دولت یازدهم با درک و شناخت درست از مشکلات اقتصادی کشور و با تعامل و آگاهی بخشی در عرصه بین المللی توانسته ظرفیت های موجود در ایران را به گونه ای جذاب به سرمایه گذاران عرضه کند و حضور بسیاری از کشورها به ویژه پس از برجام در کشور و تمایل به سرمایه گذاری خود نشان از موفقیت این سیاست ها دارد.
جذب سرمایه گذاران بیشتر به کشور اما نیاز به مساعدت و یاری همه بخش ها دارد و همه قوا با عمل به وظایف خود در این زمینه می توانند ایران را به بهشت سرمایه گذاران مبدل سازند.
محسن صالحی نیا معاون امور صنایع و معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که توسعه سرمایه گذاری برای ایجاد زنجیره تامین در کشور امری ضروری است، براین اساس مطالبه نقدینگی برای این بخش را باید مورد توجه قرار دهیم و دولت حمایت های لازم در این خصوص را دارد.
صالحی نیا در کرج با اشاره به اینکه استقبال از سرمایه گذاری برای رونق اقتصادی ضرورت دارد، افزود: ظرفیت های بسیار بزرگی در صنعت دارو، غذا، خودرو و سایر بخش های صنعتی کشور موجود است.
وی ادامه داد: با تدوین سیاست های اساسی و استانداردهای روز دنیا می توان رونق اقتصادی را رقم زد و در این زمینه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم بستر خوبی را فراهم کرده است.
صالحی نیا گفت: رونق تولید و نوسازی از جمله اقدامات در دستور کار محسوب می شود که در این خصوص عملکرد شایان توجهی را شاهد بوده ایم.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت استان البرز برای تامین بازار داخل و بازار صادراتی الزامی است، تصریح کرد: صنایعی که بتواند زیرساخت و زنجیره تامین را فراهم کند مورد توجه قرار خواهد گرفت.
استان البرز نیز به دلیل ظرفیت های بالایی که در حوزه های صنعت، علوم، فناوری، تحقیقات و کشاورزی دارد می تواند حرکت خود در مسیر پیشرفت را با جذب سرمایه های بیشتر شتاب بخشد.
وسعت کم اما توانمندی بالا در حوزه های مختلف کشاورزی و صنعت، کسب رتبه های برتر نساجی، قطعه سازی و صنایع دارویی حاکی از مستعد بودن البرز برای قرار گرفتن درفرایندی پرشتاب از توسعه اقتصادی است.
این استان 85 درصد ماکارونی و 90درصد قارچ کشور را تولید می کند و اکنون که کشور از بن بست های متعددی در حوزه اقتصادی خارج شده و هیات های خارجی بستر امنی را برای سرمایه گذاری یافته اند، البرز نیز با سرمایه گذاری بیشتر و جذب حداکثری سرمایه گذاری خارجی می تواند هرچه بیشتر دراین مسیر پر رونق قرار گیرد.
در دولت یازدهم 535 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب 16 طرح سرمایه گذاری در استان البرز به نتیجه رسیده است و 20 شرکت خارجی در استان حضور یافته و تعداد قابل توجهی طرح سرمایه گذاری خارجی اجرا شده است.
دستگاه های اجرایی مرتبط به بخش سرمایه گذاری نماینده تام الاختیار در مرکز سرمایه گذاری خارجی دارند.
بیشترین تلاش برای استقرار سرمایه گذاران خارجی در شهرک های صنعتی است. در بحث سرمایه گذاری وارده در سال گذشته 152 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی وارد البرز شده و تجهیزات و یا برگ سبز گمرکی وارد شده که رقم قابل توجهی است و استان در این زمینه رتبه سوم کشور را دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی البرز اضافه کرد: بخشی از این سرمایه گذاری ها مربوط به بعد از برجام است و این عددی است که سرمایه گذار خارجی به تنهایی آورده و با شریک داخلی حدود بیش از 600 میلیون دلار تخمین زده می شود.
حضور کشورهایی نظیر اوکراین که پیشرفت های قابل ملاحظه ای در عرصه صنعتی کسب کرده در استان البرز این زمینه را فراهم می آورد که استان بتواند در قالب مراودات اقتصادی جایگاه مناسبی کسب کرده و محملی برای گسترش صادرات خود بیابد.
سید حمید طهائی استاندار البرز گفت: سیاست های کلی اوکراین برای توسعه و تقویت ارتباط با ایران راهگشا خواهد بود و دو کشور توسعه روابط را می خواهند.
طهائی گفت: بر اساس تعاملات دو طرفه البرز با اوکراین انتظار می رود در آینده نزدیک گشایش قابل توجهی در ارتباطات اقتصادی ایجاد شود، البته بنا به بررسی های صورت گرفته ضرورت دارد که موانع موجود در حوزه تعاملات صنعتی و کشاورزی از سوی اوکراین برطرف شود.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای اکسپو 2017 در اوکراین، افزود: تولیدکنندگان البرزی به جد باید درصدد بهترین حضور در این بستر باشند چراکه می تواند از این طریق تعاملات گسترده تجاری را رقم زد.
استاندار البرز اضافه کرد: استان البرز از طریق ریلی، هوایی و زمینی کریدور شمال-جنوب منطقه محسوب می شود که فرصت مناسبی را برای تجار و صادرات محصولات فراهم می آورد.
وی گفت: 2 کشور ایران و اوکراین دارای موقعیت های منحصر به فردی هستند که این امکان توسعه همکاری های دوجانبه را ایجاد می کند.
طهائی با اشاره به اینکه سال گذشته تفاهم نامه هایی بین استان البرز و استان خرسون اوکراین امضا شد، افزود: این امکان با توجه به درخواست های مطرح شده از سوی اوکراین در خصوص 2 استان دیگر این کشور قابلیت قابل اجرا است.
وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه کمیسیون مشترک دو کشور ایران و اوکراین نیز در حال اجرا است.
سفیر اوکراین در ایران نیز گفت: 2 کشور ایران و اوکراین دارای ظرفیت های فراوانی هستند که با تعامل دوجانبه می تواند از این امکانات به درستی بهره مند شد و کیف با اهتمام ویژه این موضوع را دنبال می کند.
سرگئی بولوکیاک با اشاره به اینکه سال گذشته طبق مذاکرات صورت گرفته قیمت روادید اوکراین برای ایران کاهش پیدا کرد، افزود: عمل به این وعده می تواند گواهی بر تعهد اکراینی ها بر وعده های خود باشد.
بولوکیاک با بیان اینکه ایران دارای منابع طبیعی و ذخایر و معادن بی نظیری است، گفت: اوکراین نیز در زمره صادرکنندگان برتر دنیا در محصولات کشاورزی محسوب می شود و از سوی دیگر جزو 5 کشور برتر دنیا در امر صادرات است.
وی افزود: با اهتمام ویژه ای درصدد تقویت روابط بین استان البرز و استان های اوکراین هستیم و در این خصوص موانع موجود را مورد بررسی قرار داده و برای حل آنها برنامه ریزی خواهیم کرد.
سفیر اوکراین در ایران اضافه کرد: پیرو امضا تفاهم نامه استان البرز و خرسون، 2 استان دیگر اوکراین نیز متقاضی این ارتباط دوسویه هستند.
در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی سرمایه گذاری نقش مهمی را ایفا می کند و سرمایه نیروی محرکه توسعه اقتصادی است که با بهره گیری بهینه از منابع تولید منجر به افزایش تولید، اشتغال کامل می شود، به طوری که بدون سرمایه گذاری داخلی و خارجی به کارگیری سرمایه در فعالیت های اقتصادی آرمانی دست نیافتنی است.
حضور بیشتر سرمایه گذاران اما الزاماتی دارد که از مهم ترین آنها ایجاد محیطی امن و مطمئن برای حضور است که تحقق این مهم نیز نیاز به همکاری همه قوا دارد.
مدیرکل هماهنگی های اموراقتصادی استانداری البرز استان البرز را دارای مزیت های بالایی دانست که از جمله آن می توان به نزدیکی به پایتخت و مسیر عبوری 15 استان دیگر اشاره کرد.
پرویز زرگر افزود: همچنین فعالیت موسسات تحقیقاتی علمی، باسوادی 90 درصد مردم را نیز می توان به این موارد اضافه کرد .
وی یادآورشد: زمین های مستعد، فرودگاه پیام مزیت های استان است که درکنار شهرک های صنعتی با بهترین کارخانه غله کشور می توانند بهترین موقعیت را برای استان ایجاد کنند.
زرگر گفت: امروز 65 هزار تن آرد تهران را تامین می کنیم و توانسته ایم میزان ذخیره سیلوها را افزایش دهیم، در برداشت گندم اول هستیم.
وی یادآورشد : در تولید تخم مرغ دوم، تولیدگل لاله اول هستیم ودرسایر بخش های تولیدی رتبه های خوب کشوری را کسب کرده ایم که با توجه به جوان بودن استان البرز لازم است با کسب تجارب بیشتر و تامین زیرساخت ها امکان توسعه بیشتر را فراهم آوریم.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز ادامه داد: جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از رویکردهای خارجی بوده و 525 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده و برای یک هزار و 944 نفر اشتغالزایی داشته است.
وی تاکید کرد: ظرفیت برای جذب سرمایه گذاری خارجی دراین استان بسیار است و دراین زمینه محدودیتی نداریم اما درنظر گرفتن پیوست های زیست محیطی و صنایع کم آب بر را نیز نباید به دست فراموشی سپرد .
زرگر خاطرنشان کرد: درسال 96 هم به دنبال همین هستیم، رشد 35 درصدی در طرح های صنعتی درحال اجرا، رشد 50 درصد سرمایه گذاری محقق شده، رشد 149 درصدی اشتغال صنعتی تحقق یافته، کسب رتبه دوم کشوری در جذب سرمایه گذاری خارجی پس از آغاز مذاکرات، راه اندازی اولین شهرک صنعتی دارویی های تک دانش بیان در کشور، رتبه اول سرمایه گذاری اشتغال زا در سال 95، رتبه اول در سرمایه گذاری در حوزه صنایع غذایی کشور، راه اندازی دو طرح مهم ملی در سطح کشور با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال دو هزار و 400 نفر از جمله ظرفیت های موجود در استان است.
این مسئول گفت: وقتی نوسازی شود تکنولوژی خود عامل بیکاری است بنابراین باید بخش خدمات تقویت شود و برخی از شغل ها که از بین رفته مانند قالی بافی که اشتغال بالایی دارد احیاء شود.
وی یادآورشد: امروز باید هرچه بیشتر تبلیغات در جهت صنایع صورت بگیرد چراکه مردم آگاهی بالایی از برندهای داخلی و تولیدی ندارند و این امر یک عزم ملی می خواهد با همراهی هرچه بیشتر رسانه ها که تغییر الگوی مصرف را برای استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی داشته باشیم.
وی افزود: متاسفانه برخی از کالاها هنوز نیاز داخلی را اشباع نکرده اند باید تبلیغات خوب داشته باشیم تولید کننده را ترغیب کنیم قطعا دراین بخش خیلی جذب داشته باشیم .
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان البرز نیز در نشستی خبری گفته بود: در دولت یازدهم 535 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب 16 طرح سرمایه گذاری به نتیجه رسیده است.
ابوالفضل فلاح افزود: دستگاه های اجرایی مرتبط به بخش سرمایه گذاری نماینده تام الاختیار در مرکز سرمایه گذاری خارجی دارند و این مرکز نسبت به استقرار سرمایه گذار خارجی اهتمام دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین تلاش برای استقرار سرمایه گذاران خارجی در شهرک های صنعتی است، ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری وارده در سال گذشته 152 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی وارد البرز شده و تجهیزات و یا برگ سبز گمرکی وارد شده که رقم قابل توجهی است و استان در این زمینه رتبه سوم کشور را دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی البرز اضافه کرد: بخشی از این سرمایه گذاری ها مربوط به بعد از برجام است و این عددی است که سرمایه گذار خارجی به تنهایی آورده و با شریک داخلی حدود بیش از 600 میلیون دلار تخمین زده می شود.
وی با اشاره به اینکه در بخش انرژی های نو نیز اقداماتی صورت گرفته است، گفت: با 3 شرکت اروپایی در این زمینه در مذاکره هستیم که امید است به زودی نتیجه لازم حاصل شود.
فلاح افزود: کمبود تقاضای موثر در بازار یکی از مشکلات بزرگ است که واردات بی رویه، قاچاق کالا و مشکلات ساختاری را نیز به همراه دارد بر این اساس ایجاد شرکت توسعه صادراتی برای دستیابی به بازار موثر در خارج از مرزها ضرورت دارد.
وی اضافه کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا اقدامات استانی و کشوری منجر به کاهش این امر شده و در بسته حمایت از تولید نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.