به گزارش خبر آنلاین و به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان کرج،" علی قنبر زمانی" در نشست امروز کارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در استانهای همجوار مشاهده است، اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی ،در جهت اجرای اقدامات پیشگیرانه با جدیت اقدام نموده اند که در این راستا ، الزام کشتارگاه ها به نگهداری از دام ذبح شده در یخچال به مدت 48 ساعت جهت از بین رفتن عامل ویروسی بیماری، آموزش پرسنل کشتارگاه ها، جهت استفاده از وسایل حفاظت فردی، مقابله با کشتارهای خارج از کشتارها که بدون نظارت دامپزشکی صورت می گیرند و ... از مهمترین اقدامات انجام شده است .
وی افزود: همچنین با هماهنگی های انجام شده میان شهرداری ها و مرکز بهداشت شهرستان کرج ، مقرر شده است تا مراکز غیرمجاز عرضه دام، دستفروشان سیار مواد غذایی به ویژه فروشندگان جگر ، به صورت جدی اقدام گردد.
قنبر زمانی، به ضرورت اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص علائم بیماری، راههای انتقال و راههای پیشگیری از آن تاکید کرده و گفت: بیماری تب کریمه کنگو ، از طریق گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، به انسان منتقل می شود. همچنین تماس با پوست یا لاشه حیوان آلوده در طی ذبح یا کمی بعد از آن و یا تماس با بافت، خون، بزاق، ادرار و مدفوع بیماران نیز می تواند منتقل کننده بیماری باشد.
وی افزود: بنابراین، بیشترین گروه های در خطر دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه ها و دامپزشکان هستند که باید آموزش لازم در خصوص نحوه مراقبت و پیشگیری از بیماری را آموزش ببینند.
زمانی در ادامه از شهروندان خواست تا با رعایت نکات پیشگیرانه، از خود در برابر این بیماری مراقبت کنند.
وی گفت: جلوگیری از گزش توسط کنه به ویژه در دامداری ها و مراکز پرورش دام، پرهیز از تماس با منبع بیماری(دام آلوده)، استفاده از گوشت های ذبح شده در کشتارگاه های مورد تایید دامپزشکی و اجتناب از ذبح غیر مجاز و غیر بهداشتی دامها از این عوامل هستند.
قنبر زمانی تاکید کرد: شهروندان باید بدانند گوشت تازه بعد از 24 ساعت و جگر بعد از 48 تا 72 ساعت نگهداری در داخل یخچال و در دمای 1 تا 4 درجه سانتی گراد یا فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد. پختن درست و کامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد داشت.
در ادامه این نشست، موضوعاتی نظیر ضرورت تشدید نظارت و کنترل بهداشتی بر استخرها و آبیاری مزارع سبزی، جهت پیشگیری از بیماری التور و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن روستاها از شبکه آب شرب روستایی ، ارائه گزارش دستگاه های عضو کارگروه ، ساماندهی دستفروشان مواد غذایی و شیوه های اطلاع رسانی به عموم در زمینه بیماری های همه گیر ،مورد بحث قرار گرفت و مصوباتی نیز جهت اجرا به دستگاه ها اعلام شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 673325
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.