مهدیه غیاث روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش سفیران سلامت در زمینه‌های آشنایی با بیماری‌های جسمی، روحی و روانی و حوادث است و با اجرای کامل طرح سفیر سلامت ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها بار مراجعه به پزشکان نیز کاهش یافته و سلامت جامعه نیز ارتقا پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه سفیران سلامت مراقبان سلامت خانواده‌ها می‌شوند، گفت: پنجمین اولویت از طرح تحول سلامت، خودمراقبتی است که اجرای آن در شهرستان فردیس نیز کلید خورده و مرکز بهداشت شهرستان به دنبال پیاده‌سازی خودمراقبتی در سطح خانواده‌ها و سازمان‌هاست که در این راه از ظرفیت جامعه بهره می‌برد.
غیاث اظهار داشت: خودمراقبتی بخشی از طرح تحول سلامت است که هدف از آن پیشگیری و ارتقای سطح سلامت جامعه با استفاده از ظرفیت افراد جامعه و خود خانواده هاست. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سفیران سلامت را از دل خانواده‌ها برمی گزیند و پیام سلامت و بهداشت را از طریق سفرای خود به قلب خانه‌ها منتقل می‌کند.
وی گفت: سفیران سلامت، پیام آوران سلامت هستند که توسط مراکز و پایگاههای سلامت آموزش می بینند تا هم مراقب سلامت خود باشند و هم سطح سلامت خانواده هایشان را ارتقا دهند مرکز بهداشت شهرستان نیز در این راستا اقدام به شناسایی و تربیت این سفیران کرده است که در فاز اول 70 درصد خانوارهای شهرستان را تحت پوشش قرار داده است که البته این طرح به دلیل محاسنی که دارد مورد استقبال فراگیرمردم قرار گرفته است.
مسئول واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان فردیس گفت: سفیر سلامت عضوی از اعضای یک خانوار است که حداقل 8 کلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و به صورت داوطلبانه، مسئولیت انتقال مطالب آموخته شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضای خانواده و جامعه را بر عهده دارد.
غیاث افزود: سفیر سلامت فردی است که علاوه بر خود بتواند، خانواده‌اش را نیز در زمینه مسائل بهداشت و درمان توانمند کند پنجمین اولویت اجرایی تحول نظام سلامت، خودمراقبتی است که این فصل از طرح تحول سلامت همزمان با استان در شهرستان فردیس نیز از بهمن ماه سال 94 گذشته آغاز شده است.
وی تصریح کرد: ترویج خودمراقبتی در راستای ارتقای سلامت جامعه و صرفه جویی هفت درصدی در هزینه‌های درمانی است طبق برنامه ریزی صورت گرفته 20 درصد خانوارهای شهرستان باید سفیر سلامت داشته باشند که شناسایی آنها توسط مراکز و پایگاههای سلامت ازبهمن ماه سال 94 آغاز و فراتر از 20 درصد ابلاغی شناسایی و ثبت نام شدند.
وی اظهار داشت: 40 هزار جلد کتاب آموزشی «ناخوشی‌های جزئی» بین سفیران سلامت در سطح شهرستان توزیع شده است در این کتاب بسیاری از مطالبی که یک فرد باید در مورد بهداشت و سلامت بداند، توضیح داده شده است و شیوه تدوین کتاب نیز به گونه‌ای است که هرشخصی که 8 کلاس سواد خواندن و نوشتن داشته باشد، بتواند مطالب را درک کند.
وی گفت: ترویج سلامت محیط کار را از اهداف خودمراقبتی سازمانی است و ادارات و نهادهای شهرستان با همکاری مرکز بهداشت برنامه عملیاتی مشارکتی بهبود سلامت محیط کار را تدوین می‌کنند.
غیاث افزود: در برنامه عملیاتی مشترک سازوکارهای لازم برای ارتقای سلامت کارکنان، بهداشت محیط کار و رفع مشکلات مرتبط با بهداشت و سلامت گنجانده می شود که سازمان ها براساس این برنامه عمل می کنند.
7413/ 6155خبرنگار:معصومه مهتاب** انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.