به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری شهرداری کرج ، اصغر نصیری در بازدید از خط 2 قطار شهری کرج افزود: ‎پروژه مترو تعطیل بردار نیست و باید موانع بروکراسی اداری به منظور تسهیل در سرمایه گذاری این پروژه برطرف شود.
شهردار کرج تاکید کرد: زمینه های جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از سوی شهرداری این کلانشهر مبتنی بر کارآمدی منابع با جدیت پیگیری می شود.
وی مشکل منابع مالی را موضوع اصلی همه پروژه های عمرانی سطح شهر دانست و عنوان کرد: در دوره اخیر درآمد شهرداری به شدت کاهش یافته است، به طوریکه طی 6 ماه اول سال جاری درآمد شهرداری 300 میلیارد تومان و‌ کمتر از 16 درصد بوده است؛ این در حالی است که حداقل درآمد شهرداری در مدت زمان عنوان شده باید رقمی معادل 800 میلیارد تومان می بود.
وی اظهار داشت: طی چند روز اخیر راهکارهایی به منظور تسریع در رفع مشکلات مالی شهرداری و برون رفت از معضلات فرآروی شهر و به تبع آن پروژه های شهری صورت گرفته است که از جمله آنها بررسی امکان جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، فعال سازی کمیته درآمدی، پیگیری مطالبات شهرداری از مردم و رصد و شناسایی بدهکاران بزرگ شهرداری می باشد.
دکتر نصیری در خصوص تامین منابع مالی به منظور اجرا و تکمیل پروژه خط 2 قطار شهری با اشاره به اینکه موضوع اصلی در کاهش پیشرفت این پروژه همچون سایر پروژه ها محدودیت منابع مالی است، افزود: در حالی کرج با موضوع کمبود منابع مالی مواجه است که طبق گفته برخی مسئولان ، تنها 10 درصد از بودجه های عمرانی دولت نیز طی 6 ماه نخست سال محقق شده است.
شهردار کرج با تاکید بر اینکه نباید پروژه مترو را تعطیل کنیم، خواستار همکاری و‌ تعامل دوسویه شهرداری و پیمانکار پروژه شد و با اذعان بر این موضوع که اگر اعتبار کافی برای ادامه فعالیت مترو وجود داشت، هیچ مشکل و کدورتی در ادامه مسیر پیش نمی آمد، افزود: گرچه امکان بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی در شهرداری دنبال می شود اما خواستار این هستیم که با همکاری شرکت متولی پروژه خط 2 قطار شهری، روند اجرا به نحو مطلوب ادامه یابد و شهرداری نیز به تعهدات خود در این خصوص عمل خواهد کرد.
نصیری با ارائه 2‌ دیدگاه در خصوص فعالیت مجری پروژه قطار شهری به اختلافات پیش آمده شرکت سابیر در دوره قبل با شورای چهارم اشاره کرد و‌ افزود: در این مسیر یا باید از پیمانکار خلع ید کرد و‌ با پیمانکار جدید انتخاب شود که این امر خود هزینه های جدیدی را به پروژه تحمیل می کند و‌ یا باید با پیمانکار اولیه پروژه ادامه داد.
وی عنوان کرد: انتخاب پیمانکار جدید دغدغه های تازه ای را در پی دارد؛ من نیز در این خصوص نظر خود را دارم که پس از برگزاری جلسه جمع بندی، آن را در حضور اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان ذیربط اعلام خواهم کرد.
وی تاکید کرد: باید به این موضوع به عنوان یک اصل مهم توجه داشته باشیم که اگر منابع مالی نباشد، به رغم تلاش پیمانکاران و سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کارآمد، در راستای اجرای پروژه های شهر با مشکل مواجه خواهیم شد.
نصیری با بیان اینکه برای انجام هر اقدامی باید شرایط مالی شهرداری را در نظر داشت، گفت: با تشکیل کمیسیون تعیین وضعیت املاک و سیاستگذاری در خصوص املاک نسبت به تعیین ارزش افزوده و یا واگذاری آن در قالب تهاتر تصمیم گیری می شود تا با اخذ تصمیم صحیح شهرداری را از وضعیت رکود مالی و بدهکاری رهایی بخشیم، چرا که قائل به فروش اراضی شهر به عنوان سرمایه های شهری نیستیم.

**پیشرفت 38 درصدی پروژه خط 2 قطار شهری کرج
علی رضا سجادی مدیر عامل شرکت سابیر مجری پروژه 2 قطارشهری کرج نیز در این نشست با اشاره به افزایش راندمان پیشرفت فیزیکی پروژه خط 2 قطار شهری گفت: هم اکنون این پروژه با 38 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است این درحالی ست که پیش از این پروژه تنها 10 تا 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی با بیان اینکه تکمیل پروژه خط 2 قطار شهری با خرید تجهیزات به چهار الی پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: بی شک تامین این میزان اعتبار توسط دولت و بانک ها امکان پذیر نیست.
این مسئول با عنوان اینکه از منابع دولتی و‌ بانک ها در کنار بهره مندی از پشتوانه چند منبع مالی دیگر تنها می توان شروع پروژه را رقم زد، افزود: باید اذعان داشت پروژه قطار شهری با این سهم از منابع مالی به پایان نمی رسد.
سجادی تاکید کرد: استفاده از فاینانس خارجی معتبر و مطمئن ترین راه برای اجرای پروژه خط 2 قطار شهری است که هم اکنون نیز اقدامات لازم جهت بهره گیری از دو خط اعتبار چین و‌ مالزی به منظور تحقق منابع مالی فاینانس توسط شرکت سابیر صورت گرفته است.
وی گفت: به رغم زمانبر بودن، این روش می تواند کارآمد و نتیجه بخش باشد.
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.