به گزارش ایرنا، زلزله شب گذشته که استان های البرز و تهران را لرزاند سبب رعب و وحشت در بین مردم شد و خیابان ها و معابر استان از جمله کلانشهر کرج مملو از خودرو و جمعیت شد.
بسیاری از مردم برای پیشگیری از حوادث در هوای سرد پائیزی با برافزاشتن چادر های مسافرتی و استفاده از پتو و پوشاک گرم در حاشیه خیابان ها ، پارک ها و دیگر فضاهای باز شب را به صبح رساندند.
همچنین بخشی از جمعیت استان ، داخل خودروها را برای اتراق شبانه انتخاب کردند و دراین شب سرد بیرون از خانه های خود به سر بردند.
طبق گزارش مدیریت ستاد بحران استان البرز این زلزله که تعدادی پس زلزله داشته است در استان البرز کشته یا مصدوم نداشته یا لااقل گزارش نشده است.
نیروهای انتظامی با استقرار در مکان های مختلف استان از جمله خیابان ها و جایگاه های توزیع سوخت به روان سازی ترافیک و برقراری نظم و امنیت پرداختند.
دستگاه های امدادی نیز به حالت آماده باش درآمده و به گفته محمد علی نجفی استاندار البرز این دستگاه ها شب گذشته به خوبی نقش آفرینی کردند.
با این حال با بازگشت تدریجی مردم به خانه ها و محل کسب و کار خود زندگی در حال عادی شدن است.
بسیاری از مردم استان نیز هنوز در پارک ها یا معابر اتراق کرده و درصورت رخ ندادن حادثه احتمالی به محل زندگی خود باز خواهند گشت.
استان البرز در آستانه شب چله ، ساعات پرهیجان و پردلهره ای پشت سرگذاشت و مردم ضمن خواندن نماز آیات برای رفع بلایای طبیعی دست به دعا برداشتند.
زلزله شب گذشته سبب ریزش کوه در جاده کرج - چالوس شد که باتلاش راهداران این محور بازگشایی شد.
برخی دستگاه های اجرایی مانند شهرداری کرج و اداره کل ورزش و جوانان استان البرز شب گذشته فرهنگسراها و مکان های ورزشی را در اختیار مردم قرار دادند.
امروز پنجشنبه تمام ادارات و مراکز آموزشی به جز دستگاه های امدادی و انتظامی استان البرز تعطیل است.
ستاد مدیریت بحران استانداری البرز تمهیدات ویژه ای برای امدادرسانی اندیشیده است و ضمن توصیه حفظ خونسردی از مردم خواسته است که در ساعات و روزهای آینده با رعایت نکات ایمنی ، هوشیاری خود را حفظ کنند.
با توجه به اینکه استان البرز معین تهران است ، استاندار البرز و ستاد مدیریت بحران استان شب گذشته در نشستی با اتخاذ راهکارهای مناسب ، دستگاه های اجرایی را موظف به انجام اقدامات لازم کرد.
همچنین نکاتی در خصوص اقدامات پیشگیرانه به شرح زیر به مردم استان توصیه شده است.
1- ایمنی هوشیار بودن حداقل یک نفر از اعضای خانواده
2 -حداقل یک چراغ درمنزل
3- قفل نکردن درب اتاق‌ها-پنجره و درب اصلی منزل
4- برداشتن مقداری آب و مواد غذایی
5- پوشیدن لباس گرم وحتی الامکان لباس‌هایی که بتوان دربیرون منزل پوشید.
6- مشخص نمودن مسیر خروج و مسدود نکردن راهرو خروجی (جاکفشی)
7- برداشتن داروهای مورد استفاده
8- شارژکردن گوشی موبایل
9-نخوابیدن نزدیک پنجره
10-مشخص نمودن محلی امن برای جمع شدن بعد از حادثه
11-پر نمودن باک اتومبیل بطوری که در مجاورت دیوار و یا زیر سقف پارکینگ قرار نگرفته باشد.
12- زیورآلات و اشیا قیمتی را در کیفی کوچک و قابل حمل سریع در نزدیکیتان قرار دهید.
زلزله 5.2 ریشتری حدود ساعت 23:28 چهارشنبه با کانون شهرستان ملارد استان تهران و بخش مشکین دشت استان البرز رخ داد که چندین پس لرزه کمتر 2 ریشتر داشته است.
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.