ایران در منطقه خشک و نیمه خشک زمین قرار گرفته و در 10 سال گذشته متوسط بارش ها از 250 میلیمتر به 242 میلیمتر کاهش یافته و کشور با مسایل بسیار جدی در منابع آب روبرو است.
میزان آب تجدید شونده کشور از 100 میلیارد مترمکعب در سال به حدود 104 میلیارد مترمکعب رسیده و این نشان دهنده این است که کشور از نظر وضعیت آب در شرایط بسیار نگران کننده ‌ای قرار دارد و یک همکاری عمومی بین دستگاه‌های مختلف در حوزه قانون‌گذاری و مردم لازم است تا بتوانیم این موضوع را تدبیر و حل کنیم.
به گفته مسئولان از 50 سال گذشته تاکنون بیش از 110 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور برداشته شده و جبران این برداشت هیچگاه صورت نگرفته و این منابع به صورت تصاعدی در حال نابودی است.
با توجه به اقلیم و جغرافیای کشور و تنوع بارشی آن می توان پیش بینی کرد که در آینده مشکل آب در بیشتر مناطق ایران دیده خواهد شد، پس ناچاریم برای همه برنامه های توسعه ای کشور پیوست نحوه استفاده از منابع آبی داشته باشیم.
خشک شدن تالاب ها، کاهش سطح سفره های زیرزمینی به واسطه بهره برداری های بی رویه و کاهش روان آب رودخانه ها از مهم ترین نمودهای شرایط بحرانی وضعیت آب درکشورنحسوب می شود و این بحران هر سال نسبت به سال گذشته عمیق تر خواهد شد مگر اینکه عزم ملی برای مصرف و مدیریت بهینه منابع آبی ایجاد شود.
برخی از استان ها با مشکلات عمیق تری در خصوص منابع آبی مواجه هستند که عده ای انتقال آب از استان های دیگر را چاره کار می دانند اما این موضوع در عمل گستره بحران را به سراسر کشور منتقل می کند.
خشک شدن دشت ها ناشی از بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی و به دنبال آن نشست زمین و از بین رفتن مخازن آبی زنگ خطری برای ایجاد خشکسالی گسترده
در کشور محسوب می شود که تا دیر نشده باید با مصرف بهینه آب برای آن چاره اندیشی کرد.
همه دستگاه های مسئول و تمام کسانی که به گونه ای در بین مردم پایگاه و نفوذی دارند باید به میدان آمده و برای فرهنگ سازی در این موضوع بسیار با اهمیت تلاش کنند زیرا در صورت گسترش بحران، پشیمانی به بار می آید که جبران آن غیرممکن خواهد بود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز روز سه شنبه در سفر خود به کرمانشاه مساله آب را مهمترین چالش پیش روی مردم و مسئولان در ایران عنوان کرد و گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است از این رو چالش کم آبی سال به سال عمیق تر می شود و مشکلاتی مانند دریاچه ارومیه را به وجود می آورد.
به گفته وی، بحران آب مشکلاتی را برای مردم برخی استان ها به وجود آورده است، لذا حتی اگر بخواهیم آب را از یک استان به استان دیگر انتقال دهیم مردم حساسیت زیادی به خرج می دهند و این موضوع نیز چالش بزرگی برای کشور به وجود آورده است چرا که مردم دائما نگران مواجه شدن با بحران کم آبی هستند.
به گفته جهانگیری، خشک شدن دشت های حاصلخیز ما را وا می دارد که در مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف آب کارهای اساسی انجام دهیم.
وی ادامه داد که دولت یازدهم براساس آینده نگری و تشخیص اولویت ها اقدام به سد سازی کرده و این سدها هم اکنون بخش زیادی از مشکلات کم آبی کشور را رفع کرده است.
با این وجود توجیه مردم نسبت به عواقب تداوم بحران آب و آگاهی رسانی مستمر و دقیق در این خصوص وظیفه اساسی است که رسانه ها در این بین می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.
همانطور که همه مسئولان کشور تاکید دارند، اگر مساله آب در کشور به خوبی مدیریت نشود می تواند خطرساز باشد،از این رو باید هر ایرانی دلسوز برای مدیریت بهینه و منطقی آب احساس مسئولیت کرده و در زمینه صرفه جویی در مصرف آب با هر وسیله ای فرهنگ سازی کند.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه اقدام های انجام شده دولت یازدهم در حوزه آب را بی سابقه و کم نظیر دانست و افزود: با این حال باید در مدیریت مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی کارهای جدی صورت گیرد و فرهنگ صرفه جویی در کشور نهادینه شود.
حمید چیت چیان نیز روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از سد جامیشان سنقر و کلیایی در شمال شرق کرمانشاه گفت که در 10 سال اخیر شاهد کاهش بارش بارندگی ها در سطح کشور بوده ایم و به همین دلیل دولت توجه ویژه ای به موضوع آب کرد و اعتبارات خوبی را به این بخش اختصاص داد.
وی ذخیره سازی آب را یکی از راه های مدیریت بهینه مناب آبی دانست و گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون 16 سد در کشور به بهره برداری رسیده و تا پایان سال 6 سد دیگر هم افتتاح می شود.
چیت چیان با اشاره به آغاز سدسازی نوین از دهه 30 در ایران عنوان کرد: قبل از انقلاب چهار میلیارد و 69 میلیون متر مکعب حجم آب پشت همه سدهای کشور بود و در هر سال 500 میلیون متر مکعب در این سدها تنظیم و استحصال می شد.
به گفته چیت چیان از اول انقلاب تا سال 92 در مجموع سدهای ساخته در کشور 19 میلیارد و 168 میلیون متر مکعب آب تنظیم و استحصال می شد که میانگین هر سال 766 متر مکعب است.
وی گفت: در دولت یازدهم چهار میلیارد و 450 متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده که معادل 2.2 برابر سال های پیش از انقلاب است و از حجم کار بالا در دولت تدبیر و امید حکایت دارد.
سید حمید طهائی استاندار البرز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به صدا در آمدن زنگ خطر کاهش منابع آبی در کشور، گفت: عامل به حرف نباشیم و عامل به عمل باشیم، برای حفظ منابع آب با یکدیگر هم پیمان شویم تا بیشترین بهره وری را از منابع آبی داشته باشیم.
وی در ادامه به نقش تشکل های مختلف و به ویژه سازمان های مردم نهاد در ترغیب مردم به استفاده بهینه از منابع آبی اشاره کرد و گفت که باید از همه این ظرفیت های برای مدیریت و مصرف بهینه آب استفاده کرد.
طهائی خاطرنشان کرد: باید همه امکانات را بسیج کنیم تا از مشارکت مردم در حفاظت از منابع آبی بهره مند شویم.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.