به گزارش ایرنا، در باب تاریخچه ورزش باستانی یا ورزش پهلوانی آمده است که این ورزش نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌است.
ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است و جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند علاوه بر ورزش زورخانه‌ای ، کشتی پهلوانی نیز برگزار می شود.
با اینکه سال ها تلاش شد تا این ورزش به عنوان یک میراث بزرگ تاریخی به ثبت رسد اینک در پس برخی کم توجهی ها می رود تا ورزش با اصالت ایرانی به فراموشی سپرده شود، ورزشی که پروندهٔ ثبت جهانی آن
به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده شد و در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.
براین اساس دانشنامه بروک‌هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می‌کند.
آنطور که در تاریخچه ورزش زورخانه ای آمده است این ورزش در دوران باستان درزمره فعالیت های اصلی ایرانیان بود که با ظهور اسلام با مضامین دینی و اخلاقی به تاسی از رفتار امام اول شیعیان جهان حضرت علی (ع) گره خورده است.
تکریم بزرگترها و رعایت ادب ، سلامت روح وروان و کمک به همنوان از مرام و منش پهلوانی در ورزش زورخانه ای برشمرده اند، ورزشی که با رنگ و بوی مذهب اسلام و مکتب تشیع، سفره داری، فروتنی، از خودگذشتگی، مردانگی و غیرت را هر چه بیشتر در ورزشکاران خود پرورش داده و روحیه و منش پهلوانی را تقویت می کند.
درخصوص آداب روسوم این ورزش آمده است که باستانی کار، زمانی که قصد ورود به زورخانه را دارد با سرخمیده وارد می شود که نشان از تواضع و فروتنی دارد، در گودهای زورخانه، ورزشکاران با برزبان آوردن نام حضرت علی(ع) وبا ضرب آهنگ یا علی، سبک مردانگی امیرالمومنان(ع) را تمرین و می آموزند.
با این همه توصیف از تاریخ و اهمیت ورزش باستانی، این روزها صدای دلنشین مرشدان زورخانه های ایران همچون گذشته به گوش نمی رسد و بسیاری از امروزی ها آدرس زورخانه ها را نمی دانند یا شاید هم ندانند که پهلوان پوریا ولی کیست؟ شاید ندانند که تختی تنها یک ورزشکار نبود بلکه یک جهان پهلوان بود که هدفش فقط کسب مدال نبود.
تختی روحیه غیرت، نوع دوستی، مردانگی و فتوت را یاد داد وبه خوبی توانست در دل تک تک مردم جای بگیرد.
با این اوصاف چراغ زورخانه ها این روزها تنها کور سویی دارد یا به عبارتی نشانی آنها را گم کرده ایم، مکان هایی که پهلوانان این مرز و بوم از آنجا برخاسته اند.
به نسل نگفته ایم که در گودهای زورخانه غیرت را یاد می دهند، یاد می دهند که گذشت داشته باشیم، یاد می دهند که دستگیر باشیم.
پیشکسوتان زورخانه هاخسته اند، شاید هم پیر شده اند، می خواهند تا رهبری گود را به دستان جوانان بدهند و خودشان نظاره گر پرورش نسل دیگری از پهلوانان این مرز و بوم باشند.
امروز دل های پیشکسوتان از غروب غم انگیز ورزش باستانی که ریشه در این آب و خاک دارد شکسته است چرا که این ورزش آنچنان که باید مورد اقبال خانواده ها و فرزندان قرار نمی گیرد یا گرایش نسل جدید به آن کم است.
غم پیشکسوتان باستانی کار از آنجا بیشتر می شود که این ورزش حتی در صفحه های روزنامه های ورزشی کشورهم جایی ندارد یا به عبارتی در غوغای فوتبال و دیگر ورزش های وارداتی گم شده است.
مرشد و پیشکسوت یکی از زورخانه های کرج می گوید: اگر بخوهیم بهعنوان یک باشگاه ورزشی به زورخانه نگاه کنیم در حق این مکان ظلم شده ، چرا که زورخانه یک مکتب است و ورزش تنها یکی از ابعاد آن است، ورزش زورخانه ای ورزشی است که مسایل اخلاقی در آن بیشتر از سایر ورزش ها رعایت می شود.
محسن شریفی می افزاید: شاید سابقه خیلی از ورزش ها به 200 سال پیش بازگردد، اما زورخانه و ورزش زورخانه ای و پهلوانی عمری بالای 2 هزار سال دارد و به دلیل آداب و رسوم و فرهنگی که در آن نهفته است تنها نمی توان به آن به دید یک ورزش نگاه کرد، البته می تواند به صرف ورزش هم با ورزش های دیگر رقابت کند ولی با فرهنگ ،آداب ، رسوم و مباحث اخلافی که در آن وجود دارد، بار معنایی اش از ورزش های دیگر بیشتر است.
وی اضافه کرد: بعد دیگر ورزش های پهلوانی و زورخانه ای این است که در واقع شناسنامه این مملکت بوده زیرا این ورزش مختص این آب و خاک است، اما با این وجود بی مهری هایی زیادی در حق آن می شود، در شبکه های تلویزیونی فقط ورزش های خاص دیده می شوند.
شریفی اظهار داشت: با وجود تاکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه از این ورزش ها باید حمایت شود، ولی مسئولان به آن بی توجهی می کنند، دید ضعیفی نسبت به این ورزش وجود دارد و آنچنان که حق این ورزش بومی است جنبه های حمایتی از آن صورت نمی گیرد.
وی گفت: ورزش های باستانی و زورخانه ای یک موزه زنده است، موزه زنده ای که جریان دارد، اما این موزه نیز مانند دیگر موزه ها که با آخرین تکنولوژی از آنها حفاظت می کنیم نیازمند حمایت است.
این پیشکسوت ادامه داد: در زورخانه های ما بسیاری از آداب، رسوم و برخوردهای اجتماعی که در جامعه کمرنگ شده را می توان پیدا کرد، اگر چه کسانی که امروز به زورخانه ها می آیند، همانند جامعه تغییر کرده اند اما وقتی وارد فضای زورخانه می شوند و با آداب و رسوم آن عجین می شوند و رنگ و بوی آن فضا را می گیرند.
به گفته وی ، این ورزش باستانی با تمام این ویژگی های منحصر به فردی که دارد باید مراقبت و حراست شود، چرا که در این ورزش فرهنگ و اخلاقی آموزش داده می شود که شاید بخشی از آن در جامعه امروز گم شده، زورخانه ها همانند یک مراکز فرهنگی علاوه بر پرورش جسم ، روح ها را نیز جلا داده و پاسدار فرهنگ و سنت های این مرز وبوم است.
یک پیشکسوت دیگر ورزش باستانی گفت: این ورزش قدمتی طولانی دارد، ادواتی که در ورزش های باستانی تعریف شده از نظر پزشکی کاربردهای زیادی دارند، چرخ، میل بازی و کشتی پهلوانی جزء فنون رزمی ایران هستند که در میادین جنگ به کار برده می شوند.
قاسم کشاورز ادامه داد: با هدف آمادگی هرچه بیشتر ایرانیان این فنون در اصول ورزشی برای تقویت روحیه دلاوری حفظ شده است .
وی با بیان اینکه نیاز است که نسبت به ورزش هایی که مربوط به همین آب و خاک هستند تبلیغ های بیشتری صورت گیرد،اظهار داشت: همه تاکتیک ها در ورزش باستانی و پهلوانی بر مبنای سالم سازی بدن بوده و موسیقی در آن نیز موسیقی جنگی و دلاوری است، اشعار در این ورزش پیش از این بر مبنای شاهنامه بوده و بعدها شعرهای عارفانه به آن اضافه شده است.
وی اضافه کرد: امروز شاهد هستیم که جوانان ما بیشتر به دیگر ورزش ها روی می آورند که این به دلیل تبلیغات پایه گذاران این ورزش ها در دیگر کشورها است، ورزش های زورخانه ای با فرهنگ شرقی و بر مبنای آئین نامه فتوت و مردانگی است که باید بین جوانان رسوخ کند.
کشاورز گفت: محال است که کسی وارد گود زورخانه شود و به ورزش دیگری روی بیاورد چرا که محتوای این ورزش، عرفان، ادبیات، موسیقی و آئین نامه اخلاقی است، در فضای زورخانه در خصوص اخلاق، انسانیت، احترام به بزرگترها، دروغ نگفتن و پرستش خداوند یکتا صحبت می شود، چرا که ایرانی ها همیشه خدا را می پرستیدند و در آئین نامه فتوت و مردانگی این ورزش اولین شرط پرداختن به ورزش های پهلوانی و زورخانه ای خدا پرستی و بعد هم امانتداری است.
وی با بیان اینکه بیش از 100 مورد اخلاقی و انسانی در آئین نامه این ورزش وجود دارد خاطر نشان کرد: در تمامی موارد ذکر شده در آئین نامه فتوت و مردانگی ورزش های پهلوانی و زورخانه ای بر روی مسائل اخلاقی تاکید شده است.
کشاورز گفت: این مساله که مردم به خوبی از مزایای این ورزش و ریشه آن آگاهی ندارند به دلیل همکاری نکردن رسانه ها است، ضریب تبلیغاتی در رسانه ها در ارتباط با ورزش های بومی، محلی، منطقه ای و کشورمان مانند ورزش های زورخانه ای نسبت به ورزش هایی چون ورزش های توپی صفر است.
وی ادامه داد: پیشنهاد من به عنوان یک پیشکسوت زورخانه این است که در ابتدای هر ورزشی، مواردی از آئین نامه فتوت و مردانگی برای جوانان مطرح شود، از بعد اخلاقی نیاز است تا همه مربیان ابتدا این آموزش ها را ببینند و بعد این موارد اخلاقی را به شاگردانشان منتقل کنند.
رئیس هیات ورزش های پهلوانی و زورخانه ای البرز نیز گفت: 12 زورخانه در استان وجود دارد، این در حالی است که خیلی از خانواده ها و نسل جدید از وجود این زورخانه ها اطلاعی ندارند و در مواردی هم می گویند مگر در البرز زورخانه هم داریم.
میثم موحدی مهر افزود: تبلیغات زیادی برای این ورزش های باستانی و پهلوانی در استان و کشور نشده است و باید کاری کنیم که فرهنگ سازی بیشتری برای ترویج این ورزش صورت گیرد.
وی با بیان اینکه برخی خانواده ها ورزش باستانی را به خوبی نمی شناسند خاطر نشان کرد: این یک ضعف است که بسیاری از خانواده های ایرانی ورزش های زورخانه ای را که مختص کشورمان است را نمی شناسند و از آن آگاهی ندارند.
موحدی مهر گفت: ورزش های پهلوانی با روح و جسم عجین شده و داشتن روحیه جوانمردی که برگرفته از رفتار و سرشت نیکوی امام علی (ع) است یکی از مهم ترین وجه تمایز این ورزش با سایر ورزش ها است.
وی ادامه داد: در ورزش پهلوانی از کودک تا پیر هر کسی که بخواهد وارد گود زورخانه شود باید سر خود را خم کند و این نشان از تواضع و فروتنی است که در این ورزش نهفته است.
موحدی مهر اضافه کرد: ورزش پهلوانی و زورخانه ای به ورزشکاران و به خصوص کودکان هم پهلوانی و هم قهرمانی را آموزش می دهد و اینکه باید متواضع، فروتن، امانتدار، درستکار و با غیرت باشید.
وی ادامه داد: با هدف ترویج هر چه بیشتر ورزش های زورخانه ای در البرز، طرح استعداد یابی با هماهنگی آموزش و پرورش استان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در حال انجام است تا بتوان استعدادهای جدید ورزش های پهلوانی را کشف و پرورش داد.
موحدی مهر گفت:درهای زورخانه های استان به روی خانواده ها و فرزندان باز است و می توانند از نزدیک این ورزش را دیده و با ورزش های پهلوانی و زورخانه ای که متعلق به کشورمان است بیشتر آشنا شوند.
7414/ 6155خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.