حمیدرضا لشگری  افزود: به منظور اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حوزه های آبریز رودخانه های تأمین کننده آب شرب تهران و کرج، دستگاه های امور منابع آب، شرکت پخش و پالایش و بهداشت محیط با همکاری اداره محیط زیست تمام منابعی که پتانسیل آلودگی فرآورده های نفتی دارند، مورد پایش قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه منابع مسکونی و غیرمسکونی حاشیه رودخانه کرج از فرآورده های نفتی استفاده می کنند و بعضا در اثر بی احتیاطی یا فرسودگی منابع نفتی، نشت این مواد در رودخانه صورت می گیرد، مقرر شد کارشناسان محیط زیست به همراه دیگر دستگاه های مرتبط ضمن بازدید از منبع های ذخیره مواد نفتی تمام ایرادات موجود که منجر به نشت می شود، گزارش و قوانین و مجازات های موجود نیز به مالکین ابلاغ شود.
لشگری اضافه کرد: تمام تاسیسات موجود در حاشیه رودخانه کرج اعم از واحدهای خدماتی پذیرایی، واحدهای مسکونی، اداری و تولیدی از مواد نفتی استفاده می کنند که ممکن است مشکلات منابع ذخیره کننده، بد قرار گرفتن منابع ذخیره در کنار رودخانه و احتمال سقوط آن به داخل رودخانه و یا اهمال کاری صاحبان این واحدها منجر به نشت این مواد به رودخانه و آلودگی آن شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بر اساس گزارش مدیریت آبگیر بیلقان، 30 مورد آلودگی نفتی رودخانه در فصل های پاییز و زمستان انجام شده، افزود: آسارا در آینده در برنامه گازرسانی قرار دارد ولی اکنون که راهکار دائمی و قطعی برای جلوگیری از مشکلات پیش رو نداریم بهترین شیوه اطلاع رسانی و بازدید و پایش این واحدها است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج با اشاره به اینکه این بازدیدها به صورت مشارکتی دستگاه های فوق انجام می شود، بیان داشت: در اجرای این بازدیدها مجازات ها و جرم هر گونه اهمال کاری به صاحبان این واحدها ابلاغ می شود و به آن ها تاکید می شود که از هیچ گونه موردی در صورت وقوع آلودگی نفتی گذشت نمی شود و هزینه خسارات به آب از سوی وزارت نیرو دریافت می شود.
این مسئول در ادامه گفت همکاری شرکت پخش و پالایش مواد نفتی و پیمان کاران مربوطه بسیار تاثیر گذار خواهد بود ، چون افرادی که در شبکه توزیع مواد نفتی فعالیت می کنند می توانند مشکلات منبع ها را به اداره محیط زیست گزارش دهند.
وی اظهار امیدواری کرد تا در صورت اجرای این پایش ها و آگاه سازی صاحبان واحدها در زمستان و پاییز سال جاری شاهد کاهش تعداد آلودگی نفتی رودخانه کرج باشیم.
وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی های به عمل آمده با پلیس راه مقرر شده که از تردد تانکرها و خودروهای حمل مواد نفتی که به صورت غیرمجاز در جاده رفت و آمد می کنند جلوگیری شود و اگر حاملان این مواد نیز در زمان تخلیه در محل با هرگونه مشکلی در واحدها مواجه شدند، اطلاع رسانی لازم را به مسئولین ذیربط داشته باشند.
لشگری گفت: در بعضی از موارد نیز ممکن است آلودگی آب رودخانه بر اثر چپ شدن خودروهای حامل این مواد باشد که در صورت بروز این حوادث موارد را سریعا به مدیریت آبگیر بیلقان و محیط بانی ها اطلاع دهند تا از ورود این مواد به رودخانه جلوگیری شود.
وی یادآور شد که طرح پایش مشترک واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه کرج از شنبه آغاز و تا زمانیکه پایش آخرین نقطه حاشیه رودخانه که انتهای شاخه ی اصلی است، ادامه خواهد داشت.
لشگری با بیان اینکه پس از پایش حاشیه رودخانه کرج، این پایش در طالقان نیز انجام می شود، گفت: نشت مواد نفتی باعث از بین رفتن آبزیان و غیر قابل استفاده شدن مقدار قابل ملاحظه ای از آب رودخانه خواهد شد که امیدواریم با این فعالیت ها از تکرار چنین آلودگی هایی جلوگیری کنیم.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 714547
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.