مدیر کل آموزش و پرورش البرزبه خبرنگار ایرنا گفت: صدمات جانی و مالی ناشی از بکارگیری مواد محترقه و آتش زا در آیین های چهارشنبه آخر سال به یکی از چالش های اجتماعی کشورمان تبدیل شده است.
خسرو ساکی اظهار کرد: وقوع حوادث جانکاه مالی و جانی در چند ساعت عصر هنگام چهارشنبه آخر سال با وجود حضور میدانی و همه جانبه نهادهای انتظامی و امدادی در سال های اخیرالبرز مانند دیگر مناطق کشور سبب ناراحتی و کدورت خاطر عمومی شده است.
وی با اشاره به آمار حوادث جانی ناشی از انفجار مواد محترقه و آتش زا، عملیات های انجام شده توسط سازمان های آتش نشانی و فوریت های پزشکی و حضور همه جانبه نیروی انتظامی در اماکن و پرتردد البرز در چهارشنبه سوری سال های اخیر، خاطر نشان شد: این رویداد هزینه های بالا برجامعه تحمیل می کند.
وی بیان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد افزایش فرهنگ ایمنی شهروندان هستیم به گونه ای که در تمام مدارس و ادارات آموزش های لازم در خصوص موارد ایمنی ارائه شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم امسال مردم به احترام شهدای آتش نشان از مواد محترقه استفاده نکنند.
مدیر کل آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ کس در ایران اسلامی مخالف شادی مردم نیست یاد آور شد: این شادی باید با شور و شعور همراه باشد و نگذاریم چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شود.
ساکی تصریح کرد: از والدین در خواست می کنیم مراقب فرزندان خود باشند و از استفاده ازمواد منفجره دست ساز توسط آنان جلوگیری کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این زمینه به اقدامات آموزشی گسترده ای که در مدارس استان انجام شده پرداخت و اظهار کرد: در همه مدارس مشاوران و مربیان برای آموزش چهره به چهره در مدارس اقدامات آموزشی - فرهنگی انجام داده اند.
مسعود مهران نیا افزود: برای آگاهی بخشی به دانش آموزان و والدین در خصوص حوادث ناخوشایند چهارشنبه آخر سال از کارشناسان آتش نشانی ، نیروی انتظامی ، بهداشت و درمان و قضایی در مدارس البرز نیز دعوت کرده ایم.
وی سازندگان مواد محترقه را سوداگران مرگ در جامعه دانست و یاد آور شد: اقدامات این افراد سود جو، سرنوشت و زندگی یک انسان را تغییر می دهد.
وی از کمپین نه گفتن دانش آموزان البرزی به عنوان یکی از اقدامات مهم خودجوش دانش آموزان در مدارس استان یاد کرد و گفت: این اقدام آموزشی - فرهنگی به یاد شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو تهران انجام شد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز هم گفت: در بحث حوادث چهارشنبه سوری پویش ' نه به مواد محترقه خطرساز' ایجاد شده است.
فرشید علیزاده با اشاره به اینکه چیزی بنام ترقه ایمن، استاندارد و بی خطر وجود ندارد یاد آور شد: بیشترین فراوانی مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال گروه سنی زیر 25 سال است.
وی گفت: برای آموزش به دانش آموزان و والدین در زمینه راههای پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال از روش های مختلف آموزشی - فرهنگی از جمله برگزاری نشست ها و کارگاه های آموزشی ، مسابقات نقاشی و ...استفاده کرده ایم.
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: شهروندان در چهارشنبه آخر سال از روشن کردن آتش در مناطق مسکونی ، مدارس و پارکینگ ها خودداری کنند.
مراد مالمیر اظهار کرد: برای پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال ، هشدارهای لازم به مدیران و سرایداران مدارس البرز داده شده است.
وی از فرهنگ سازی به عنوان مهترین عامل تاثیر گذار در کاهش حوادث و خطرات ناشی از چهارشنبه آخر سال در جامعه نام برد و اضافه کرد: لازم است خانواده ها بدانند، پس از روشن کردن آتش نباید اقدام به ریختن بنزین و مایعات قابل اشتعال به داخل آتش کرد، زیرا سرعت انتقال شعله به سمت دست بسیار بالاتر از حرکت دست انسان است و سبب آتش گرفتن فرد در یک چشم به هم زدن خواهد شد.
وی تصریح کرد: روشن کردن آتش باید با نظارت بزرگترها انجام شود تا آتش کوچک و مقطعی به آتش بزرگ و غیرقابل کنترل تبدیل نشود.
وی با اشاره به اینکه اکسیژن بهترین ماده ای است که سبب می شود آتش به خوبی بسوزد، تصریح کرد: فردی که دچار آتش سوزی می شود بر اساس حس غریزی اقدام به دویدن می کند و این سبب افزایش رسیدن اکسیژن به آتش می شود.
وی ادامه داد: در زمان آتش سوزی فرد باید در زمین بخوابد و بر روی او پتو یا کاپشنی انداخته و یا بر روی زمین غلط داده شود تا آتش خاموش شود.
وی گفت: در زمان آتش سوزی، خاموش کننده ها بهترین وسیله برای خاموش کردن آتش هستند که توصیه می شود قبل از برافروختن آتش، خاموش کننده در دسترس باشد و در صورت بروز مشکل از فاصله دور به سمت آتش گرفته و استفاده شود.
وی یادآور شد: شهروندان در زمان وقوع حادثه قبل از هر اقدامی باید با شماره 125 تماس بگیرند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش با اظهار امیدواری نسبت به اینکه چهارشنبه سوری امسال و سال جدید توام با سلامتی و شادی باشد بیان کرد: آتش نشانان همیشه در خدمت مردم هستند و از شهروندان در خواست می کنند ،موارد ایمنی را بیش از پیش رعایت کنند.
حسین رحمانیان با بیان اینکه مردم آزاری و ترساندن شهروندان شادی نیست افزود : از شهروندان در خواست می کنیم در چهارشنه آخر سال از ترددهای بی مورد خودداری کنند و این شادی را در کنار خانواده های خود با پاسداشت سنت های قدیمی در شادی و سلامتی بگذرانند.
وی با اشاره به اینکه پلیس با شادی و تخلیه هیجانات تا زمانی که موجب تعارض با آسایش و ارزش های مردم منافات نداشته باشد، برخورد نمی کند افزود: چهارشنبه آخر سال ، خانواده محور و محله محور است و گسترش این مراسم به خیابان ها و میادین با ممنوعیت هایی همراه باشد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: آیین سنتی چهارشنبه آخر سال را باید به سمت برگزار شدن خانوادگی سوق داد.
جعفر مقیمی یاد آور شد: برای آگاهی بخشی خانواده ها و دانش آموزان در مدارس ابتدایی اقدامات آموزشی انجام دادیم تا دانش آموزان با آئین سنتی ایرانیان در این روز آشنایی بیشتری پیدا کنند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز به نقش مهم و تاثیرگذار رسانه ها در آگاه سازی شهروندان و بیان خطرات چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و افزود: رسانه های جمعی با آگاه سازی به جامعه در کنار دست اندرکاران آموزش و پرورش رسالت خطیری بر دوش دارند.
وحید یعقوبی بیان کرد: در راستای ایجاد ، حفظ امنیت و بیان خطرات و حوادث چهارشنبه آخر سال مدارس و رسانه نقش مهم و تاثیر گذاری دارند.
وی افزود: هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی آئین چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.
وی گفت:حادثه برای هرکسی اتفاق می افتد و در برخی حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب می بینند اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری می توان جلوگیری کرد.
مدیر آموزش و پرورش نظرآباد نیز گفت: برای پیشگیری از حوادث ناشی از چهارشنبه سوری باید به نکات هشدار دهنده نگاه ویژه ای کرد.
محسن شهبازی یاد آور شد: والدین در تهیه وسایل آتشبازی بی خطر فرزندانشان را همراهی کنند و کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند.
وی افزود: همیشه در مواقع آتش بازی برای اطفای حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمک های اولیه در دسترس باشد.
2819 / 6155خبرنگار: مهین مالمیرانتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.