احمد ناصری در همایش مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی اردبیل تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مورد تأکید وزارت آموزش‌وپرورش جذب مشارکت‌های مردمی است که در واقع با هدف اداره بهینه با حمایت مردمی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به آمار و ارقام برخورداری آموزش‌وپرورش کشور از منابع موجود اضافه کرد: در وضعیتی که سهم آموزش‌وپرورش از تولید ناخالص ملی با میانگین جهانی پنج درصد، از بودجه عمومی ۱۰ درصد و از بودجه عمرانی نیز ۱۰ درصد فاصله دارد، ما به سهم مقبول نرسیدیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان متذکر شد: اگر به دنبال ترقی و پیشرفت آموزش‌وپرورش هستیم این خلأ می‌بایست تکمیل شود و این در حالی است که برای سال جاری نیز بودجه پیش بینی شده آموزش‌وپرورش ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان و به عبارتی ۱۰ درصد از بودجه عمومی کشور است.

ناصری متذکر شد: هر چند حاکمیت اراده جدی برای حمایت از آموزش‌وپرورش دارد و با وجود محدودیت منابع سال گذشته تخصیص ۱۲۵ درصدی داشتیم اما لازم است برای رفع خلأ موجود از ظرفیت بخش غیردولتی نیز استفاده کرد.

وی هزینه تمام شده تحصیل هر دانش آموز در سال گذشته را دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان و تأکید کرد: بخش غیردولتی بازوی یاری گر آموزش‌وپرورش در کاهش هزینه‌ها است و علاوه بر این در ایجاد اشتغال نیز تأثیرگذار بوده ست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان به تحول نظام تربیتی از سوی بخش غیردولتی اشاره و تأکید کرد: از سویی این بخش خالق ثروت بوده و مشارکت مستقیم مردم در امر آموزش‌وپرورش را جلب کرده است.

ناصری با بیان اینکه کمک‌های مردمی به مدارس استان ۴۰ درصد رشد دارد و سال گذشته دو میلیارد تومان از این بابت جذب شده است، اضافه کرد: بر خلاف برخی اظهارات کمک‌های مردمی اجباری نیست و هیچ مدرسه‌ای پول زور از کسی نگرفته است.

وی توسعه مدارس غیردولتی، نظارت کمی و کیفی با رویکرد هدفمند، مشاوره‌ای و آموزشی و ارتقا رسالت اجتماعی مدارس را از جمله برنامه‌ها دانست و گفت: هر چند سود آفرینی حق بخش غیردولتی است اما انتظار می‌رود مدارس غیردولتی در کنار سود آفرینی اقتصادی به اهداف فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و آموزشی نیز توجه داشته باشند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قانون مداری و پیاده کردن مقررات، توسعه فضاهای فیزیکی، ارتقا بهره‌وری مدیران، ارتقا جایگاه آموزی مدارس، تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تعامل با معلمان، فعال کردن گروه‌های آموزشی معلمان و تفکیک قائل نشدن بین تربیت و آموزش را از دیگر برنامه‌های آموزش‌وپرورش دانست.

وی با ذکر مثالی به افزایش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام نظر کارشناسان آسیب اجتماعی اغلب در خانواده و اجتماع ایجاد می‌شود و این در حالی است که در کنترل آن نقش آموزش‌وپرورش ۳۰ درصد است.

وی افزود: فعال کردن گروه‌های آموزشی معلمان و پژوهش سراهای دانش‌آموزی نیز مورد تأکید است و لازم است تمامی این سیاست‌ها از سوی بخش غیردولتی همکار آموزش‌وپرورش مورد توجه قرار گیرد.

ناصری همچنین توجه به موضوع کنکور را خواستار شد و گفت: سال گذشته ۷۰ درصد از کنکوری‌ها در واقع پشت کنکور بودند و از تعداد کل نیز ۷۰ درصد متقاضی رشته تجربی بودند که لازم است معضلات این حوزه نیز با همکاری مدارس غیردولتی مدیریت شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 623901
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.