به گزارش ایرنا، کارخانه قند کرج در سال 1311 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون چند نسل ازاهالی کرج و شهرستان های اطراف در این مجموعه مشغول بکار شده اند.
این شرکت تولیدی برخلاف برخی شایعات ، روند تولیدی خود را به رغم پاره ای مشکلات ادامه داده و به گفته مسئولان کارخانه و استان البرز، شریان تولیدی آن دامنه دار است.
سال گذشته به کاهش واردات شکر خام مدتی وضعیت این کارخانه مطلوب نبود لیکن هرگز تعطیل نشد.
اخبار منعکس شده درخصوص وضعیت کارخانه قند، علاوه بر کارکنان، تمام شهروندان کرجی را نگران کرد ولی با حمایت دولت تدبیر وامید رونق، تولید، کار و توسعه به این مجموعه جان تازه داده است .
اکنون نه تنها کارخانه قند کرج تعطیل نیست بلکه طرح توسعه آن نیز مصوب شد و در حال حاضر حدود 240 نفر در آن مشغول بکار هستند.
نمی توان گفت که هیچ مشکلی وجود ندارد ولی مشکلات آن به اندازه ای نیست که مسئولان از حل آنها عاجز بمانند چراکه با حضور مستمر در این مجموعه ارزشمند از روند کار مطلع هستند و هر کجا که نیاز به کمک باشد ورود می کنند.
بر این اساس پیش از ظهر شنبه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جمعی از اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور در کارخانه قند از روند کارآن بازدید کردند.
*** کارخانه قند کرج هیچگاه تعطیل نشد
مدیرعامل کارخانه قند کرج با بیان اینکه این مجموعه ارزش های مادی و معنوی بسیاری برای کارکنان خود دارد، می گوید: کارخانه قند به برندی برای شهر کرج تبدیل شده و افراد بسیاری با آن خاطره داشته و چند نسل از این طریق روزی خود را تامین کرده اند.
افشین معماری می افزاید: اکنون مواد اولیه لازم برای تولید 3 ماه آینده به اندازه کافی در انبارها وجود دارد و از این لحاظ مشکلی نداریم، البته قدری برای تجهیزات فرسوده کارخانه جای نگرانی وجود دارد که با حمایت دولت این معضل نیز برطرف خواهد شد.
وی ادامه می دهد: کارکنان این مجموعه با تعصب خاصی کار تولید را ادامه می دهند و در طی این سال ها همواره یار و یاور مدیران بوده اند به همین دلیل حتی در شرایط نامطلوب نیز تعدیل نیروی کار نداشتیم.
معماری می گوید: حضور و سرکشی مستمر مسئولان مایه دلگرمی و قوت قلب کارکنان و مدیران مجموعه است چراکه با تدابیر خود راهگشا بوده اند.
وی می افزاید: اکنون یکی از عمده مشکلات کارخانه قند، حدود 21 هزار تن محصول آماده تحویل در انبار می باشد چراکه جای زیادی را اشغال کرده است.
** بستر راه اندازی گردشگری صنعتی در کارخانه قند کرج وجود دارد
عضو موظف هیات مدیره کارخانه قند کرج با اشاره به اینکه سیاست مجموعه بر این بوده که با قدرت تولید ادامه پیدا کند،می گوید: بر این اساس نیاز است که مواد اولیه و نقدینگی وجود دارد البته طی اخبار واصله مطلع شدیم که حدود 760 هزار تن شکر خام وارد کشور خواهد شد که این امر نیاز کارخانه را به مواد اولیه برطرف می کند.
عبدالرضا پالیزدار می افزاید: مدل فعالیت کارخانه قند کرج بسیار ویژه است و می توان در بعد آموزشی نیز از این ظرفیت بهره بیشتری برد همچنین راه اندازی گردشگری صنعتی در این مجموعه نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.
وی ادامه می دهد: برای کارخانه قند کرج طرح های توسعه در نظر گرفته شده که با تصویب مسئولان اجرایی می شود به این دلیل که ظرفیت های بزرگی وجود دارد و می توان از آنها در جهت رونق تولید و اقتصاد استان بهره برد.
پالیزدار می گوید: تامین آب کارخانه با قدری مشکل مواجه است از این رو انتظار می رود مسئولان آبفا رفع این معضل را در دستور کار قرار دهند.
**طرح توسعه کارخانه قند کرج تصویب شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز با حضور در مجموعه قند کرج به سابقه این کارخانه اشاره کرد و می گوید: جای خرسندی دارد که مدیران و کارکنان این مجموعه تعصب خاصی به ادامه روند تولید و افزایش ظرفیت ها دارند.
عباداله کامکار می افزاید: سال گذشته که کارخانه قند به لحاظ تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شد، استاندار البرز با طرح موضوع در حضور مسئولان کشوری بستر حل مشکل را فراهم کرد.
وی ادامه می دهد: وظیفه و مسئولیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، احیا واحدهای آسیب دیده به دلیل سیاست های ناادرست ادوار گذشته است از این رو برای تحقق این امر تاکنون 122 جلسه با هزار و 750 مصوبه را در این رابطه داشته است.
کامکار می گوید: اکنون که به انتخابات نزدیک می شویم علی رغم مسئولیت های فراوانی که در این رابطه وجود دارد، وضعیت کارخانه ها مغفول نمانده و جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ادامه دارد.
وی می افزاید: این بازدید چند مصوبه ارزشمند داشت که تصویب طرح توسعه، کمک برای تخلیه انبارها، حل معضل کمبود آب در کارگروه مربوطه و تامین 50 درصد مواد اولیه با همراهی وزارت جهاد کشاورزی از اهم آنها است.
***نیمی از مواد اولیه سالانه کارخانه قند را دولت تامین می کند
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان البرز در ادامه این گفتگو با اشاره به روند اقدامات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید می گوید: کارخانه قند کرج هیچگاه تعطیل نشده ولی مشکلی داشته که با حضور به موقع مسئولان درصدد رفع آنها بر آمده ایم.
ایرج موفق می افزاید: باید از بخش های خالی و بدون استفاده این مجموعه بهره برداری شود از این رو سال گذشته مجوز بسته بندی قند، شکر و برخی محصولات دیگر با دستگاه های مدرن و نیروی کار جدید صادر شد.
وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد که از 120 هزار تن ظرفیت تولید سالانه کارخانه قند حدود 50 درصد را از طریق وزارت جهاد کشاورزی تامین شود تا نگرای از بابت تامین مواد اولیه از بین برود.
موفق می گوید: در خصوص موضوع آب نیز جلسه کارگروه تخصصی وجود دارد که رسیدگی شده و در این رابطه تصمیم درستی گرفته می شود.
وی می افزاید: درصدد هستیم طی نامه ای از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کنیم که کارخانه قند بخشی از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین کند که این امر نیز رسیدگی و پیگیری خواهد شد.
موفق خاطرنشان می کند: موضوع تسهیلات کارخانه قند کرج نیز با تغییر بانک، حل شد.
6155/1535 خبرنگار: مریم صوفی ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.