نکته اول : در این انتخابات مرزهای اخلاق و حرمتداری در انتخابات از سوی برخی کاندیداها که آغاز گر پرخاش و طراح الفاظ و اعداد نیز بودند در نوردیده شد ونشان داد که حفظ آداب و سنن یک ملت و نیز حرمت داری در عرصه کسب قدرت مشروع یکی از مولفه های قدرتمند ، اثر گذار و البته نانوشته عرصه انتخاب مردم است. شاید مردم هر یک به تنهایی نتوانند اصول اخلاقی حاکم بر رفتار انتخاباتی خود را توضیح دهند ، ولی قطعا وجود یک قضاوت رفتاری - اخلاقی غالب در میان رای دهندگان موجب پیروزی فرد منتخب گردیده است.
نکته دوم : بیشترین وعده های معیشتی و رفاه اجتماعی در این انتخابات از سوی کاندیداهای جناح رقیب رییس جمهور مستقر و البته منتخب به مردم داده شد. وضعیت مردم در حوزه معیشت و نیز وضعیت کسب و کار در جامعه ایران در حد مطلوبی نیست. ولی اینکه چرا اکثریت مردم رای دهنده به وعده های شیرین و امیدهای داده شده در بهبود وضعیت معیشتی و افزایش مقدار پرداخت یارانه ها روی خوش نشان ندادند نکته ای است که بیانگر تغییر رفتار مهم رای دهندگان ایرانی است. این تغییر رفتار از شیوه تفکر و عمل "احساسی " به شیوه تفکر " تحلیل گرایانه " تغییر یافته است.
اینکه وعده افزایش یارانه تا سه برابر از سوی مردم جدی گرفته نمیشود و به واسطه آن به سبد رای پیشنهاد دهندگان به اندازه کافی رای ریخته نمیشود ، بیانگر" تحلیل گر شدن" رای دهندگان و یا افزایش دانش سیاسی عملی آنهاست. در این رابطه بزرگان بسیاری همیشه گوشزد کرد ه اند که تمرین دموکراسی در شیوه های انتخابی همیشه منجر به نتایج بهتر و نیز عملگرا تر شدن کاندیداها خواهد شد.
نکته سوم : نکته دیگر دارای اهمیت توجه رای دهندگان به واجد یا فاقد برنامه بودن کاندیداها برای حل مشکلات کشور بود.گرچه وقت بسیاری از زمان مناظره ها به اتهام زنی یا دفاع از اتهام فساد مالی میگذشت ولی در این گیرو دار ادعای برنامه داشتن برای حل مشکلات کشور از سوی رقیبان رییس جمهور مستقر در تفکر مقابل چندان جدی گرفته نشد. به دیگر سخن کلی گویی در ارائه برنامه توسط کاندیداهای تفکر مقابل رییس جمهور مستقر موجب عدم توجه رای دهندگان به سوی ادعای آنان شد.
نکته چهارم : تفاوت قدرت بسیج اجتماعی از طبقات مختلف و نخبگان هر طبقه یا گروه اجتماعی توسط دو تفکر رقیب بسیار واضح و چشم گیر بود. در یک سو حامیان دولت مستقر در عین بیان گلایه از وضعیت کشور به حمایت از دولت مستقر پرداختند در حالیکه تفکر مقابل به طور اخص طبقه همیشه وفادار خود را بسیج نمود ولی از بسیج سایر طبقات اجتماعی تا اندازه ای بازماند. حرکت آخر در جلب هنرمندان به کمپین تفکر باز ما نده از رقابتها نشان داد که مشاوران ذیربط در ایجاد ارتباط کمپین با طبقات اجتماعی و لیدرهای آنها تحلیل درستی نداشته اند و البته با یک انتخاب تقریبا نادرست در حقیقت بخشی از آرای خود را دچار تزلزل و ریزش کرد.نکته مهم این واقعیت روی داده اینست که با هر طبقه اجتماعی باید با زبان خودش سخن گفت واگر از زبان تصنعی برای سخن گفتن با هر طبقه اجتماعی استفاده شود نتیجه معکوسی خواهد داد. به عبارات دیگر باید به حدود اخلاقی جامعه و نیز هنجارهای آن کاملا وفادار بود و در کنار آن نخبگان هر طبقه اجتماعی را ساده انگارانه تحلیل یا تجلیل نکرد.
نکته پنجم : نکته مهم در این رقابتها " ترامپیزاسیون " در روند ادعاهای برخی از کاندیداهای تفکر رقیب بود. به عبارت روشنتر جناح رقیب ؛ دولت مستقر را به تمامی نا لایق دانست و خدماتش را نادیده گرفت و فقط به سیاه نمایی یا بزرگ نمایی کاستیها پرداخت ودر کنار آن با آن بزرگ سازی مشکلات به یکباره خود را حلال آن مشکلات بزرگ معرفی کرد. وجدان بیدار اجتماع ناخودآگاه به بی صداقتی یا اغراق در مشکلات و نیز بزرگ نمایی قدرت خود ؛ واکنش منفی نشان میدهد.
نکته ششم : آرامش و احساس امنیت کامل برای رای دهندگان در حالیکه در دور و بر کشور مناطق مختلفی در آتش جنگ یا تروریسم می سوزند یکی از نکات بارز در انتخابات 1396 بود. بی شک این امنیت پایدار و شگفت انگیز نتیجه قاطع اقتدار نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی کشور است و از این بابت؛ هر یک از ایرانیان باید بر خود ببالند که در شرایطی که بسیاری از بدخواهان کشور آرزوی اختلال در بزرگترین رویداد اجتماعی کشور را داشتند کوچکترین مشکل امنیتی در برگزاری انتخابات کشور دیده نشد والبته هر دوتفکر موجود و رقیب کشور قطعا بر این موضوع مشترکا اذعان دارند.
نکته هفتم : قطعا برگزیده شدن جناب دکتر حسن روحانی نتیجه پذیرش گفتمان ایشان از دیدگاه رای دهندگان است. این نکته اصلی برای بازمانده اصلی از رقابت ها ست و مفهوم نهایی آن اینست که برای پیروز بودن باید گفتمان مورد پذیرش جامعه را پذیرفت یا با آن تعامل داشت.به عبارت دیگر اگر یک چهار چوب یا پارادایم فکری موجب عدم توفیق میشود آن پارادایم بر پاردایم موجود اجتماعی تطابق ندارد و مورد پذیرش اجتماعی قرار نمی گیرد.
بنابراین بازسازی یا باز تعریف پارادایم هر نوع تفکر یکی از راه های قدم نهادن در عرصه موفقیت در کارزارهای انتخاباتی است.
نکته هشتم : بیشترین آرزوی رای دهندگان ، توفیق دولت در بهبود معیشت مردم است . ملت ایران با برگزیدن جناب دکتر حسن روحانی نشان داد که دستیابی دولت مستقر به موفقیت های بزرگ برجام ؛ دستاوردهای مهار تورم و افزایش صادرات نفت را پذیرفته است و برای بهبود معیشت خود دولت مستقر را دوباره شایسته دانسته است .امید است دولتمردان به این نکته مهم و این اعتماد بزرگ ارج نهند و برای بهبود اوضاع کسب و کار و معیشتی مردم همت دوچندان داشته باشند.

 

46

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 655075
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.