به گزارش ایرنا، عید سعید فطر نماد یک ماه بندگی است که مسلمانان با قدر دانستن این ماه مبارک که سفره بخشش و لطف پروردگار در سراسر آن گسترده بود تلاش کردند با به جا آوردن روزه به عنوان یک امر واجب، از این خان کرم بهره معنوی و اخروی ببرند و از آن بی نصیب نمانند.
مسلمانان در پایان ماه مبارک رمضان که ماه عبودیت ، بندگی و ضیافت خداوند است از اینکه توفیق درک این روزها و این ماه عزیز به آنان عطا شده بار دیگر از این لطف بی کران خداوند سپاسگزاری می کنند.
آری عید فطر روز عیدی گرفتن روزه دارانی است که در میهمانی خدا وند سبحان حاضر شدند و شب های قدر را درک کرده و با تلاوت قرآن و خواندن دعا دست های خود را به طرف آسمان بلند کردند و از خداوند آمرزش طلبیدند.
امام صادق(ع) در این زمینه فرموده اند: ' کمترین اجر آنها این است که فرشته ای در ماه رمضان ندا می هد، بندگان خدا مژده باد به شما و به شما بشارت می دهم خداوند گناهان گذشته شما را مورد مغفرت قرار داد، مواظب باشید از این پس (اکنون که توبه کردید و از توبه بیرون آمدید و پاک شدید) چه می کنید' .
عید فطر روز گردهمایی و وحدت مسلمانان، افرادی که در این ماه روزه گرفته اند بر پایه مستحبات در یک فضای باز نماز عید را در کنار یکدیگر برگزار می کنند و به این وسیله سپاس خود را از خدای متعال اعلام می دارند و زکات عید فطر پرداخت می کنند.
عید فطر فصل شکرگزاری یک ماه بندگی انسان های مخلص در حریم کبریایی حضرت دوست است.
عید فطر وقت سپاس نعمت شایستگی فرمانبرداری از معبود و نشستن بر خوان بی کران ضیافت الهی است.
در این عید بزرگ همه جا غرق در شادی و شعف است زیرا هنگامه پرواز روح از فرش به عرش و زمان دلدادگی در سایه سار مهرورزی بندگان به حق تعالی فرا رسیده است و همه در میعاد گاه نماز عید فطرحاضر می شوند
تا همدلی و خداجویی مسلمانان به ویژه مردم ایران را در چهار گوشه کشور مان به تصویر بکشند.
مردم ایران با برپایی آئین های سنتی از جمله عید دیدنی، پخت و خوردن غذاهای سنتی و جشن شکرگذاری روز عید فطر را در ایران باستانی جشن می گیرند.
در این عید بزرگ که شادی نسیم دلنواز رحمت الهی بندگان مخلص را مسرورکرده است، عده ای از دلدادگان معبود نیز در گلزار های شهدا و بقاع متبرکه حاضر می شوند تا تسلی یابند.
عید فطر اجابت دعای بندگان برای پیروزی بر هوای نفس و سربلندی از آزمایش خداوند ازلی است.
ماه رمضان تمرین تقوا برای پاک شدن از گناهان و آمرزش است لذا مومنان باید بکوشند پس از ماه رمضان پاکی کسب شده را حفظ کنند.
نماز عید فطر در فرهنگ اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چون مسلمانان با حضور گسترده و پرشور خود در نماز عید سعید فطر وحدت و همبستگی خود را به جهانیان نشان می دهند.
عید فطر، روز توزیع کارنامه بندگی بین روزه‌داران است که در این عید بزرگ با خواندن ادعیه مربوط به آن و بیان پیام آن توسط امام، پاداش بندگی بین روزه‌داران توزیع می‌شود.
پیام های این ماه بزرگ مبارزه با نفس خود بدون داشتن حامی ،بزرگ‌ترین تمرین است که نگهداری اعضا و جوارح از گناه، نگهداری وجود از گناه و رعایت حقوق دیگران در سایر ماه‎های سال، رسیدگی به ایتام و خواندن نماز شب در اوقات سحر را برای افراد تداعی می کند.
بندگان از این فرصت طلایی یک ماهه برای آموزش دوری از هواهای نفسانی برای سایر ماه‎های سال استفاده می‎کنند.
بندگان خداوند با یک ماه روزه‌داری و نماز خواندن در واقع وظایف روزه‎دار نسبت به مردم را نیز همانند توجه به کهنسالان و کودکان، حفظ دست و گوش و زبان از گناه را تمرین کردند تا از سوی باری تعالی برای آنان گواهی‌نامه بندگی صادر شود.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.