به گزارش ایرنا، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز در این نشست هدف از تشکیل کمیته هدایت تحصیلی ویژه دانش آموزان پایه نهم در این استان را آگاهی بخشی به دانش آموزان و اولیاء با رویکرد انتخاب رشته آگاهانه ذکر کرد
عباس سلطانیان گفت: هدایت تحصیلی در سال 96 بر اساس اسناد فرادستی و سند تحول بنیادین نسبت به سال گذشته با تغییراتی روبرو شده که لازم است اطلاعات کامل شیوه نامه هدایت تحصیلی به دانش آموزان و والدین انعکاس داده شود.
وی بیان کرد: دومین سال است که در کشور هدایت تحصیلی در پایه نهم انجام می شود به گونه ای که سوابق دانش آموزان در پایه های هفتم ، هشتم و نهم با ضریب خاص هر درس محاسبه و هدایت تحصیلی دانش آموزان ثبت می شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پروش البرز یاد آور شد:میانگین نمرات دروس تخصصی رشته های تحصیلی پایه نهم تحصیلی در هدایت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است.
سلطانیان به نقش مهم مثلث انتخاب رشته در فرآیند هدایت تحصیلی که شامل مشاور، دانش آموز و والدین می شود اشاره کرد و افزود: در فرآیند هدایت تحصیلی در پایه نهم ،نظر والدین ، دانش آموزان ، دبیران در دروس تخصصی هر رشته ، مشاور مدرسه و آزمون های سه گانه روانشناختی تاثیر گذار است.
وی تصریح کرد: برای آشنایی بیشتر والدین و دانش آموزان با هدایت تحصیلی و فرآیند انتخاب رشته در پایه نهم لازم است مشاوران مدارس اقدام به برگزاری نشست های آموزشی با عنوان انتخاب رشته آگاهانه و انتخاب رشته تحصیلی بر اساس اولویت های درج شده در فرم هدایت تحصیلی تا 15 تیر ماه 96 کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت : انتخاب رشته مهمترین تصمیم گیری دانش آموزان در زندگیشان است که باید برای انتخاب درست آن به دانش آموزان و والدین اطلاع رسانی کامل انجام شود.
سلطانیان اضافه کرد: امسال 32 هزار و 864 دانش آموز پایه نهم در 455 واحد آموزشی البرز انتخاب رشته می کنند که لازم است در کمیته های هدایت تحصیلی مناطق هشت گانه آموزش و پرورش استان اقدامات مناسب برای انتخاب رشته آگاهانه و توسعه متوازن رشته ای انجام شود.
وی در ادامه سخنانش به ارائه 14 راهکار مهم در فرآیند هدایت تحصیلی - شغلی برای دانش آموزان پایه نهم در البرز پرداخت و خاطر نشان کرد: بکار گیری این راهکار ها زمینه ساز فرآیند هدایت تحصیلی صحیح با رویکرد انتخاب رشته آگاهانه و توزیع متوازن رشته ای را در استان به همراه دارد.
سلطانیان تاکید کرد: زمان ارائه فرم هدایت تحصیلی به دانش آموزان پایه نهم در استان البرز باید در یک روز با ضمیمه زیر شاخه و رشته های هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش در ناحیه ای که دانش آموز در آن تحصیل می کند باشد تا از سردرگمی والدین و دانش آموزان برای مراجعه به این مراکز پیشگیری شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این نشست گفت: هم اکنون باید اطلاع رسانی مناسب به خانواده ها و دانش آموزان در اولویت کاری این کمیته هدایت تحصیلی - شغلی در استان قرار گیرد.
فرشید علیزاده بیان کرد: آگاهی بخشی مناسب به دانش آموزان موجب می شود تا دانش آموزان و والدین در فضایی آرام مسیر هدایت تحصیلی را سپری کنند.
وی اضافه کرد: برای اطلاع رسانی به دانش آموزان و والدین در زمینه فرآیند هدایت تحصیلی باید از ظرقیت های رسانه ای استان البرز بهره ببریم.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز به آموختن نظم و برنامه ریزی در کارها از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: برای هدایت صحیح دانش آموزان در انتخاب رشته که آینده شغلی آنان را رقم می زند باید در مسیر تغذیه فکری و تصمصم گیری درست دانش آموزان و والدین پایه نهم در این استان حرکت کنیم.
حسین رحمانیان بیان کرد: انتخاب رشته آگاهانه نشاط در جامعه ایجاد می کند زیرا دانش آموز با انگیزه درسش را ادامه می دهد و خانواده ها نیز با آرامش بیشتری شاهد رشد تحصیلی فرزندانشان در مدارس هستند.
وی در ادامه به آثار انتخاب رشته نامناسب در مدرسه و حتی دانشگاه پرداخت و افزود: انتخاب رشته آگاهانه در واقع رشد دانش آموز را در تحصیل و شغل آینده اشان رقم می زند لذا برای آگاه سازی دانش آموزان و والدین باید از همه امکانات بهره بگیریم.
وی گفت: انتخاب رشته درست زمینه ارتقاء تحصیلی دانش آموزان را نیز در پی دارد.
در این نشست سایر اعضاء در زمینه انتخاب رشته و راهکارهای مناسب برای هدایت دانش آموزان به سوی انتخاب رشته آگاهانه مطالبی عنوان کردند.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.