمر و پویا را اصول کلی کانون های فرهنگی – تربیتی در کشور برشمرد.
** مهارت آموزی کانون ها
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز هم در این زمینه گفت: کانون های فرهنگی- تربیتی درمهارت آموزی و ایجاد نشاط در بین دانش آموزان نقشی مهم و تاثیرگذار دارند.
مسعود مهران نیا با اشاره به اینکه سالانه بیش از 150 هزار دانش آموز البرزی از فعالیت های کانون های فرهنگی - تربیتی استان بهره مند می شوند، افزود: کانون های فرهنگی - تربیتی مهم ترین بستر برای انجام فعالیت های فوق برنامه به ویژه مهارت آموزی ، تقویت روحیه خودباوری و نشاط برای دانش آموزان است.
وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی تربیتی یکی از مهم ترین مراکز اجرای برنامه های پرورشی برای دانش آموزان محسوب می شود که خانواده ها به آن اعتماد دارند، خاطر نشان کرد: نخستین جشنواره کانون های فرهنگی - تربیتی در البرز با رویکرد اقتصاد مقاومتی و دانش آموز محوری در هفته اول اسفند ماه 96 برگزار می شود.
وی با بیان اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه های مناسبی را برای مرتفع شدن مشکلات کانون های فرهنگی - تربیتی در کشور پیش بینی کرده است ، یاد آور شد: برای اولین بار است که 30 بهمن ماه به نام روز کانون های تربیتی در تقویم کاری وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده است.
وی تصریح کرد: در این هفته داشته های کانون های فرهنگی - تربیتی در قالب برنامه های مدون به نمایش گذاشته می شود.
وی اضافه کرد: این جشنواره دو روزه با هدف به نمایش گذاشتن فرهنگ بومی و توانمندی کانون های تربیتی استان، به تصویر کشیدن نقش کانون ها در رشد، خلاقیت و مهارت آموزی کانون ها، آشنایی مدیران دستگاه های اجرایی و شهروندان با برنامه های کانون و همچنین تجلیل از فعالان کانون های تربیتی در البرز در دستور کاری - اجرایی قرار گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز بیان کرد: در هفته بزرگداشت کانون ها ی فرهنگی - تربیتی تلاش می کنیم تا از 12 کانون فعال تربیتی در البرز بازدید شود و از نزدیک برنامه های مختلف را ببینیم و به فعالان کانون های تربیتی خداقوت بگوییم و بر شاخص نوآوری در برنامه ها به منظور جذب دانش آموزان علاقمند و با استعداد در کانون ها تاکید کنیم.
مهران نیا با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به مهارت آموزی دانش آموزان اشاره شده است، یاد آور شد: کانون های فرهنگی تربیتی بستر مناسبی برای انجام این رسالت مهم است که باید در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: بزرگداشت هفته کانون های فرهنگی - تربیتی را در استان البرز را با اجرای برنامه های مختلف دیگری چون برگزاری جنگ شادی و جوانه ها، مسابقات فرهنگی، هنری ، ورزشی، علمی ، رباتیک ، کتاب و کتابخوانی، رادیو کانون، قصه گویی و ... جشن می گیریم.
وی تاکید کرد: در این هفته باید پویایی ، زنده بودن و تاثیر گذاری کانون های فرهنگی - تربیتی را از طریق برگزاری جشنواره و دعوت از رسانه ها به گوش مسئولان و شهروندان استان البرز به تصویر بکشیم
** توجه دولت به تحقق اهداف آموزشی و پرورشی
مدیر کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرج گفت: آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به کانون ها در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی دارد.
علی رمضانی افزود: مدیران کانون‌های فرهنگی و تربیتی نقش موثر و مفیدی در اصلاح برنامه‌ها و فعالیت‌های این کانون ها دارند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا مسیر فعالیت‌ها و برنامه کانون‌های فرهنگی تربیتی در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی تسهیل شود.
وی به ظرفیت های متنوع و مختلف کانون‌های فرهنگی تربیتی پرداخت و اظهارکرد: اگر این ظرفیت‌ها شناسایی و از آنها استفاده مفید و موثر شود، کانون های فرهنگی تربیتی سرمایه‌دارترین بخش آموزش و پرورش هستند.
مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش بر درآمدزایی درکانون‌های فرهنگی - تربیتی به دلیل خود گردان بودن این مراکز تاکید کرد و افزود: باید اجازه داده شود تا سازمان دانش آموزی هر استان بتواند با استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی- تربیتی کار فرهنگی و فعالیت تشکیلاتی انجام دهد.
رمضانی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود بناهای تاریخی، صنایع دستی و فرهنگی در استان های مختلف کشور می تواند بهترین مکان را برای برپایی اردوهای دانش آموزی در کشور بوجود آورد.
وی با اشاره به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ، یاد آور شد: بر اساس رهنمودهای ولایت فقیه باید در چهار دسته اهداف معنوی، تربیتی، علمی و اجتماعی در فعالیت های پرورشی - تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت توجه ویژه کرد که در این راستا کانون های فرهنگی - تربیتی نیز رسالت خطیری بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه تولد و بالندگی کانون ها ی فرهنگی – تربیتی به طور رسمی از دهه ی هفتاد صورت گرفت که ابتدا با تاسیس ده کانون به صورت پایلوت در سراسر کشور و در سه محور جوانه ها، انجمن ها و فعالیت های عمومی و مناسبتی کار خود را آغاز در حالی که اکنون تعداد این کانون ها در استان ها به یک هزار و 18 کانون رسیده است.
مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: این تعداد کانون برای جمعیت 13 و نیم میلیونی دانش آموزی کشور کم است لذا باز هم نیاز به توسعه و افزایش کانون های فرهنگی - تربیتی در کشور داریم.
رمضانی تصریح کرد: آشناسازی دانش آموزان با ارزش های ماندگار فرهنگی، بارور شدن اوقات زندگی ،تقویت شخصیت و خودباوری و در نهایت تربیت اجتماعی دانش آموزان از جمله پیامدهای مثبت فعال بودن کانون فرهنگی - تربیتی در کشور است.
وی از تحکیم وحدت در جامعه دانش آموزی، هدایت حرکت درست فرهنگی دانش آموزان و افزایش اثربخشی تعلیم و تربیت رسمی کشور نیز در کانون های فرهنگی – تربیتی مد نظر قرار دارد.
وی فضا سازی و محتوا سازی را از جمله برنامه های محوری در فرآیند رویکرد کانون های فرهنگی - تربیتی ذکر کرد و ادامه داد: در کانون ها باید از نیروهای کارآمد تر استفاده کرد و این بخش نیاز به سازماندهی دارد.
وی دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و مشارکت در برنامه ها و خدمات کیفی تر به جامعه هدف در کانون های فرهنگی - تربیتی را ضروری دانست.
مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش به روز شمار هفته کانون ها ی فرهنگی تربیتی در سال 96 اشاره و اظهار کرد: بخشنامه و دستورالعمل بزرگداشت این هفته به منظور برگزاری مطلوب ، ساماندهی ، انسجام بخشی برنامه ها و فعالیت ها به استان ها ارسال شده است تا مردم و مسئولان با فعالیت های کانون ها شناخت کامل تری پیدا کنند.
رمضانی تاکید کرد: توسعه فضاهای پرورشی و تقویت برنامه های کانون های فرهنگی -تربیتی در کشور نیاز به حضور و مشارکت خیرین نیک اندیش دارد تا بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آینده سازان ایران اسلامی به ویژه در مناطق کم برخوردار و پر جمعیت در استان های مختلف از جمله ایران کوچک بوجود آید.
لازم به ذکر است از 30 بهمن تا 6 اسفند ماه 96 به نام هفته کانون های فرهنگی - تربیتی در تقویم اجرایی وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده است.
2819/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.