به گزارش ایرنا، حمایت از ایده های فناورانه یکی از مهم ترین راهکارهای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور و به ویژه استان های کمتر برخوردار محسوب می شود که در دولت تدبیر و امید مدنظر قرار گرفته است.
در برخی از استان ها نظیر استان البرز ادارات کل اوقاف و امور خیریه و پارک های علم و فناوری توافق نامه هایی را به منظور همکاری در این بخش به امضاء رسانده اند تا بتوانند از ظرفیت خیرین همانند مدرسه سازی و موضوع سلامت، استفاده کنند.
سوق دادن علم و فناوری به حرکت های مردم و به عبارتی مردمی کردن علم با هدف تبدیل علم به ثروت هدفی متعالی است که مزیت های بالایی را برای کشور خواهد داشت.
برای نخستین بار ایده تشکیل مجمع خیرین پژوهش، فناوری و نوآوری در استان البرز مطرح شده و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان البرز با دعوت از صاحب نظران و به منظور مشارکت در این امر خیر، میزبان نشستی برای بررسی الزامات تشکیل این مجمع است.
امروز استان البرز که 16 مرکز علمی و تحقیقاتی ملی و بین المللی را در خود جای داده به عنوان قطب علم و فناوری کشور نام گرفته و این امر حاکی از توانایی آن در پیشبرد اهداف پژوهشی است.
به منظور بررسی الزامات تشکیل مجمع خیرین پژوهش، فناوری و نوآوری رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس پارک علم و فناوری، مدیر دفتر آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه استان، مدیر مجمع خیرین مدرسه ساز البرز دعوت ایرنا مرکز البرز را پذیرفته و در این نشست حضور یافتند.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت تشکیل این مجمع و الزامات آن، گفت: امروز به تناسب زمان و آمایش سرزمینی اهداف تغییر می کند و بحث وقف در تمام عرصه ها تاثیرگذار است.
محمد جواد کولیوند افزود: حضور خیرین در بحث های علمی و پژوهشی راهکاری اساسی برای کمک به حل مشکل اشتغال به شمارمی رود که زمینه را برای ورود ایده ها و فکرهای جدید بیش از پیش فراهم می سازد.
وی ادامه داد: با پژوهش و تحقق می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و در صورت قرار گرفتن ظرفیت خیرین در کنار این موضوع مهم به نتایج قابل قبول تری می رسیم.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دنیا به سمت علم و پژوهش در حرکت است و با کاهش هزینه ها تلاش می شود تا کیفیت افزایش یابد، بنابراین قرار گرفتن پژوهش در کنار خیرین می تواند راهکاری اساسی در توسعه به شمار آید.
کولیوند گفت: در دو حوزه دولت و بخش خصوصی تکالیف مشخص است و همگرایی هرچه بیشتر خیرین و پژوهش می توان بسترها را برای اشتغالزایی بیشتر فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: خیرین در سایر بخش ها توانستند تحول خوبی را ایجاد کنند و امروز باید از این ظرفیت هرچه بیشتر بهره ببریم.
کولیوند گفت: سوالاتی که پیش از این در حوزه پژوهش مطرح است آن است که ضعف تاثیر فناوری در رشد اقتصادی کشور کجاست و شناسایی این ضعف ها از موضوعات مهم است.
وی افزود: در برنامه های پنج ساله کشور برای ابعاد متعدد هدفگذاری می شود و یکی از موضوعاتی که شاهد بودیم بازار کشور در اختیار تعاونی ها قرار گرفت.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درادامه اظهار کرد: اکنون باید 20 درصد نیاز اقتصاد کشور از مسیر دانش تامین شود و این هدفی بزرگ است که همراهی هرچه بیشتر همه بخش ها و استفاده از تمام ظرفیت ها حتی خیرین را می طلبد.
وی گفت: با تحقق این هدف می توان در بخش های مختلف درآمدزایی برای کشور، صنعت، خدمات داشت و علم و فناوری باید مجموعه های مختلفی را برای پیشرفت اقتصادی به حرکت در آورد.
کولیوند افزود: علم و فناوری یک کاتالیزور است بین کسی که فکر و تولید علم می کند و مجموعه هایی که نیاز دارند و اگر قرار است به توسعه 20 درصدی از محل دانش بنیان برسیم باید تفکرات جدید را ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کماکان به کشاورزی و صنعت به عنوان نجات بخش کشورهای توسعه یافته دنیا نگاه می شود در حالی که پژوهش و فناوری دراین مقوله ها مورد توجه است.
کولیوند گفت: امروز با توجه به وضعیت کشور می توان به این مهم دست یافت که همچنان در حوزه های مذکور نگاه قدیمی است که باید تغییر یافته و تلاش های فناورانه گسترش یابد.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید دامنه کار خیرین را توسعه بدهیم، اکنون 130 هزار دانشجو در البرز مشغول تحصیل هستند و با تشکیل مجمع خیرین پژوهش، فناوری و نوآوری می توان کارهای بزرگی را انجام داد.
وی افزود: رسانه ها نقش اساسی دراین زمینه ایفاء می کنند و رسانه های ریشه داری مانند ایرنا که مردم به آن اعتماد دارند، می توانند در موضوعات پایه ای اقتصاد از طریق علم و فناوری گام های اساسی بردارند.
کولیوند ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی با انتقال این مبحث مهم می تواند حرکت رو به جلویی در نتیجه بخشی این فرآیند داشته باشد و دیگران را به حرکت در بیاورد، بنابراین یکی از ارکان اصلی این نوع گام های بزرگ همراهی هرچه بیشتر رسانه و تبلیغات و اطلاع رسانی آنها است.
رئیس پارک علم و فناوری استان البرز نیز دراین نشست گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری کلید توسعه کشور علم و فناوری است و حمایت از شرکت های دانش بنیان در اولویت قرارداده شده است.
عطاء الله ربانی افزود: براساس سند چشم انداز باید 20 درصد درآمد کشور ازطریق دانش بنیان تامین شود و امروز درصد کمی دراین زمینه محقق شده است.
وی ادامه داد: با توجه به منابع محدود مالی که در اختیار داریم این هدف محقق نمی شود مگرمسیرهای دیگر را دنبال کنیم.
ربانی گفت: یکی از این مسیرها توسل به خیرین است هرجا ک خیرین وارد شدند نتایج خوبی حاصل شده و سابقه این تشکل مردمی نشان می دهد که امروز 50 درصد از مدارس کشور از طریق خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.
وی اضافه کرد: امروز هرچه بیشتر باید از ظرفیت خیرین بهره برد در صورت تامین فضا و اعتبار برای فناوران گام های موثری را در پژوهش برداشت.
رئیس پارک علم و فناوری خاطرنشان کرد: فضاهای لازم را باید در اختیار پژوهشگران قرار داد چراکه به دلیل محدودیت های مالی دولت خیلی از طرح ها را نمی تواند عملیاتی کند.
وی خاطرنشان کرد: حوزه علم از نظر ارزش افزایی و هم به لحاظ اشتغال می تواند وضعیت خوبی داشته باشد و به تعبیر و اطاعت از فرمایشات مقام معظم رهبری از بخش های اولویت دار کشور به شمارمی رود.
ربانی اضافه کرد: دانش بنیان می تواند حوزه علم و فناوری کشور را تحول دهد و درصورت همراهی خیرین پیشرفت های قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.
رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: حضور خیرین در حوزه های مختلف حاکی از ظرفیت بالای این بخش است و همراهی آنان در امر پژوهش می تواند نتایج مثمر ثمری را به همراه آورد.
وی ادامه داد: استفاده ازتجارب مجمع خیرین مدرسه می تواند کمک بزرگی باشد چراکه این ظرفیت می تواند در بخش خرید محصولات و تجاری سازی همراه پژوهش باشد.
ربانی گفت: هفته پژوهش امسال در صورت تشکیل مجمع خیرین فناور می تواند از دستاوردهای بیشتر برخوردار شود .
وی تاکید کرد: امیدواریم در اتاق معاملات هفته پژوهش ارقام خوبی را به فروش برسانیم و نیازمون درد اخل مرتفع و وابستگی ها را کاهش دهیم.
مدیر آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه البرز نیز در میزگرد ایرنا، گفت: همزمان با سراسر کشور از 4تا 9 آذر نمایشگاه پژوهش به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار می شود که این هفته بهترین فرصت برای تشکیل مجمع خیرین پژوهش و فناوری در این استان است.
یحیی رمضانی اظهار کرد: امسال قرار است استارد یک حرکت بزرگ و زیر بنایی در البرز با گام های بلند خیرخواهانه مردم در حوزه علم و فناوری زده شود.
وی افزود: این حرکت جرقه زیبایی است که با حمایت دکتر محمد جواد کولیوند نماینده مردم در خانه ملت و خیرین این استان استارد می خورد. اتفاق خوش یومنی است که خیرین نیکوکار و دلسوز در این راه بزرگ گام بر می دارند تا چراغ مجمع خیرین را در حوزه پژوهش و فناوری در ایران کوچک روشن کنند.
وی بیان کرد: استان البرز برای راه اندازی این مجمع مهم که نقش مهمی در ایجاد اشتغال، حمایت از طرح های دانش بنیان و شناسایی نخبگان صاحب تفکر در فرایند تولید در عرصه های مختلف دارد نیاز به شناسایی بیشتر نخبگان و افراد توانمند و با تجربه در حوزه پژوهش دارد.
مدیر آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه البرز با تاکید بر فرهنگ سازی در این زمینه ،یاد آور شد: هفته پژوهش فرصت مناسبی است تا اولین گام برای کلید زدن این مجمع که نتایج بسیار ارزشمندی را به دنبال دارد، برداشته شود.
رمضانی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از پازل ها توجه به برون سپاری و سپردن امور به دست نیکوکاران است که یکی از آن ها را می توان در ورود به عرصه فناوری با افق جدید تر دید.
وی تصریح کرد: خیرین در استان البرز در مشارکت با ستاد بازسازی عتبات عالیات، مجمع خیرین سلامت، مجمع خیرین مدرسه ساز ، حمایت از ایتام و خانواده های بی بضاعت کارنامه موفقی دارند.
وی اضافه کرد: البرز با جمعیت 2 و نیم میلیون نفری دارای نیکوکارانی است که در بخش های مختلف همگام با مسئولان و دولت حرکت می کنند تا بستر توسعه در این استان نسبت به گذشته رشد یابد.
وی در ادامه به اهداف راه اندازی این مجمع خیری در حوزه پژوهش و فناوری پرداخت و خاطرنشان کرد: زود بازدهی طرح ها، استفاده بهینه از پتانسیل های استانی در این بخش با توجه به 16 مرکز علمی - تحقیقاتی، قطب علم و فناوری بودن البرز در کشور، وجود 120هزار دانشجو و 430 هزار دانش آموز از جمله سرمایه های با ارزش البرز است که می تواند در موفقیت این مجمع خیری نقش ماندگار داشته باشد.
وی گفت: باید منطقه ویژه علم و فناوری را در البرز جانمایی کنیم با افق و تسهیلات جدید که اولین قدم در سالجاری در این زمینه راه اندازی مجمع بر اساس ضوابط و قوانین است و همچنین بستر سازی فرهنگی در این خصوص با حمایت ویژه رسانه هاست.
وی بیان کرد: اشاعه فرهنگ سازی در این زمینه در البرز با توجه به سابقه درخشانی که خیرین در این استان دارد در عرصه علمی -پژوهشی نیز باید رقم بخورد تا شاهد شکوفایی استعداد ها و حمایت از نخبگان در این مجمع شویم.
وی تصریح کرد: هدف ما از فعال کردن این مجمع رسیدن به شاخص های برنامه ششم و افق 1404 است. طبق برنامه کشوری باید 2 درصد درآمد کشور از مسیر شرکت های دانش بنیان باشد که رسیدن به این هدف ابزارهای خود را می خواهد.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه اقتصادی کشور باید به سمت درآمد های جدید رفت، ادامه داد: برای این هدف باید به تفکر اهمیت داد و به ایده پردازی و طرح ها علمی و اختراعات از حوزه دانش آموزی تا گروه سنی بالاتر اهمیت داد.
وی تاکید کرد: نگاه ما به علم و فناوری یک نگاه قدیمی است که باید تغییر یابد تا به اهداف اثر بخش و متحول کننده این حوزه با فعال شدن مجمع خیرین پژوهش و فناوری در البرز دست پیدا کنیم که در این زمینه رسانه ها در فرهنگ سازی خیرین پژوهش نقش مهم و تاثیر گذاری دارند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز نیز در ادامه در این میزگرد گفت: ای کاش بخشی از اخبار روزانه رسانه ها به خیرین که در عرصه های مختلف با نگاهی معنوی و وطن دوستانه اقدام به خدمت به آحاد جامعه می کنند، اختصاص می یافت.
وی تصریح کرد: اقدام ایرنا به عنوان رسانه رسمی کشور بسیار پسندیده است و باید اینگونه عملکرد رسانه ها تقویت و حمایت شود.
محمد رضا اسپرورین افزود: تا کنون خیرین در عرصه های مختلف به خصوص در بخش مدرسه سازی، سلامت، حمایت از ایتام در کشور نقش فعال و تاثیر گزاری داشته اند که قابل تکریم است.
وی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز چراغ مجمع خیرین پژوهش و فناوری را روشن می کنند، اظهار کرد: خیرین در این راه که نقش مهمی در رشد و توسعه کشور دارد همانند مجمع خیرین مدرسه ساز پای کار می آیند و با کمک خیرانه خویش اولین چراغ مجمع خیرین پژوهش در البرز را به لطف خداوند روشن می کنند تا بار دیگر شاهد بارقه امید در بین نسل نوجوان و جوان جویای علم و پژوهش در ایران کوچک باشیم.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز با بیان اینکه کلید توسعه کشور در علم آموزی، پژوهش و فناوری است، خاطر نشان کرد: خیرین نیک اندیش مدرسه ساز در این گام نو همدوش با سایر خیرین کشوری و استانی در البرز حرکت می کنند تا فصل جدیدی از تقویت و حمایت از زیرساخت های پژوهشی و فناوری در البرز آغاز شود.
اسپرورین در ادامه به کسب رتبه این استان در بخش مشارکت ها در سطح کشور پرداخت و اضافه کرد: اطمینان داشته باشید که در هر عرصه ای که خیرین یا علی بگویند آن کار شروع و به نتیجه می رسد.
وی تصریح کرد: هم اکنون خیرین مدرسه ساز در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی از دولت پیشی گرفته اند به گونه ای که در همین استان نوپای البرز حدود نیمی از مدارس تازه تاسیس توسط خیرین نیک اندیش احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است لذا در راه اندازی مجمع خیرین پژوهش و فناوری نباید دغدغه ای داشته باشیم چون خیرین در کنار مسئولان می توانند این بستر مهم را در ایران کوچک فراهم کنند.
وی گفت: از سال 1391 البرز شکل گرفت که با قاطعیت می توان گفت این استان یکی از با ظرفیت ترین استان های کشور است زیرا در بخش علمی- پژوهشی دانش آموزی ، دانشجویی و مراکز تحقیقاتی ، تولیدی و صنعتی دارای ویژگی ها و استعدادهای منحصر به فردی است که نمونه آن در بسیاری از استان ها وجود ندارد.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: جهش علمی دانش آموزی البرز در سطح کشور زبانزد است چون دانش آموزان این استان در مسابقات علمی و پژوهشی که در حوزه علوم نوین به ویژه سلول های بنیادی در کشور و برون مرزی در چند سال اخیر مدال ها و رتبه های برتر را کسب کرده اند.
اسپرورین با اشاره به اینکه دبیرخانه سلول های بنیادی دانش آموزی کشور در البرز مستقر است ، افزود: تشکیل و راه اندازی این مجمع برای تشنگان علم و پژوهش در این استان خبری بسیار خوشحال کننده و امید بخش است که موجب نشاط و امید در بین فعالان این عرصه مهم می شود.
وی اضافه کرد: استان البرز 429 هزار دانش آموز در مدارس یک و دو شیفته دارد که هر سال 12 هزار نفر به این جمعیت اضافه می شود که باید سالانه 400 کلاس درس در البرز ساخته شود.
وی خاطر نشان کرد: به رغم کمبود 8 هزار کلاس درس در البرز اما دانش آموزانی در این استان تحصیل می کنند که رتبه های تک ، دو و سه رقمی کنکور سراسری را کسب می کنند و یا در مسابقات علمی ، پژوهشی ، ورزشی ، هنری و مهارتی در سطح بین المللی برای ایران اسلامی و البرز نشینان افتخار آفرینی می کنند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: به همت خیرین نیک اندیش تا کنون 36 میلیارد تومان خیرین برای ساخت کلاس درس در این استان اهدا کرده اند که تا پایان سال این رقم به بیش از 41 میلیارد تومان می رسد.
اسپرورین یاد آور شد: برای اینکه مجمع خیرین پژوهش و فناوری در البرز به موفقیت برسد در ابتدا باید به فعال کردن دبیرخانه اطلاع رسانی مجمع خیرین پژوهش و فناوری بیندیشد تا با اطلاع رسانی جامع البته با مشارکت رسانه موج دعوت از خیرین به این سمت در چهار گوشه ایران اسلامی ایجاد شود.
وی اضافه کرد: مجمع خیرین برای رسیدن به موفقیت باید برنامه داشته باشند و به اولویت بندی نیازها، شناسایی و حمایت از نخبگان و ایجاد انگیزه و بالا بردن سطح مشارکت مردم و خیرین با هر توان مالی دقت ویژه ای داشته باشند.
وی تاکید کرد: در مجمع خیرین استان البرز یک کارگر با حقوق ماهانه یک میلیون و 60 هزار تومان عضویت دارد که سالانه یک نیمکت به مجمع خیرین اهداء می کند که لازم است از این خیرین تکریم کنیم زیرا دغدغه آموزشی- علمی جامعه رادارند.
نماینده پارک علم و فناوری البرز در نمایشگاه استانی پژوهش هم گفت: فعال شدن مجمع خیرین پژوهش و فناوری در این استان یک رویداد بزرگ و امید بخش است.
مسعود سعیدی افزود: در نمایشگاه استانی پژوهش یک روز به خیرین اختصاص می یابد تا نیک اندیشان فعال در امور خیر با توانمندی ها و استعدادهای بخش پژوهش و فناوری البرز آشنایی بیشتری پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های اساسی کشور را اشتغال تشکیل می دهد، خاطر نشان کرد: در نمایشگاه استانی پژوهش به بازدید کنندگان در زمینه تجاری سازی طرح های پژوهشی و بازار یابی نیز مشاوره داده می شود.
وی تصریح کرد: در استان البرز 400 ثبت اختراع پژوهشی داریم که 300 مورد آن در بخش دانش آموزی و مابقی دانشجویی است.
سعیدی در ادامه به قدرت بالای پژوهشگران البرزی در بخش ایده پردازی پرداخت و یادآور شد: باید از این توانمندی به خصوص در بخش کارآفرینی استفاده کرد.
وی بیان کرد: در این نمایشگاه یک غرفه هم به ایرنا مرکز استان البرز اختصاص یافته است تا با اطلاع رسانی جامع گامی نو در مسیر فرهنگ سازی این مجمع مهم برداشته شود.
8029/2819/1535خبرنگاران:حکیمه کشاورز*مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.