به گزارش ایرنا، کلانشهرکرج که در 4 دهه گذشته به خاطر مهاجرت های بی رویه رشد پهنه شهری آن چند برابرشده اکنون در موضوع امنیت مسکن با 2 چالش بافت های فرسوده قدیمی وساختمان های نوساز غیر مقاوم مواجه است که بازسازی هر یک از این بافت ها نیازمند هزینه های گزاف است.
به گفته کارشناسان امور شهری، مهاجرت های بی رویه از اقصی نقاط کشور به کرج و سایر مناطق استان البرز علاوه بر گسترش حاشیه نشینی، ساخت وسازهای کم دوام و غیر ایمن را به بافت های فرسوده وقدیمی شهر اضافه کرده است.
این ساخت وسازها که بخشی در حاشیه های شهر و بخشی در مرکز واقع شده، خود حکایتی دراز است که اگر نگاه کارشناسانه ای به آن شود می توان نتیجه گرفت که ضعف نظارت ها در کنترل ساخت وسازها مهمترین عامل آن بوده است.
مناطقی مانند حسن آباد بالا، حیدرآباد، حصارک بالا و پائین، آق تپه و حصار از جمله سکونتگاه های غیر رسمی هستند که مهاجرت های بی رویه، آنها را وصله شهر کرده است.
احداث ساختمان های چندطبقه بر روی ستون های فلزی ضعیف و کم رمق، بارها و بارها زمینه ساز حوادث ناگوار در سکونتگاه های غیر رسمی شده بطوریکه سال گذشته ترک خوردگی شدید 2 ساختمان چند طبقه در حصارک کرج سبب تخلیه این ساختمان ها وآوارگی ساکنان آنها شد.
وجود این بناهای نوساز غیرمقاوم در کنار بافت های قدیمی یا به عبارتی بقایای ده کرج سبب شده تا کارشناسان وبرخی مسئولان برای تغییر سیمای شهری کرج به مردم و مسئولان هشدار دهند.
ناهمگونی بافت شهری، کوچه های تو در تو ، خیابان های باریک وکم عرض و احداث ساختمان ها بر بالای تپه ها از مواردی است که خود بر مشکلات بافت های فرسوده و غیرمقاوم کرج افزوده بطوریکه در زمان بارندگی ها یا حوادث آتش سوزی امداد رسانی و خدمات رسانی به این بافت ها با سختی مواجه می شود.
به عنوان مثال انفجارگاز در یک ساختمان 5 طبقه در کوچه ای باریک درحسن آبا بالا که حدود یک ماه پیش به تخریب سه واحد مسکونی و مصدومیت حدود 6 نفر انجامید از مواردی بود که موانع آن ابتکار عمل را از آتش نشانان امداد رسان گرفت.
موقعیت جغرافیایی استان البرز و مرکز آن یعنی کلانشهر کرج نشان می دهد که این منطقه در تیر رس بیش از 22 بلایای طبیعی و غیرطبیعی قرار دارد که اگر برای پیشگیری از این حوادث اقدامی صورت نگیرد به طور قطع در زمان حوادث احتمالی بخش عمده جمعیت استان در تهدید خواهند بود.
با اینکه البرز به لحاظ وسعت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما به لحاظ جمعیتی در ردیف رکورد دارهای کشور است.
سکونت حدود 3میلیون نفر جمعیت در استان البرز به ویژه کرج از مواردی است که باید به تهدید ها و ایمنی این جمعیت توجه ویژه شود.
با این حال سکونت در خانه های غیر مقاوم و فرسوده خود موضوعی است که باید در پدافند غیر عامل مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وجود این بافت های فرسوده وغیر مقاوم شهری در واقع وظیفه ای سنگین و قابل بررسی در پدافند غیر عامل به شمار می رود.
بنا به گفته برخی کارشناسان ، ساخت ده ها واحد مسکونی مهر در بیابان های استان البرز توسط دولت دهم
اگر چه اقدامی برای خانه دار شدن محرومان بود اما به علت نداشتن زیر ساخت ها در واقع حرکتی غیر کارشناسانه به شمار می رود.
آنطور که کارشناسان می گویند: مسئولان به جای احداث خانه های جدید در مناطق دور دست می توانستند بخش عمده ای از بافت های غیرمقاوم و فرسوده را بازسازی کنند ضمن آنکه مسکن مهر با اقدامی حساب شده و اصولی پیش می رفت.
تاکنون از یکصد هزار واحد مسکن مهر استان البرز که آماده بهره برداری شده حدود 8 هزار واحد آنها اضافی بوده وبه عبارتی روی دست دولت مانده است.
ازسوی دیگر کلانشهر کرج که خود در دهه های 40 و 50 به ده کرج معروف بوده دارای بافت های روستایی یا به عبارتی با سازه های غیر اصولی است که ساماندهی بخشی از این بافت ها از دهه 70 آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.
تپه مرادآباد یا اسلام آب نام منطقه ای در هسته مرکزی کرج است که در دهه های 50 تا 60 ساخته شده که احداث بناهای غیرمقاوم در کوچه های تو درتو بر بالای تپهی بلند، مسئولان دهه 70 را برآن داشت تا برای ساماندهی آن اقدام کنند.
طرح ساماندهی این تپه در دولت سازندگی کلید خورد غافل از اینکه به موازات ساماندهی آن ، بافت های غیرمقاوم دیگر مانند حسن آباد از حاشیه های شهر سربیرون آوردند.
امیر جوانمرد مدیر اجرایی طرح ساماندهی تپه مرادآب کرج با اشاره به اجرای این طرح از سال 76 می گوید: از مجموع 168 هکتار بافت فرسوده این تپه، عملیات خرید و تخریب واحدهای مسکونی در سطح 70 هکتار آن تاکنون انجام شده است.
وی گفت: برای تملک واحدهای مسکونی و تجاری این تپه، 640 هکتار زمین از سوی دولت سازندگی در اختیار مجریان طرح قرار گرفت تا از محل فروش آنها ، اقدام به خرید واحدهای مسکونی تپه مراد آب شود.
به گفته جوانمرد، در مجموع تاکنون 4 هزارو300 واحد مسکونی غیر مقاوم و فرسوده در تپه مرادآب خریداری و تخریب شده و 70 هکتار زمین آزاد سازی شده است.
مدیر اجرایی طرح ساماندهی تپه مرادآب کرج بیان کرد: در مجموع بایستی 74 هکتار زمین از اراضی تپه مرادآب آزاد سازی شود که اکنون 240 واحد مسکونی دیگر از تکلیف طرح ساماندهی باقی مانده است.
وی گفت: در زمان حاضر با توجه به مشکلات مالی، سالانه حدود 25 واحد مسکونی در این تپه خریداری می شود که طرح به کندی پیش می رود.
مجری طرح ساماندهی تپه مرادآب اظهار داشت: از مجموع 74 هکتار زمین طرح ساماندهی تپه مرادآب 64 هکتار آن برای اجرای پروژه های ورزشی ، فرهنگی و رفاهی اختصاص یافته است.
وی درخصوص تکلیف سایربخش های فرسوده تپه مرادآب گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی، قرار است واحدهای مسکونی این تپه با مشارکت مردم تخریب، ساماندهی و بازسازی شود.
جوانمرد گفت: در واقع 94 هکتار بافت فرسوده شهری در تپه مرادآب باقی می ماند که طبق برنامه ریزی ها قرار است با دادن مشوق های لازم از سوی مسئولان، نسبت به تجمیع واحدهای مسکونی، بازسازی خانه ها و ساماندهی معابر آن اقدام شود.
عباس زارع عضو شورای اسلامی شهر کرج در خصوص بافت های فرسوده این کلانشهر اظهارداشت:
از مجموع یکهزار هکتار بافت فرسوده و غیرمقاوم کرج ، حدود 700 هکتار آن بافت قدیمی است .
وی ادامه داد:در بافت فرسوده میزان خدمات دهی پایین است و بناها مستحکم نیستند.
این عضو خاطرنشان کرد: البته بافت های فرسوده از منظر اجتماعی دارای اصالت است و در برخورد با آن باید ملاحظات اجتماعی و موضوعات فرهنگی در نظر گرفته شود.
زارع گفت: در گذشته مشوق هایی برای بازسازی بافت های فرسوده و ابنیه داخل آن ها پیش بینی شده اما در این زمینه توفیق زیادی حاصل نشده و باید بررسی شود که چرا به رغم مشوق های متعددی که برای صاحبان بافت های فرسوده ختصاص یافته مردم تمایلی برای بازسازی این بافت ندارند؟
وی افزود: می بایست بررسی شود که مردم را به چه صورت می توان تشویق کرد تا اصلاح بافت را افزایش داد.
این عضو شورا از بافت های فرسوده منطقه 9 شهرداری، خیابان های امیری، آبان و فاطمی کرج به عنوان بافت های قدیمی و با اصالت نام برد که تغییرات ناهمگونی در آنها به عمل آمده است که به عنوان مثال وجود بازار مبل فروشان در محله امیری خود بر مشکلات بافت افزوده است.
وی ادامه داد:برای ساماندهی بافت های فرسوده نیازمند بررسی دقیق هستیم و علل و عواملی که سبب ناکارآمدی مشوق شده باید واکاوی شود.
عضو شورای اسلامی شهرکرج بیان کرد: سکونتگاه های غیر رسمی کرج در سال گذشته گسترش پیدا کرده و وضعیت بسیار نابسامانی به وجود آورده است.
زارع گفت: درجای جای کرج بناهای غیرمقاوم ساخته شده و از حاشیه جنوب غربی شهر تا شمال غربی شهر و حتی درشمال شهر یعنی منطقه حسن آباد ساختمان های غیرمقاوم در برگرفته است.
وی اظهار داشت: بافت های فرسوده وغیرمقاوم و سکونتگاه های غیررسمی در نگاه کلان کشوری خود دارای مشکلات اقتصادی و اجتماعی با منشاء آسیب ها و پدیده های نوظهور اجتماعی هستند که باید به سرعت آنها را از این وضعیت خارج کرد.
زارع افزود: در سکونتگاه های غیر رسمی، ساختمان های فاقد استحکام ساخته شده و با بروز اتفاق یا حادثه ای کوچک ، مصیبت به وجوی می آید که باید تلاش کنیم تا این مجموعه ها ساماندهی شود.
وی تاکید کرد که از منظر حقوقی و کالبدی ساماندهی این بافت ها نیاز به نظارت دارد زیرا در بخش خدمات دهی در سطح پایینی قرار دارد.
این عضو شورا به بازدید خود از حاشیه های منطقه 11 شهرداری کرج اشاره کرد و گفت: با وضعیت نابسامانی به لحاظ بهداشتی، فاضلاب و نا ایمنی بنا ها مواجه شدم که اگر زلزله 4 ریشتری رخ داد بخش عمده سکونتگاه های غیر رسمی و فرسوده کرج تخریب خواهد شد.
دکتر محمد نبیونی رئیس شورای اسلامی شهر کرج به موضوع احداث ساختمان های غیرمقاوم در سکونت گاه های غیررسمی کرج پرداخت و گفت: در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری این موضوع در دستور کار بوده و مطالعاتی برای ارائه یک طرح قابل اجرا در دست اقدام است.
وی افزود: با توجه به کار کارشناسی که صورت گرفته می توان از طریق احداث کمربند سبز در اطراف کرج از گسترش سکونتگاه های غیر رسمی در آینده جلوگیری کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: البته باید تمام دستگاه های اجرایی در این زمینه به کمک مدیریت شهری کرج بیایند.
وی بیان داشت: از نگاه حقوق شهروندی، رعایت همه جانبه در ساماندهی بافت های غیر مقاوم ضروری است.
نبیونی گفت: برای بازسازی بافت های فرسوده بحث مشارکت سرمایه گذاران در کمیسیون های مختلف در دست بررسی داریم.
وی یادآورشد: البته شهرداری کرج درگذشته برای این موضوع مطالعات لازم داشته اما باید این موضوع واکاوی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: پس از بررسی طرح مطالعاتی ساماندهی بافت های فرسوده و غیر مقاوم توسط کارشناسان، این طرح وارد صحن علنی شورا خواهد شد.
فرج الله ایلیات عضو شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولیت ساماندهی بافت های فرسوده از وظایف فرمانداری است و براین اساس باید هماهنگی با بانک ها برای دادن تسهیلات و بخش های تشویقی از این طریق صورت بگیرد.
وی ادامه داد: انتظار می رود با همراهی دستگاه های اجرایی بتوانیم کلانشهر کرج را به مرحله ایمن برسانیم .
در این حال شورا و شهرداری کرج در دوره های سوم و چهارم مشوق هایی مانند ارائه پروانه ساخت با کمترین هزینه به صاحبان واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده شهری کرج در نظر گرفتند و به موازارت آن تسهیلات بانکی 25 میلیون تومانی تا 40 میلیون تومانی پیش بینی شد اما استقبالی این مشوق ها به عمل نیامد.
همچنین سال گذشته از سوی اداره کل راه وشهرسازی استان البرز با حمایت مسئولان کشوری نخستین شرکت سرمایه گذاری برای احیای بافت های فرسوده شهری در منطقه حصار کرج آغاز بکار کرد لیکن هنوز در این بخش نتیجه ای به دست نیامده است.
کارشناسان می گویند: برای تسریع در بازسازی بافت های فرسوده شهری کرج باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد ضمن آنکه در امر تجمیع واحدهای مسکونی در این بافت ها ملاحظاتی مانند میزان سهم صاحبان املاک فراموش نشود.
همچنین اسکان موقت ساکنان بافت های فرسوده وغیر مقاوم در مکان های دیگر شهر تا آماده شدن واحدهای مسکونی آنان با کمک دولت و دستگاه های اجرایی از مواردی است که می تواند روند بازسازی بافت های فرسوده شهر کرج را تسریع بخشد.
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.