به گزارش ایرنا، اینکه البرز ظرفیت های اقتصادی و تولیدی بالایی دارد موضوعی است که همه برآن تاکید دارند اما یافتن بازارهای جدید برای محصولات صنعتی در استان از اقداماتی است که می تواند به افزایش تولید در استان کمک کند.
چهل و ششمین نشست اقتصاد مقاومتی استان البرز نیز به این موضوع اختصاص یافت و راه های دستیابی به نتیجه ای ملموس در این موضوع مهم مورد بررسی قرار گرفت.
یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی ایجاد بازارهای مناسب برای تولیدات است. در تعریف اقتصاد مقاومتی بر این نکته تاکید شده که اقتصادی مقاومتی است که درون زا و برون نگر باشد.
بر این اساس توجه به بازارهای جهانی برای محصولات نیز می تواند در زمینه توسعه و اشتغال پایدار یاریگر ما باشد. نگاه صرف به بازار داخل کشور برای برخی از محصولات در بلندمدت باعث اشباع بازار و ایجاد مشکل برای تولید می شود و راه حل اصلی در این زمینه یافتن بازارهایی در منطقه و جهان برای محصولات تولیدی در استان است.
این مشکل شامل همه محصولات تولید شده در استان از جمله محصولات دانش بنیان نیز می شود.
رییس پارک علم و فناوری البرز از فعالیت 76 شرکت دانش بنیان درپارک علم و فناوری استان خبرداده و گفت: متاسفانه شرکت ها به محصولات داخلی اعتماد چندانی ندارند و ترجیح می دهند محصولات خارجی خریداری کنند.
ربانی ابراز کرد: کیفیت محصولات دانش بنیان به راحتی قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارند به همین دلیل شرکت ها باید به این محصولات اعتماد کنند.
وی تصریح کرد: ‌شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای صادرات کالاهای تولیدی خود دارند به طوری که در دولت یازدهم 23 میلیون دلار صادرات دراین بخش ثبت شده است.
استاندار البرز نیز در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با تاکید بر ایجاد بازارهای جدید داخلی و بین المللی برای محصولات استان، گفت: دستگاه های اجرایی متولی این موضوع باید پیگیر این موضوع مهم باشند.
محمد علی نجفی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی ملزم به اختصاص زمین مناسب برای سایت نمایشگاهی با هدف رونق بازار تولید و بازاریابی مناسب هستند.
وی با بیان اینکه صنعت مبل کشور در شهرستان فردیس استان البرز متمرکز شده است، گفت: لازم است در این بخش بازار عرضه و تقاضا در جهت رونق تولید و اشتغال متعادل شود.
وی اضافه کرد: رونق صنعت چوب و مبلمان همانند لوازم بهداشتی و... نیست که به صورت قاچاق در چمدان ها وارد کشور شود و باید در این زمینه مسئولان شهرستان فردیس اهتمام ویژه ای به خرج دهند تا کارگران در بخش تولید فعالانه وارد عرصه شوند.
نجفی گفت: فردیس بخش جدایی ناپذیر از کرج است همانطور که کرج از تهران جدایی پذیر نیست و باید از ظرفیت های جنوب کرج برای توسعه استان و رونق صنعت و اشتغال بهره مند شد، چرا که تولیدکنندگان در بحث بازار یابی ضعیف هستند و باید ظرفیت آنها را تقویت کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه در کرج امکانات برای رونق صنعت مبلمان وجود دارد، مرکز دائمی نمایشگاه عرضه چوب و مبلمان به عنوان مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در اسرع زمان دایر شود و ایجاد آن جزو تکالیف باشد.
وی با بیان اینکه صندوق کارآفرینی و بانک ها باید در جهت رونق صنایع دستی و گردشگری وارد میدان شوند، گفت: گردشگری باید مطالبه گر نیازهای استان در رونق صنعت گردشگری باشد، تصمیمات اقتصاد مقاومتی در استان باید به کشور کمک کند.
استاندار البرز در بخش دیگری پیرو درخواست اداره کل راه و شهرسازی استان مبنی بر تسریع در اعلام پاسخ استعلام های بین دستگاهی افزود: دستگاه ها باید به فوریت نسبت به پاسخ استعلام ها اقدام کنند.
بازگشت دوباره کارخانه نساجی فخر ایران در نظرآباد به چرخه تولید محور دیگری از موضوعات ستاد اقتصاد مقاومتی استان به شمار می رفت که مورد توجه استاندار البرز قرار گرفت.
وی ادامه داد: نساجی و صنایع الکترونیکی از گذشته های دور برای کشور رهاورد اشتغالزایی داشته است و باید تلاش شود همه ید واحده شده و به صورت مشترک وارد کار شوند تا این واحد تولیدی بار دیگر به چرخه تولید باز گردد.
وی افزود: ملاحظات زیست محیطی نیز باید برای این بازگشت مدنظر قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز گفت: دراین زمینه بازارچه ها و مراکزی پیش بینی شده و دونقطه درمرکزاستان و دونقطه در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد مدنظر قرار گرفته است.
ایرج موفق اضافه کرد: با توجه به اینکه استان البرزبا حجم بالایی از مسافران عبوری همراه است لازم است درمسیر این مسافران در حدفاصل پلیس راه این نوع مراکز پیش بینی شود.
وی ادامه داد: اگرچه دراین زمینه باید عرضه کالاها واقلامی که مورد نیاز مسافران است دستور کار قرار گیرد.
8029/6155 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.