به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، خسرو ارتقایی در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی استان که در سالن شهدای دولت برگزار شد گفت: در برنامه ششم مشخص شده است که دولت چه وظایفی را در این زمینه عهده دار است در استان نیز باید در چارچوب مشخص تکلیف دستگاه ها در ستاد بازآفرینی بررسی و رصد شود.
ارتقائی افزود: تکالیف برنامه ششم توسعه برش استانی مشخص شود و با دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دبیر خانه ستاد با حضور نماینده استانداری امور شهری و شوراها در رابطه با شهرداری ها تفاهم نامه برای اجرای پروژه ها مبادله و جلسه ارائه شود تا پیشرفت پروژه ها را رصد کنیم.
وی افزود: استان البرز طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و نرخ رشد مهاجرت ۳.۹ درصد رکورد بالاترین آمار مهاجرت را در سطح کشور از آن خود ساخته است.موضوع حایز اهمیت اینکه عمده تراکم جمعیتی استان با رقمی بالغ بر ۴۷۶ هزار نفر در هکتار و حدود یک سوم از جمعیت استان در بافت های فرسوده ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی قرار دارد.

استان البـــرز آخرین نمونه تغییرات تقسیمات کشوری در سطح استانی است که به واسطه ماهیت، کارکرد و موقعیت استراتژیک و نزدیکی به پایتخت، شهرنشینی در آن غالب است. تاسیس استان البرز عامل شکل گیری سازمان فضایی جدید در محدوده کلانشهری کـرج شده است اما علیرغم تغییر مکانیزمهای خدمات رسانی و پیوندها و سلسله مراتب ارتباطات شهری و کاهش وابستگی های برون استانی، همچنان پیوندها و ارتباطات قوی مجموعه سکونتگاه های استان البرز با شهر تهران پابرجا مانده است.
نزدیکی به تهران، قرارگیری بر سر راه های مواصلاتی غرب و شمال کشور و ایفای نقش بارانداز مهاجرتی، آثار متعددی را به همراه داشته است. در راستای تحقق طرح ستاد بازآفرینی شهری مناطق و محله های مختلفی در سطح استان مناطق و محله های متعددی در استان مشخص شده است.معابری که در محلات خط چهار حصار، حیدرآباد و سهرابیه نیاز به بهسازی دارند ( تا اعتبار 60 میلیون تومان) توسط شهرداری باید به اداره کل راه و شهرسازی معرفی شود.
براین اساس ۸ محله مذکور در استان در قالب اجرای طرج بازآفرینی قرار گرفته است، در این بین سهم اداره کل راه و شهرسازی ۳۸.۵ میلیارد ریال ،تعهد ادارات استان ۵۹ میلیارد ریال و سهم شهرداری ها ۶۲ میلیارد ریال اعلام شده است که در مجموع ۱۴۶ میلیارد ریال باید برای بازآفرینی مناطق فرسوده استان اختصاص پیدا کند تا بافت های فرسوده آباد شود.

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان می گوید: با توجه به تراکم جمعیت در بافت های فرسوده استان با وقوع هر حادثه ای بخش عمده ای از بافت ها مورد تخریب قرار می گیرد از آنجایی که دولت توجه ویژه ای به بحث بازآفرینی دارد در شهرستانها نیز این ستاد تشکیل شود و مطالبات جهت طرح در سطح ملی و اخذ اعتبارات ملی مورد پیگیری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ بافت فرسوده در سطح استان جهت دریافت تسهیلات نوسازی به بانک های عامل استان معرفی شده و از تسهیلات دولت برخوردار شده اند.

احداث مرکز جامع سلامت ،احداث بازارچه فروش محصولات خانگی، احداث سرای محله ،جلب مشارکت های اجتماعی، توانمند سازی در محلات غیر رسمی کرج ،تاسیس دفتر تسهیلگری در خط 4 حصار، اصلاح شبکه آب شرب خط 4 حصار،احیا، نوسازی و بهسازی محله عباس آباد خط 4 حصار با رویکرد محله محور،تاسیس سرای سبز محلات،پروژه سند دار کردن تصرفات اعیانی و واگذاری 35 هکتار عرصه خط 4 حصار به شهرداری جهت پیگیری و برگزاری جلسات متعدد به منظور تجمیع، تهیه نقشه و واگذاری عرصه اعیانی های موجود به مردم و بستر سازی لازم جهت تجمیع و تهیه طرح های مشارکتی، از جمله طرح هایی است که در بافت های فرسوده استان اجرایی شده و بخشی نیز در دستور کار اجرا قرار دارد.
در ادامه این نشست پروژه ها و برنامه های توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و تاسیسات و شبکه فاضلاب آن در شهرهای اقماری استان مورد بررسی قرار گرفت.
علاوه بر اولویت های شهری بهسازی مدارس نیز بعنوان دیگر دغدغه ها در منطقه حصار کرج عنوان می شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 831855
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.