به گزارش ایرنا،آنچه که مضاف برخدمات توانبخشی در سال های اخیر به عنوان یک مطالبه برای جامعه جانبازان و معلولان در صدر بررسی ها قرار داشته، موظف کردن دستگاه های اجرایی و شهرداری ها به مناسب سازی معابر است، مسیرهایی که از خیابان ها و کوچه ها گرفته ها تا ساختمان های عمومی و اداری را شامل می شود.
دراین میان قشر توان یاب اگرچه بخشی از سلامتی خود را از دست داده لیکن توانمندی های این قشردر بسیاری از عرصه ها بر هیچ کس پوشیده نیست، چه آنانی که در عرصه های ورزشی کشوری و بین المللی و چه افرادی که در عرصه های علمی و فرهنگی پیشتاز بوده و هستند ضمن آنکه برای کشور افتخار آفرینی کرده یا کسانی که در8 سال دفاع مقدس با خلق حماسه های بزرگ، خود مدال های زرین و جاودانه برای ایران و اسلام شده اند.
با این اوصاف از هر تعریف و تمجیدی که بگذریم، توجه به قشری از جامعه که بنا به عللی نیاز به مراقبت و امکانات ویژه دارد بخشی از وظایفی است که مسئولان اجرایی ، فرهنگی و نهادهای عمومی بایستی در ابعاد مختلف به آنها بپردازند.
درکنار خدمات توانبخشی، بی بدیل ترین کمک به قشر معلول و جانباز فراهم کردن مسیرهای مناسب برای تردد آسان آنان است که بتواند بدون کمترین مشکلی همچون سایر قشرها در جامعه فعالیت کنند.
تامین نیازهای این قشر نه از باب ترحم بلکه به عنوان یک وظیفه ذاتی و بخشی از واقعیت جامعه بایستی در ارکان مختلف اجتماعی ساری و جاری شود.
امروزه بسیاری از معلولان و جانبازان با کسب افتخارات بزرگ در عرصه های علمی ، ورزشی و حتی اجرایی نشان داده اند که ظرفیت های این قشر کم نیست،به عنوان مثال افرادی وجود دارد که به رغم قطع 2 دست از پاهای خود برای خلق آثار بزرگ هنری عاریت گرفته اند یا افراد نابینایی که با استفاده از قوه ذهنی خود ضمن حفظ آیات نورانی قرآن و کتاب های دیگر به مراتب از بسیاری از انسان های سالم پیشتاز هستند.
همانطور که اشاره شد، مطالبه بر زمین مانده جامعه معلولان و جانبازان، طرح مناسب سازی معابر است که امروزه در شهرهای مانند کلانشهر کرج و دیگر مناطق کشور و استان البرز مغفول مانده است.
اگرچه مدیریت های شهری از جمله در کرج به اجرای طرح های معابر سازی می پردازند اما کمتر دیده شده که در خلال این طرح ها، نیم نگاهی هم به رفت وآمد آسان معلولان شده باشد.
از منظر دیگر اگر چه جامعه معلولان و جانبازان توقع زیادی از مسئولان ندارند اما همین بس که بایستی مدیران درانجام طرح های مختلف نیازهای اقشار مختلف از جمله معلولان و جانبازان را ببینند.
به گفته برخی شاهدان عینی، بعضی مواقع حوادثی در سطح معابر برای معلولان و جانبازان رخ داده که دیدن این حوادث سبب آزردگی خاطر مردم شده است.
با این حال اگر چه طرح مناسب سازی معابر چند سالی است که در استان البرز کلید خورده اما شواهد نشان می دهد که هنوز این طرح آنطور که باید و شاید رضایتمندی لازم نداشته است.
طبق آمار حدود27هزار نفرازجمعیت نزدیک به 3 میلیون نفری البرزرا معلولان تشکیل می دهند.
معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری البرز می گوید:با توجه به جمعیت معلولان ،کمتر از 20 درصد معابر کلانشهر کرج مناسب سازی شده است.
به گفته خسرو ارتقایی در سال های اخیر شهرداری ها به خصوص شهرداری کرج اقدامات خوبی در جهت مناسب سازی معابر داشته لیکن فقط باید نظارت بیشتری برای اجرای درست در مناسب سازی معابر انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری ها در طرح های اجرایی خود مناسب سازی معابر را نیز در نظر داشته باشند، اظهار داشت: شهرداری ها برای هرچه بهتر انجام شدن طرح های خود از پیمانکاران ذیصلاح که توجیه شده باشند، استفاده کنند.
وی یکی از الزامات برای هرچه بهتر شدن اجرای مناسب سازی معابر را فرهنگ سازی دانست و گفت: شاید بسیاری از مسئولین حتی نسبت به این الزام توجیه نباشند و باید برای فرهنگ سازی صدا و سیما برنامه های فرهنگی را تولید کند.
معاون استاندار همچنین تاکید کرد که شهرداری و یا دستگاه های دیگر در هنگام اجرای طرح هایشان یک نماینده از معلولین یا جانبازان را به عنوان همکار و ارایه طرح داشته باشند زیرا آنان برای هرچه بهتر اجرا شدن این طرح ها انگیزه دارند.
به گفته مدیرکل بهزیستی استان البرز،در سال گذشته تفاهم نامه هایی با استانداری و سازمان نظام مهندسی برای اجرای مناسب سازی معابر منعقد شده است .
داریوش بیات نژاد افزود:سال گذشته بهزیستی استان در اجرای این طرح موفق شد از رتبه 31 به رتبه 5 کشور برسد.
وی اظهار داشت:متاسفانه نامناسب بودن معابر شهری و ادارات سبب محروم شدن استان از خیلی از ظرفیت ها همچون برگزاری بعضی از جشنواره ها شده به طوریکه قرار بود جشنواره تئاتر معلولان منطقه ای در البرز برگزار شود که به دلیل مناسب نبودن سالن های تئاتر و پلاتوهای استان از برگزاری آن در سال جاری محروم شدیم.
وی ادامه داد:این جشنواره سال آینده به طور حتم برعهده کرج است که باید تا آن زمان سالن های مناسب را داشته باشیم.
وی یادآور شد که شهرداری ها در زمان صدور پایان کار طرح های عمرانی یک ناظر از بهزیستی در خصوص مناسب سازی حضور داشته باشند.
نماینده انجمن معلولان و جانبازان استان البرز نیز از غیراصولی و غیراستاندارد بودن تمام امکانات شهری برای این قشر همچون پل عابر پیاده، کیوسک، اتوبوس، پیاده رو، خط عابر پیاده و... گلایه کرد.
میرحسینی همچنین، طرح های دستگاه های عمرانی و خدمات رسان در بخش معلولان و جانبازان توسط شهرداری، شرکت توزیع برق، مخابرات، آب و... را نامناسب توصیف کرد.
در این حال رضا طهماسبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز می گوید:ساختمان هایی که در حال احداث است آسانسور وابزار شخصی برای ویلچر نداشته باشند و معلولان نتوانند از این مکان ها به راحتی تردد کنند پایان کار نمی گیرند.
وی افزود:درب ورودی مجتمع های مسکونی می بایست برای معلولان مناسب سازی شود که طی 2 سال گذشته بیشتر به آن پرداخته شده است.
طهماسبی خاطرنشان کرد:این قانون از ابتدا وجود داشته است اما طی 2 سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 2 میلیون متر مربع پروانه ساخت در البرز صادر می شود، اظهار داشت: مناسب سازی برای معلولان به مرور در ساخت و سازهای آینده این استان در حال گسترش است.
رضا خالقی مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی البرز با بیان اینکه دبیرخانه مناسب سازی معابر دراداره کل بهزیستی استان فعال است، گفت: براساس طرح های توسعه شهری دراین زمینه راه وشهرسازی بر مقررات ملی ساختمان نظارت دارد.
وی بیان داشت: سال گذشته درمهمترین گام مناسب سازی معابر بافت میانی مسکن مهرماهدشت برای معلولان انجام شد.
خالقی گفت: در اجرای این طرح، مسیرهای تردد معلولان در20 هکتار از مجموعه مناسب سازی شد.
مدیر شهرسازی اداره کل راه وشهرسازی استان البرز افزود: به عنوان نظار عالی ساخت وسازها و امور مهندسی استان بر طرح مناسب سازی معابر نظارت ویژه خواهیم داشت ضمن آنکه کمیته ماده 35 متشکل از مهندسان مجرب براین طرح ها نظارت می کنند.
در این حال معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج می گوید: طرح مناسب سازی معابر شهری برای معلولان از سال 91 در کرج اجرایی شده و تاکنون بخشی از این طرح به اتمام رسیده است.
به گفته علی اصغر کمالی زاده، در اجرای این طرح‌ از نظرات معلولان نیز استفاده می‌شود تا بهترین خروجی را داشته باشند.
وی افزود: در طول این چند سال اولین پارک استاندارد کشور در البرز و در کنار مدارس باغچه‌بان و پویا که ویژه ناشنوایان و نابینایان است، ساخته شده است.
کمالی زاده گفت:همچنین در احداث معابری نظیر پیاده‌راه باغ سیب مهرشهر، خیابان قلم در منطقه شش و محدوده اطراف کاروانسرای شاه عباسی در منطقه دو، شهرداری کرج استاندارد‌سازی معابر شهری برای افراد کم‌توان را اجرایی کرده است.
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج بیان کرد: شهرداری در مورد ساختمان‌های تازه‌ تاسیس در قسمت صدور پروانه ساخت، نقشه‌های ساختمان‌ها را با معیارهای استاندارد مناسب‌سازی محیطی برای افراد کم‌توان تطبیق می‌دهد.
وی اظهار کرد:مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان نظارت قوی‌تر بر ساخت‌و‌سازهای شهر را می‌طلبد.
وی افزود:ساختمان‌های اداری و مکان‌های عمومی برای افراد کم‌توان شهر باید مناسب‌سازی شوند و در این صورت پایان کار برای آنها صادر شود.
وی با اشاره به پیگیری برای رعایت حقوق معلولان گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج به افراد کم‌توان در شهر نگاه ویژه‌‌ای دارد و تا حد ممکن پیگیر رعایت حقوق معلولان است.
وی افزود: باید دید در دوره پنجم شورای اسلامی شهر این‌ کلانشهر چه اقداماتی برای این قشر انجام می شود و معابر شهری تا چه میزان برای تردد آسان معلولان، جانبازان و نابینایان مهیا می‌شوند.
با این حال هرچند دستگاه های اجرایی اقداماتی برای مناسب سازی معابر در البرز آغاز کرده اما به گفته کارشناسان این اقدامات کافی نبوده و بایستی بخشی از طرح ها به صورت ضربتی انجام شود.
آنان می گویند: اگر چه مناسب سازی ساختمان ها تاحدودی زمانبراست اما معابرعمومی نیاز به زمان زیادی ندارد.
با این حال اجرای طرح های مناسب برای خدمات دهی به جامعه معلولان در کشور و استان البرزمی تواند
حرکتی ارزشمند برای تحقق مطالبات این قشر محسوب شود.
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.