به گزارش ایرنا، چگونگی نهادینه‌کردن این مهارت خاص و حیاتی، به‌عنوان یک فرهنگ عمومی در میان جامعه و همچنین واکسینه ‌کردن جامعه در مقابل حوادث، به‌ویژه حوادث انسان‌ساز، از طریق آموزش همگانی کمک‌های اولیه، سؤالاتی هستند که همواره ذهن اشخاص را به خود مشغول کرده است.
در زندگی روزمره ما انسان‌ها، علاوه بر حوادث طبیعی (زلزله، سیل، طوفان و حوادث انسان ساز همانند تصادفات جاده‌ای و ترافیکی، آسیب های محیط خانه‌ و محیط کار، وجود دارند که ممکن است هر ساله هزاران نفر را دچار آسیب و یا به کام مرگ بکشانند.
نکته حایز اهمیت این است که تعداد رخداد این نوع حوادث به مراتب بیشتر از حوادث طبیعی است و به ‌طور طبیعی در بروز هر حادثه‌ای، مردم عادی جامعه (شاهدان اولیه)، جزو نخستین نفراتی هستند که در صحنه حادثه حضور پیدا می‌کنند که در آن لحظه، در صورت داشتن مهارت‌های لازم و کافی آموزش کمک‌های اولیه، می‌توانند در نقش یک فرشته‌نجات ظاهر شوند و آسیب‌دیدگان را از خطر مرگ نجات دهند یا مانع بروز آسیب‌های جدی‌تر و غیرقابل بازگشت شوند.
نقش آموزش کمک‌های اولیه و آمادگی دربرابر بلایا و حوادث به اقشار مختلف جامعه به ‌عنوان یک مأموریت انسانی در کاهش آسیب و تلفات، به خوبی روشن است ولازم است به ‌عنوان یک دغدغه اساسی به آن نگاه کرد.
تحقق شعار 'هر خانواده، یک امدادگر'، به تنهایی کافی نیست و حداقل کار ممکن در امر توسعه آموزش همگانی است و می بایست درکنار آن، در بطن جامعه، باور
'هر کسی می‌تواند جانی را نجات دهد' را پرورش دهیم و وقتی جامعه‌ای به این باور برسد که می‌توان در هر شرایطی در حوادث، تنها با کسب دانش پایه کمک‌های اولیه در نجات جان انسان‌ها موثر بود، اعتمادبه‌نفس بالا می‌رود و مطمئنا شاهد نتایج مطلوبی خواهیم بود.
بهره گیری آموزش کمک‌های اولیه و بالا بردن شاخص آمادگی خانوار، ارزش‌ های انسانی را بیش از پیش در جامعه متبلور می‌سازد و باید تلاش کنیم که آموزش‌همگانی و افزایش شاخص آمادگی خانوار در مسیر درست و با کیفیت، ‌به گونه ای که اعتمادبه‌نفس مردم در انجام کمک‌های اولیه و این شاخص ها افزایش یابد و فراموش نکنیم که همه ما مسئول نجات جان انسان‌ها هستیم.
درمجموع، همه شواهد موجود، مؤید نیاز اساسی کشور به آموزش همگانی درزمینۀ آمادگی دربرابرحوادث وبلایا است، به همین منظور برنامۀ ملی خانواده آماده در مخاطرات (خادم)، با شعار ما خدمت رانزد مردم می بریم درمعاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر،طراحی شده است و جامعۀ هدف اصلی دربرنامۀ ملی خادم، خانواده ها هستند.
چندی پیش معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با حضور دراستان البرز از اجرای طرح ارائه چهره به چهره آموزش هلال احمر در کشور خبر داد و گفته بود که این طرح باید درکل کشور اجراشود.
سید حمید جمال الدینی در کرج تاکید کرد: در اجرای این طرح آموزش های لازم امدادی به صورت چهره به چهره به خانواده ها در درب منازل ارائه می شود و سطح آگاهی مردم ارزیابی می شود.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 130 نفر نماینده هراستان به عنوان تسهیل گر آموزش های لازم را فراگرفتند و پس تعیین یک شهر دراستان خود به عنوان پایلوت آموزش ها راآغازمی کنند.
وی گفت : در مرحله اول این طرح بیش از250 هزارنفر مورد برای افزایش تاب آوری و آمادگی درمقابل حوادث و بلایا دراجرای این طرح مورد آموزش قرارمی گیرند .
جمال الدینی افزود: بابرنامه ریزی های انجام شده امیدواریم برنامه طرح خادم را در مدت چهارسال بتوانیم جامعه هدف که بیش از25 میلیون خانوار است به عنوان چتر حمایتی زیر پوشش آموزش های لازم قراردهیم .
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر تاکید کرد: ورود جمعیت هلال احمر به موضوع تاب آوری برمبنای تکلیف قانونی بوده که در برنامه ششم توسعه مطرح شده و از دیگر سو، جمعیت هلال احمر مسئولیتی را در این حوزه از سوی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بر عهده دارد.
جمال الدینی با اشاره به اینکه به موضوع تاب آوری در تمام اسناد بالادستی به ویژه سند برنامه ششم توسعه در کنار کلماتی چون سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از شاخص های عملکردی و نقش هلال احمر در این خصوص توجه شده است، تاکید کرد: ورود جمعیت هلال احمر به موضوع تاب آوری برمبنای تکلیف قانونی بوده که در برنامه ششم توسعه مطرح شده و از دیگر سو، جمعیت هلال احمر مسئولیتی را در این حوزه از سوی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بر عهده دارد.
وی هدف از تاب آوری را کاهش ریسک و خطر عنوان و اظهار کرد: با توجه به نقش جمعیت هلال احمر در مدیریت بحران، توجه به موضوع تاب آوری در ماموریت های جمعیت بسیار موثر بوده و اولویت برنامه برنامه ششم توسعه و برنامه 10 ساله جمعیت هلال احمر، فعالیت در حوزه پیشگیری بویژه ارتقای تاب آوری جامعه از طریق آموزش مردم است.
وی با بیان اینکه یکی از حیطه های مهم تاب آوری ،حیطه اجتماعی تاب آوری است که سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، آمادگی روانی - اجتماعی، سبک زندگی و ... در این حیطه نقش ایفا می کند، افزود: یکی از اندوخته های جمعیت هلال احمر، سرمایه اجتماعی است به همین دلیل موضوع تاب آوری اجتماعی مورد توجه هلال احمر قرار گرفته است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان البرز نیز با اشاره به اجرای طرح خادم 'خانواده آماده در مخاطرات 'در استان البرز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت :این طرح درمرحله اول برای حدود 10هزار نفراز خانواده های استان البرز برگزار می شود.
ناصر چرخساز افزود : در این طرح داوطلبان جمعیت هلال احمر با عنوان تسهیل گران طرح خادم با مراجعه به درب منازل ،شاخص های آمادگی خانوار در برابرمخاطرات را به صورت سرپایی به خانوادها آموزش می دهند.
وی گفت : این طرح با هدف افزایش سطح آمادگی و آگاهی خانواده ها پیرامون مخاطرات اطراف خود با شعار ما خدمت را نزد مردم می بریم اجرا می شود .
وی بیان اینکه برای اجرای این طرح هر 2 نفر از داوطلبان مسئولیت 100خانوار را برعهده دارد گفت : داوطلبان 15 مورد شاخص آمادگی خانوار را به صورت سرپایی و چهره به چهره در مراجعه های ماهانه در 12 مرحله به مدت زمان 5 دقیقه آموزش می دهند.
وی گفت : بیش از 3 میلیون خانوار استان البرز تا سال 1400 تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و با مراجعه به درب منازل و آموزش شاخص های آمادگی لازم به هموطنان ارائه خواهد داد واین طرح کمک می کند تا با مشارکت مردم شاخص آمادگی خانوارها از 03/9 به 100 برسد.
وی گفت : آماده کردن خانوارها ، کارآسانی نیست ولی راهی است که باید طی شود باید با آموزش و پایش مستمر ، این کار را انجام دهیم این کار باید در چند سطح مختلف (فرد، خانواده، محله، شهر، روستا، کشور ) تلاش شود وبرای ماندگاری و موفقیت آثار این برنامه ، مداخلات آموزش در گروه های هدف سیاست گذاران و مدیران ارشد و رهبران اجتماعات محلی و گروه های مرجع حمایت شود.
2098/1535خبرنگار: مریم صوفی **انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.