به گزارش ایرنا، کیانفر وریج کاظمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ابراهیم الاجه کردی پس از حدود 40 سال فعالیت در تولید سبزی و صیفی موفق به تولید 1500 گرم بذرسبزی آندیو در زمین های خود شد.
وی اظهار داشت: این کشاورز فردیسی از معدود تولید کنندگان بذر سبزی آندیو در ایران است که در سال جاری این میزان بذر را در سطح 5 هزار مترمربع از اراضی تحت تملک خود در استان البرز، شهرستان فردیس تولید کرد.
وریج کاظمی پیش بینی کرد که 10 تن سبزی آندیو در سطح 800 متر مربع از واحد تولیدی مذکور برداشت شود.
وی در خصوص خواص این سبزی گفت: آندیو یا کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی با نام علمی cichorium endivia گیاهی از خانواده کاسنی دارای برگ های کشیده و تکه تکه و گاهی فری می باشد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی البرز افزود: این گیاه که خوراکی بوده و در سالاد به طور خام یا پخته مصرف می شود، برای کبد و تصفیه خون بسیار مفید است و سرشار از املاح معدنی و آنتی اکسیدان و ویتامین Bو KوA وC می باشد.
وی با بیان اینکه این محصول زیر خاک اره و در زمستان بدست می آید، ادامه داد: با توجه به خرد بودن اراضی کشاورزی البرز و با هدف ایجاد اشتغال و زمینه صادرات ، تولید انبوه این محصول در منطقه انجام شود.
وریج کاظمی اضافه کرد: به صرفه نبودن کشاورزی باعث شده بسیاری از کشاورزان برای رفع مشکلات خود بعضا اقدام به فروش قسمتی از زمین های کشاورزی خود نمایند و همین امر باعث خرد شدن اراضی کشاورزی و خارج شدن این زمین ها از چرخه تولید می شود و لذا به نظر می رسد اگر دولت در این خصوص حمایت های لازم را از کشاورزان نماید از تخریب اراضی کشاورزی جلوگیری خواهد شد.
وی گفت: خاستگاه بذر آندیو از کشور هند و چین بوده و در حال حاضر تولید کننده اصلی بذر این سبزی کشور بلژیک و هلند می باشد.
ابراهیم الاجه کردی، کشاورز تولید کننده این محصول نیز گفت: در حال حاضر هیچگونه ورود بذر از کشور های خارجی نداشته و کار تکثیر و تولید بذر را ایشان بیش از 40 سال است که در مزرعه خود انجام می دهد.
وی اظهار داشت: به علت عدم فرهنگ سازی و عدم شناخت کافی از محصول آندیو مصرف این محصول در سطح استان البرز بسیار محدود بوده و قسمت عمده تولید به بازار تهران صادر می شود.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.