به گزارش ایرنا، طبق بررسی های علمی، یکی از علل مشکلات و بیماری های گوارشی در جامعه ایرانی و البرز مشکلات دهان و دندان تشخیص داده شده که گرانی خدمات در این بخش سبب شده تا بسیاری نتوانند از سلامت دهان و دندان برخوردار شوند.
برخورداری از دندان های سالم یا به عبارتی بهداشت دهان و دندان از مهمترین مواردی است می تواند به سلامت جسمی افراد کمک اساسی کند ضمن آنکه راه اندازی مراکز خدماتی تخصصی و ارزان قیمت می تواند به رفع کاستی ها در این بخش بینجامد.
با این حال نگاه ویژه و عدالت محورانه دولت تدبیر و امید به این بخش اساسی در ذیل طرح تحول سلامت در واقع حرکتی ارزشمند برای بهبود و ارتقای سلامت دهان و دندان به شمار می رود .
اینک در پرتو طرح تحول سلامت یکی از بخش هایی که کانون توجه مسئولان وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته ، بخش دهان و دندان است که با راه اندازی مراکز و دانشکده های دنداپزشکی زمینه برای برخورداری اقشار محروم و کم توان مالی از این خدمات فراهم شده است.
استان البرز که در دهه های گذشته به رغم جمعیت میلیونی بیشتر بیمارستان های آن حتی از کمترین امکانات پزشکی و دندانپزشکی محروم بودند در اجرای طرح تحول سلامت جهشی چندبرابری به لحاظ کمی و کیفی پیدا کرده و مراکز تخصصی و فوق تخصصی آن در بخش دولتی یکی پس از دیگری بر نمودار ها افزوده می شود.
دانشکده دندانپزشکی از جمله مراکزی است که با حضور اساتید دانشگاه بارقه امیدی در دل محرومان در استان البرز به وجود آورده و زمینه ساز بازیابی سلامت در بخش دهان و دندان عمومی شده است.
آنطور که بسیاری از مراجعه کنندگان می گویند: این دانشکده علاوه بر آموزش دانشجو، روزانه به شمار زیادی از مردم خدمات دندانپزشکی ارائه می دهد که در نوع خود کم نظیر است.
دکتر امرالله آبروش سرپرست دانشکده دندانپزشکی وابسته دانشگاه علوم پزشکی البرز در تشریح فعالیت های این دانشکده که از سال 92 در خیابان 45 متری گلشهر کرج راه اندازی شده ، اظهار داشت: در ابتدا فعالیت ها را در بخش آموزشی و خدمات دندانپزشکی آغاز کردیم که با حمایت مسئولان کشوری و استانی اکنون به یک مرکز بزرگ آموزشی تخصصی و خدمات دندانپزشکی برای قشرهای محروم جامعه تبدیل شده است.
وی بیان کرد: در بخش آموزشی در سال 92 نخستین گروه دانشجویان دندانپزشکی در این دانشکده جذب شدند و اکنون در حال گذراندن ترم 9 دندانپزشکی هستند.
آبروش تعداد دانشجویان این دانشکده را 200 دانشجو شامل 146 نفر دندانپزشکی و مابقی پروتز و سلامت دندان اعلام کرد و گفت: 30 نفرهیات علمی علاوه بر آموزش دانشجویان هر روز از ساعت 9 لغایت 21 بر فعالیت های دندانپزشکی و خدمات به مردم نظارت می کنند.
سرپرست دانشکده دندانپزشکی البرز اظهار کرد:دانشجویان تحت نظر اساتید و از 16 تا 21 اساتید
به مراجعه کنندکان با تعرفه دولتی خدمات ارائه می دهند.
وی با بیان اینکه اکنون دراین دانشکده علاوه بر آموزش در1 رشته تخصصی شامل بیماری های دهان، تشخیص، پاتولوژی دهان، ترمیم ، رادیولوژی دهان، عصب کشی، جراحی فک و صورت ، بیماری های لثه یا تریو، پروتز و ترمیمی زیبایی خدمات ارائه می شود.
آبروش با اشاره به اینکه مردم البرز برای دریافت خدماتی نظیر پاتولوژی دهان درگذشته به تهران مراجعه می کردند،گفت: اکنون هم تشخیص و هم درمان را در دانشکده انجام می دهیم و با تعرفه دولتی محاسبه می شود.
سرپرست دانشکده دندانپزشکی البرز اظهار داشت:همه افراد جامعه می توانند از این خدمات با تعرفه دولتی استفاده کنند.
وی گفت: یکی از شاخه های دندانپزشکی اطفال است که در این دانشکده به صورت گسترده پذیرش و خدمات ارائه می شود.
آبروش ادامه داد: تمام رادیولوژی دهان یا تک دندان در دانشکده دندانپزشکی البرز انجام می شود و هیج نیازی نیست که بیمار از بیرون خدمت بگیرد.
وی با بیان اینکه اکنون روزانه بین 80 تا 100 بیمار پذیرش داریم ، افزود: ظرفیت این دانشکده تا 200 نفر در روز است .
سرپرست دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرزتاکید کرد : تمام تعرفه ها دولت برای ما مشخص کرده و هیچ تعرفه ای را به صورت آزاد از مریض دریافت نمی کنیم که هزینه های آن یک /سوم مطب های دندانپزشکی آزاد است و در بخش دانشجویی یک / هشتم تا یک / دهم کمتر از هزینه آزاد محاسبه می شود.
وی تاکید کرد: این درحالی است که خدمات با کیفیت بالا و زیر نظر استاتید دانشگاه ارائه می شود.
آبروش به وضعیت فیزیکی دانشکده دندانپزشکی البرز اشاره کرد و گفت: اکنون ساختمان دندانپزشکی در 4 طبقه فعال است که یک ساختمان جدید در 5 طبقه درحال احداث داریم.
وی بیان کرد: اکنون 50 یونیت دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی البرز فعال است که 50 یونیت دیگر در ساختمان جدید راه اندازی می شود.
وی گفت: در صورت راه اندازی ساختمان جدید ظرفیت پذیرش بیمار در روز به 400 نفر می رسد.
رئیس دانشکده دندانپزشکی البرز اظهار داشت: بیمارانی که برای درمان ناهنجاری فک و ترمیم زیبایی دندان و غیره بین 6 ماه تا یک سال در دانشکده شهید بهشتی و تهران معطل می شدند اکنون با تجهیز دانشکده دندانپزشکی البرز زمان انتظارآنان حداکثر تا 3 روز است.
7410/ 6155 خبرنگار: مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.