به گزارش ایرنا، سازمان برنامه و بودجه استان البرز اعلام کرده که جمعیت استان البرز 2میلیون و 712 هزار و 400 نفر است که از این تعداد یک میلیون و 376 هزار و 335 نفر مرد هستند.
نرخ رشد سالانه جمعیت کشور در سال های 95-90 برابر 1.24 درصد بوده که استان البرز با 2.37 درصد رتبه چهارم در میان استان ها پس از استان خراسان جنوبی، بوشهر و هرمزگان را دارد.
از ابتدای دولت تدبیر و امید و بر اساس آمار ارائه شده از سوی بیمه تامین اجتماعی، ٤٢هزار و ٥٠٠ شغل در این استان ایجاد شده که البته این آمار بدون احتساب اشتغال در دیگر بخش ها و بیمه ها و یا کارگاه هایی است که کارگران خود را بیمه نکرده اند.
در سال 95 بیش از 10 هزار شغل به مشاغل قبلی افزوده و بیش از 6 هزار نفر بازنشسته شدند و از طرفی تثبیت اشتغال در استان اجرایی شده است.
4 هزار و 650 پرونده بیمه بیکاری در سال 94 از استان های دیگر به البرز منتقل شده است. سال 93 مقرری بگیر بیمه بیکاری در استان 14 هزار و 860 نفر بوده که در سال گذشته به 11 هزار و 880 نفر کاهش یافته است.
از سوئی متوسط تراکم جمعیت کشور 49 نفر در هر کیلومتر مربع است این در حالی است که استان البرز با تراکم جمعیت 529.4 نفر در هر کیلومتر مربع دارای رتبه دوم در کشور پس از تهران است.
از نظر شاخص سهم مهاجرپذیری، استان البرز با 5.9 درصد پس از استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس دارای بالاترین رتبه در مهاجرپذیری است و نسبت به سال 1390 معادل 0.4 درصد رشد مهاجرپذیری را داشته است.
نرخ بیکاری استان البرز در حالی 12.5 درصد برآورد شده که این مهم در سطح کشور 10.7 درصد اعلام شده است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز نیز معتقد است مهاجرپذیری در افزایش درصد بیکاری در این استان موثر بوده است.
پرویز زرگر افزود: براساس پیگیری های به عمل آمده در جلسات بررسی مدیرکل تامین اجتماعی با رصد آماری به این نکته دست یافته ایم که در بیمه ها مشکلی بوجود نیامده است.
وی ادامه داد: امروز مهاجران از سایر استان ها به دلایل مختلف در البرز ساکن می شوند و به دلیل نداشتن کار در سامانه بیکاری البرز مشخصات آنان ثبت می شود. بخش قابل توجهی از رشد جمعیت بالای البرز به مهاجرت بالای آن برمی گردد.
وی تاکید کرد: مسئولان و مدیران استان البرز به این مشکلات واقف هستند ولی با برگزاری نشست های مختلف درصدد ایجاد زیرساخت های لازم هستیم که علاوه بر طرح های ملی که مد نظر دولت یازدهم بوده از جمله احیاء واحدهای نیمه فعال با راه اندازی واحدهای جدید گام موثری را در اشتغالزایی برداریم.
زرگر اضافه کرد: اکنون درنشست های مختلف دستگاه های اجرایی سهم خود را برای اشتغالزایی اعلام کرده اند و با تقویت بخش سرمایه گذاری درصدد تدابیر لازم دراین زمینه هستیم.
وی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل های البرز الزاما فقط توجه به واحدهای تولیدی کافی نیست باید با ابجاد شهرک های صنعتی و مجتمع های گردشگری زمینه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی هرچه بیشتر را فراهم کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز گفت که بحث اشتغال که در پیام سال مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال تأکید شده باید به طور جدی در دستور کار مسئولان برای رفع معضل بیکاری در استان قرار گیرد.
اسماعیل خلیلی افزود: بیکاری در جامعه وجود دارد، این مهم در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌خوبی احساس و لمس می‌شود، اما به‌ طور قطع نباید سیاه نمایی در این حوزه صورت گیرد وباید خدمات ارزنده دولت نیز در این خصوص به مردم ارائه شود.
وی ادامه داد: اراده محکمی برای حل مشکلات مربوط به اشتغال وجود دارد و مردم قدرشناس این اقدامات هستند و نمی توان با اظهارنظرهای غیرکارشناسی افکار را به سمت دیگری سوق داد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز همچنین بالا رفتن سطح توقع کارجویان تحصیلکرده دانشگاهی وعدم تمایل آنان به اشتغال در محیط های کار و تولید را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: افزایش توقع در کار وتمایل به مشاغل پشت میزنشینی توسط جوانان بخشی از بیکاری جامعه را رقم‌زده است و این مهم در جامعه نمایان و قابل‌مشاهده است.
وی در ادامه با بیان بر اینکه مهمترین راه برون رفت از معضل بیکاری توسعه اشتغال در بخش خدمات است، گفت: از آنجایی که بخش خدمات با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال را ایجاد می نماید، برای نیل به این هدف و عبور از اشتغال در بخش صنعت به سمت خدمات باید از تکنولوژی های نو در صنایع بهره برد و سرمایه متغیر به سرمایه ثابت تبدیل شود.
وی خاطر نشان کرد: برای موفقیت در توسعه اشتغال در بخش خدمات،اتحادیه اصناف، و مراکز امور صنفی استان نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند و امسال نیز برنامه داریم تا بدین منظور در کارگاههای خرد وکوچک با وامها وتسهیلات خرد وکوچک کار وسرمایه گذاری و انان را فعال کنیم.
وی با اشاره به تصویب طرح تکاپو در هیات دولت در سال گذشته وتعیین کارگزار بخش خصوصی در استان برای اجرای طرح با هماهنگی وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی واداره کل به منظور اشتغالزایی در استان، اظهار کرد: سال گذشته برای اجرای این طرح در استان البرز کارگزاری از بخش خصوص با هماهنگی وزارت متبوع واستان تعیین و مزیت ها و ظرفیت های شغلی استان شناسایی و در 10 رشته تعیین و به دستگاه های مرتبط نیز اعلام شد که در سال جاری باید به طور جدی برای ایجاداشتغال در استان از سوی مسئولان پیگیری شود.
خلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار بیمه شدگان اجباری بر اساس سامانه تامین اجتماعی استان اشاره و اعلام کرد: بر اساس امار سامانه سازمان تامین اجتماعی در استان البرز دراسفند سال 92 که دولت تدبیر کار را بدست گرفت 252 هزار و598 نفر کارگر بیمه اجباری واریز بیمه درسامانه تامین اجتماعی وجود داشته که در بهمن ماه سال 95 این تعداد به 295 هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده ایجاد اشتغال به میزان 42 هزار و 410 نفر است.
وی خاطرنشان کرد: در البرز در حوزه اشتغال وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها داریم و امسال با کمک مسئولان استان و با تقویت کارخانجات و واحدهای تولیدی درصدد بهبود هرچه بیشتر آن هستیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح آموزش های مهارتی سفارش محور از سوی اداره کل فنی وحرفه ای استان خبر داد و گفت: درصدد هستیم طی تفاهم نامه ای با کاریابی ها و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز فنی حرفه ای استان البرز طرح آموزش های مهارتی سفارش پذیر بر اساس نیاز بازار کار و صنعت و نیز اشتغال کار جویان فارغ التحصیل دانشگاهی بدون مهارت را در سال جاری در استان اجرایی کنیم.
وی افزود: در اجرای این طرح فنی و حرفه ای پیش قدم شده تا نیازهای صنعت را شناسایی و آموزش های لازم را در این زمینه ارائه دهد و این طرح قرار است با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار و آموزش بیکاران فاقد مهارت و کاهش هزینه های واحدهای صنفی دراستان اجرایی شود.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.