فرشید علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح غربالگری ژنتیک به منظور آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها در مدارس دخترانه این استان اجرا شد.
وی اظهار کرد: این طرح در پی انعقاد تفاهم نامه بین ادارات کل آموزش و پرورش و بهزیستی البرز در مدارس دخترانه دوره دوم متوسطه اجرایی شده است.
وی بیان کرد: دانش آموزان 12 مدرسه دخترانه دوره دوم متوسطه البرز در قالب این طرح تحت پوشش برنامه های آموزشی - مشاوره ای ژنتیک قرار گرفتند.
وی در ادامه به نقش مهم آگاهی بخشی ژنتیک در پیشگیری از معلولیت ها در جامعه پرداخت و یادآور شد: این مدارس به عنوان پایلوت در البرز برگزیده شدند تا بستر خدمات دهی آموزشی - مشاوره ای ژنتیکی در این بخش نسبت به سایر دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه نیز در مدارس دیگر فراهم آید.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: دانش آموزان و اولیاء در قالب این طرح با توصیه های پیش از ازدواج ، پیشگیری از نابینایی، ناشنوایی، بیماری های استخوانی و نقش مهم مشاوره ژنتیکی آشنا شدند.
علیزاده توجه افراد جامعه به اقدامات پیشگیرانه در رفتار ها و تصمیم گیری های پر خطر از جمله ازدواج های فامیلی را ضروری دانست و بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تعلیم و تربیت در کشور می کوشد تا دامنه دانش تخصصی دانش آموزان و والدین در زمینه ژنتیک و نقش مهم مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیت ها در جامعه ارتقاء یابد.
وی تصریح کرد: نشست های آموزشی- مشاوره ای برای دانش آموزان و اولیاء برگزار کردیم تا میزان حساسیت جامعه هدف به طرح غربالگری در آموزش و پرورش افزایش یابد.
علیزاده گفت: اجرای این طرح نقش بسزایی در افزایش ضریب سلامتی افراد جامعه دارد.
استان البرز 440 هزار دانش آموز دارد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر** انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.