به گزارش ایرنا، بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال های اخیر به خصوص در فصول سرد سال خودی نشان می دهد و زمینه دغدغه در پرورش دهندگان طیور ، مسئولان و مردم به وجود می آورد.
این بیماری در سال های دورتر به خصوص در منطقه خارومیانه فقط در پرندگان وحشی رایج بود که در فصل سرد سال به دلیل مهاجرت این پرندگان به نقاط مختلف جهان زمینه شیوع این بیماری در بین همنوعان آن ها می شد ولی پس از سال ها و تغییر سویه های بیماری، آنفلوانزا در بین طیور روستایی نیز دیده شد.
پس از فراگیرتر شدن این بیماری در بین طیور وحشی و بومی همواره مسئولان امر توصیه های خاص به مردم و شکارچیان به دلیل مشترک بودن بیماری با پرندگان و انسان ارائه کردند اما در سال جاری این بیماری با شیوع در واحدهای صنعتی طیور وضعیت جدیدی در کشور به وجود آورد.
در سال جاری به علت شیوع این بیماری در بین واحدهای صنعتی پرورش دهندگان مرغ، دهها میلیون قطعه تلفات یا معدوم سازی در پی داشت که نتیجه آن ضربه سنگینی بود که به این صنعت به خصوص صنعت تولید تخم مرغ کشور وارد شد.
در نتیجه این بیماری سبب شد تا ایران که در این سال ها به عنوان صادرکننده تخم مرغ به کشورهای همسایه شناخته می شد به وارد کننده اینفرآورده تبدیل شد.
این امر دلیلی شد تا محققان و دست اندرکاران این صنعت برای جلوگیری از ضربه ی بیشتر اقدام به برگزاری همایش ملی یک روزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کنند که این همایش امروز توسط موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در کرج برگزار شد.
در بخشی از این همایش معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: تا کنون تمام امکانات آزمایشگاه آنفلوانزای موسسه رازی برای شناسایی و بررسی نمونه های بیماری به کار گرفته شده و این روند ادامه دارد.
دکتر مجتبی محرمی با اشاره به گذشت بیش از دو دهه از همه گیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دنیا اظهار کرد: این ویروس در سال 2004 با رسیدن به آمریکای شمالی باعث حذف بیش از 42 میلیون پرنده و تحمیل خسارات اقتصادی فراوان شد.
وی گفت: ویروس آنفلوانزا در تاریخ معاصر باعث چهار پاندمی (همه گیری) بزرگ در دنیا شده و طی دو دهه گذشته رفتار ویروس و راه های آلوده شدن انسان به آن همواره زیر نظر سازمان های مسئول جهانی بوده است.
محرمی با بیان اینکه این ویروس برای نخستین بار در سال 1384 و پس از آن در سال های 1389، 1394، 1395 و 1396 وارد کشور ما شد، افزود: ورود این ویروس باعث همه گیری، تلفات و حذف گسترده به خصوص در پرندگان صنعتی شد و میلیون ها تومان خسارت به بار آورد.
وی تاکید کرد: این خسارت ها به رغم تلاش همه جانبه سازمان های ذیربط اتفاق افتاد و بررسی علل و عدم موفقیت در جلوگیری از بروز و انتشار این ویروس از اهداف برگزاری این همایش است.
معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی در ادامه با اشاره به اینکه موسسه رازی در 15 سال گذشته در جهت وظایف ملی و حاکمیتی، تمامی امکانات خود را در جهت کمک به این امر اختصاص داده، یادآور شد: در اغلب موارد در این سال ها آزمایشگاه آنفلوانزای موسسه رازی به صورت شبانه روزی با سازمان دامپزشکی همکاری داشته و در طول پایش های فصلی و سالیانه، پذیرای هزاران نمونه بوده که نتایج آن را در اسرع وقت آماده و به سازمان ارسال کرده است.
دبیر علمی و اجرایی همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ورود و انتشار هر ساله این ویروس در کشور در مقطع زمانی اخیر را نشان دهنده پیچیدگی مبارزه با این ویروس عنوان و تاکید کرد: این پیچیدگی به قدرت شگرف این ویروس در تغییرات و از طرف دیگر به پیچیدگی اکولوژیک زندگی پرندگان مرتبط است. البته در هسته اصلی این پیچیدگی ها، عامل انسانی بی شک نقش پررنگی دارد.
محرمی با اشاره به نقش انسان در گسترش این بیماری گفت: آدمی از یک طرف با روش های مبارزه ناقص باعث فراهم آمدن شرایط انتخاب ویروس جدید می شود و از طرفی با تجاوز به مناطق زندگی پرندگان وحشی و انتشار این ویروس ها در جمعیت پرندگان، روند ابتلا به بیماری را تسریع و تسهیل می کند.

***پرندگان وحشی عامل ابتلای پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد/ ضرورت پایش و آموزش مستمر
رئیس آزمایشگاه رفرانس آنفلوانزای پرندگان موسسه رازی نیز در این همایش برضرورت آموزش مستمر و ردیابی حرکت پرندگان وحشی را در پیشگیری از ابتلای پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد تاکید کرد.
دکتر عبدالحمید شوشتری پرندگان وحشی را منبع اصلی ویروس های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نام برد و اظهار کرد: این ویروس ها با ورود به جمعیت ماکیان و پرندگان اهلی، به شدت دچار تغییر شده و از طریق مهاجرت پرندگان، منتقل می شوند.
وی گفت: یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان وحشی در زمستان ها، نواحی شمالی کشورمان است و به احتمال، ورود نخستین ویروس این بیماری در سال 1384 به کشور در این منطقه بوده با این حال، این امر نباید برنامه های ردیابی ویروس آنفلوانزا را به منطقه شمالی محدود کند زیرا این بیماری با مهاجرت پرندگان وحشی قابل انتقال است.
شوشتری پایش مستمر طیور وحشی و زیستگاه های پرندگان را برای مقابله با بیماری ضروری برشمرد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با مرکزیت و نظارت سازمان دامپزشکی می تواند نقش بسیار موثری در این خصوص ایفا کند.
وی افزود: در کنار پایش مستمر، آموزش در تمام سطوح و اعمال نظارت های لازم بر آموزش از مهمترین راهکارهای مقابله با بیماری و جلوگیری از گسترش آن است.
رئیس آزمایشگاه رفرانس آنفلوانزای پرندگان موسسه رازی با تاکید بر اینکه بدون شناسایی مسیر حرکت پرندگان وحشی قادر به برنامه ریزی مناسب برای مقابله با بیماری نخواهیم بود، یادآور شد: برای ردیابی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، زیستگاه پرندگان وحشی نخستین جایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نباید از این موضوع غافل شد.
شوشتری، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را یک بیماری همه گیر و با میزان تلفات بالا در ماکیان نام برد و گفت: به احتمال زیاد، ویروس از یک جا وارد کشور نشده و پایش ها باید در تمام مناطق انجام شود.
عضو هیئت علمی موسسه رازی اضافه کرد: در صورت شیوع این بیماری در کشور باید سازمان دامپزشکی توان تصمیم گیری و توان اجرای تصمیمات را داشته و از پشتوانه قوی دولت برخوردار باشد.
وی با اشاره به اینکه منشاء تمام ویروس های جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از کشور چین است و از طریق پرندگان وحشی به کشورهای مختلف منتقل می شود، یادآور شد: 91 درصد واکسن های طیور در این کشور مصرف می شود اما آیا میزان ابتلا کاهش یافته است؟
رئیس آزمایشگاه رفرانس آنفلوانزای پرندگان موسسه رازی افزود: تنها با واکسیناسیون نمی توانیم جلوی بیماری را بگیریم بلکه در کنار واکسیناسیون، باید اقدامات لازم لحاظ شود.
6156 / 6155 خبرنگار:نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.