محمد تاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، درباره افزایش تولید و سطح زیرکشت گندم در اراضی استان البرز اظهار داشت: سیاست معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی این است که افزایش تولید را در قالب افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم به این معنا که به دنبال عملکرد بهتر تولید باشیم.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه در سال جدید افزایش چشمگیر سطح زیرکشت گندم نداشته‌ایم، گفت: 10 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان البرز داریم که با برنامه‌های به‌نژادی ارقام پرمحصول و سازگار با شرایط اقلیمی استان به کشاورزان معرفی شده است.

تاج‌الدینی با تاکید براینکه با برنامه‌های به‌زراعی از جمله کنترل عوامل محدودکننده تغذیه، مدیریت آبیاری و کنترل ضایعات برداشت، می‌توان تولید گندم را افزایش داد، بیان کرد: سال گذشته برداشت گندم در سطح استان 43 هزار تن بوده که امیدواریم امسال به مرز 50 هزار تن برسد.

وی درباره تولید بذر گواهی شده در استان البرز، اظهار داشت: شرکت خدمات دولتی و بخش خصوصی متولی امر تولید و فرآوری بذر گواهی شده هستند و سالانه چیزی حدود یک هزار و 500 تن بذر گواهی شده در استان تولید می‎شود که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

تاج‌الدینی افزود: در استان البرز از بذر وارداتی استفاده نمی‌شود و هر‌ آنچه در استان البرز استفاده می‌شود از بذور گواهی و تولید شده خود استان است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه حدودا 65 درصد از مزارع تحت کشت گندم استان البرز کاملا مکانیزه است و حدودا 3 هزار و 500 هکتار نیز به‌صورت نیمه مکانیزه اداره می‌شود و چیزی به عنوان مزرعه سنتی در استان البرز وجود ندارد، گفت: مهمترین برنامه ما در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی‌حفاظتی حفظ خاک، افزایش بهره‌وری دیگر عوامل تولید و حفظ مواد آلی خاک است.

وی با بیان اینکه برای خرید ماشین‌آلاتی که با استفاده از کاربری آنها به اهداف کشاورزی‌حفاظتی میرسیم از محل خط اعتباری مکانیزاسیون استفاده کرده‌ایم، افزود: تراکتورهای با قدرت بالا در دو سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و کشاورزان به تولیدکنندگان دستگاه‌های خطی‌کار داخلی معرفی شده‌اند و برنامه های آموزشی برای کشاورزی‌حفاظتی در جهت توسعه کشاورزی مکانیزاسیون در استان البرز برگزار شده است.

تاج‌الدینی درباره برنامه‌های جهاد کشاورزی استان البرز در جهت مقابله با آفت سن، اظهار داشت: استان البرز از لحاظ تقسیمات اقلیمی در اقلیم معتدل و سرد قرار می‌گیرد بنابراین در ایام عید شبکه‌های پیش‌آگاهی و کلینیک‌های گیاه پزشکی برای کنترل آفت عمومی مانند سن در مزارع حضور داشته و مزارع را کنترل کرده‌اند تا اگر نیاز به کنترل شیمیایی باشد آنرا انجام دهند.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز با تاکید بر اینکه معمولا طبق وضعیت اقلیم استان، مبارزه با سن مادر در نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود، بیان‌کرد: مبارزه با این آفت وابسته به تغییرات اقلیمی است و ممکن است با گرم شدن هوا این مبارزه زودتر انجام شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619473
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.