به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، امروزه رشد شهرها آنچنان سریع شده که توجه به معیار های مناسب شهری تا حد زیادی مورد بی توجهی قرار گرفته است، از جمله این موارد توجه خاص به کیفیت ورودی و خروجی شهر هاست.
از آنجا که ورودی ها گره ها و نقاط آغازین سازمان فضایی هستند و اولین تصویر شهر به کمک آنها شکل می گیرد لزوم طراحی و برنامه ریزی آنها در شهر احساس می شود و با توجه به اینکه مفصل ارتباطی شهر و حومه هستند و مرز قلمرو آن را تعریف می کنند یکی از موثرترین و جذاب ترین نقاط هر شهر، مناظر ورودی آن بوده که در ذهن هر بیننده ای خاطره ای موثر به جای می گذارد.
ورودی شهر، نخستین فضای شهری است که مسافرین با آن برخورد می کنند. بنابراین می توان چنین پنداشت که نخستین تصویر ذهنی از یک شهر از طریق مبادی ورودی آن ایجاد می شود. یک ورودی مناسب باید به گونه ای باشد که دریافتی سریع و چشم اندازی نسبتا فراگیر از یک شهر را در اختیار مخاطب (وارد شونده) قرار دهد. بنابراین موضوع زیبایی شناسی مبادی ورودی شهری در واقع شناسه و یکی از نشانه های کلیدی و عاملی هویت بخش در فضاهای شهری محسوب می شود.
ورودی ها اولین فضای شهری در مواجهه با شهر کرج
محمد رضا زین العابدینی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به ساماندهی ورودی های شهر و لزوم برنامه ریزی ها در این راستا اظهار داشت: در حال حاضر اقدامات موثری در حوزه طراحی فضای سبز و کاشت گیاهان خاص همچنین زیبا سازی مناظر در این خصوص انجام شده و یا در حال اجرا می باشد و این مهم در راس کارهای سازمان قرار گرفته است.
زین العابدینی، افزود: ورودی های شهر اولین تقاطعی هستند که مسافران در بدو ورود به شهر با آن روبرو می شوند و بخش عمده تصورات آنها در خصوص فرهنگ و آبادانی شهر در آن لحظه شکل می گیرد، به همین منظور ساماندهی ورودی های شهر می بایست در اولویت برنامه های شهرداری قرار گیرد.
وی با اشاره به موثر بودن ورودی ها به عنوان دروازه های شهر در منظر شهری بیان داشت: ورودی یک شهر می تواند آینه تمام نمای شهر باشدو هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کندهمچنین زبانزد و شاخصه اصلی آن شهر باشد.
این مسئول همچنین عنوان کرد: جاده چالوس (حد فاصل بین میدان امیر کبیر و تونل بیلقان) نیز از مبادی و گذرگاه های اصلی شهر کرج می باشد که در حال حاضر ساماندهی آن در سه ایستگاه طبیعت، همگام و کوهیار جزئی از برنامه های اصلی عمرانی سازمان تعریف شده که به زودی به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در بخش پایانی سخنان خود بیان داشت: ساماندهی ورودی های شهر بدین منظور در اولویت اقدامات اصلی سازمان قرار گرفت تا علاوه بر خوش آمد گویی به مسافران در ابتدای ورود، موجب زیبایی شهرمان نیز شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 730161
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.