به گزارش ایرنا، بجنورد مرکز خراسان شمالی، بیش از 2 برابر میانگین کشوری حاشیه نشین دارد و در حاشیه های این شهر حدود 70 هزار نفر سکونت دارند که معادل یک سوم از جمعیت این شهر است.
کارشناسان، مناسب نبودن خدمات و وضعیت اقتصادی در روستاها را سبب مهاجرت به شهرها می دانند و در شهر بجنورد، جمعیت حاشیه ها پس از زلزله سال 75 بیشتر شده است.

* حاشینه نشینی در بجنورد، روند رو به گسترش دارد
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: حاشینه نشینی در بجنورد، روند رو به گسترش دارد.
سید محسن موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به روند رو به افزایش حاشیه های شهر نیاز است تا مدیریت شهری در این مناطق تقویت شود و توجه بیشتری به این مناطق مبذول شود.
وی، علت توسعه حاشیه نشینی را نبود جاذبه های کافی در روستاها برای ماندگاری روستاییان و مهاجرت به شهرها برای دست یابی به رفاه بیشتر عنوان کرد و افزود: نارسایی ها در سیاست های اقتصادی سبب شده است تا شاهد فاصله زیاد در رفاه اجتماعی شهر و روستا باشیم و از این رو بعضا روستاها به جای جاذبه، برای ساکنانش دافعه دارد و روستاییان راهی شهرها می شوند و در حاشیه ها سکونت پیدا می کنند.
موسوی تصریح کرد: ایجاد شهرداری مهر در بجنورد یکی از اقدامات خوب برای رسیدگی به مشکلات سکونتگاه های غیر رسمی بوده اما نیاز است که شهرداری مهر تقویت شود.

* توانمندسازی حاشیه ها، نیاز اساسی این مناطق
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اینکه یک سوم از جمعیت شهر بجنورد در حاشیه ها ساکنند که از خدمات رفاهی کمتری برخوردار هستند گفت: حاشیه های شهر بیش از آنکه نیاز به ساماندهی داشته باشند، نیاز به توانمند سازی دارند و باید در زمینه های مختلف توانمند شوند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون کمتر به اقدامات مورد نیاز برای توانمندسازی مناطق حاشیه ای توجه شده است و اکنون نیاز است تا در این باره اقدامات انجام شود.
موسوی تصریح کرد: نیاز است تا طرح ها و اقداماتی انجام شود تا توان اقتصادی ساکنان حاشیه شهرها ارتقا یابد و مشکلات معیشتی و اقتصادی که اکنون گریبانگیر مردم است، حل شود.

* پیمانکاران در اجرای پروژه ها از توان مردم استفاده کنند
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار کرد: یکی از اقدامات برای کمک به توان اقتصادی حاشیه نشین ها، استفاده از توان این مردم در اجرای اقدامات عمرانی است و در این باره انتظار می رود تا پیمانکاران در اجرای طرح های عمرانی از توان افراد همان محله استفاده کنند.
وی افزود: وقتی کارها توسط مردم انجام می شود، دقت برای کیفیت انجام کارها بیشتر می شود و پروژه های عمرانی با کیفیت بیشتری اجرا می شوند و علاوه بر آن هزینه ها نیز کاهش پیدا می کند.
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: فضای های فرهنگی، ورزشی، مراکز بهداشتی از جمله خدماتی است که ساکنان این مناطق، آنگونه که باید از آن بهره نبرده اند.

* آسیب های حاشیه ها قابل انتقال به هسته مرکزی شهر
موسوی تاکید کرد: با توجه به پیوستگی عملکردی سکونتگاه های حاشیه نشین با هسته مرکزی، مشکلات فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی به سرعت به نقاط مختلف سرایت داده می شود و ساکنان هسته مرکزی نیز از آن متاثر می شوند.

* خدمات ضعیف در روستاها سبب افزایش حاشیه نشینی در شهرها شده است
رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر بجنورد هم گفت: عملکرد ضعیف در روستاها سبب افزایش معضل حاشیه نشینی در شهرها شده است.
علیرضا باغچقی اظهار کرد: کمبود ها و مشکلاتی که در روستاها وجود داشته، روستاییان را وادار به مهاجرت به حاشیه شهرها و زندگی در بیغوله ها کرده است.
وی اظهار کرد: اگر وضعیت معیشت و رفاه در روستاها در حد مناسب باشد، چه کسی حاضر می شود وطن خود را ترک کند و در بیغوله ها در حاشیه های شهر سکونت داشته باشد؟
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: به یقین این مهاجرت ها و ترک روستاها و سکونت در حاشیه شهرها، پذیرفتن مشکلات زندگی در حاشیه شهرها و بی بهره بودن از خدمات شهری ریشه در نامناسب بودن وضعیت اقتصادی روستاها دارد.
وی تاکید کرد: مهاجرت ها، نمودی از نبود خدمات رسانی در روستاها است و برای جلوگیری از این مهاجرت ها باید به روستاها و معیشت روستاییان بیشتر توجه شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.