به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی عصر چهارشنبه در همایش ملی چالش ها و راهکارهای آموزشی و پژوهشی منابع طبیعی و محیط زیست ایران در هزاره سوم، در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، افزود: از نیمه دوم سال جاری عملیات توقف بهره برداری در جنگل های شمال آغاز و تاکنون حدود 15 قرارداد بهره برداری در این جنگل ها منتفی شده است.
وی اضافه کرد: در یک برنامه سه ساله قرار شده تا با برنامه ریزی صورت گرفته، هر گونه عملیات بهره برداری در جنگل های شمال کشور متوقف شود.
جلالی گفت: در صورت کمک سازمان برنامه و بودجه ما این آمادگی را داریم که در همان سال اول در ارتباط با کل عرصه های که باقیمانده، بهره برداری از جنگل های شمال را متوقف کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این صورت می توانیم در همان سال اول 85 درصد از عملیات ها را در این مناطق متوقف سازیم تا بهره برداران غیر مجاز مجال و فرصت دست اندازی را پیدا نکنند.
جلالی گفت: اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق با استفاده از نیروهای مسلح در زمان صلح نیز در دستور کار است که امیدواریم بتوانیم این طرح را نیز به خوبی اجرا کنیم.
وی ادامه داد: به منظور حفاظت جنگل ها باید بتوانیم مشارکت مردم را داشته باشیم چرا که در مناطقی که حفاظت مشارکتی را داشته ایم مسایلی چون تعدی و آتش سوزی در آنها به حداقل رسیده است.
رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: اگر مردم بومی احساس تعلق نداشته باشند به طور یقین در نگهداری جنگل اقدامی نخواهند کرد و باید این حس را در آنان به وجود آورد.
جلالی گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته به منظور مشارکت هر چه بیشتر مردم، در اختیار قرار دادن بذور 18 گونه جنگلی به مردم است تا خودشان بکارند و از آنان نگهداری کنند.
وی در ادامه با اشاره به 5 سیاست سازمان جنگل ها و مراتع، تصریح کرد:مهم ترین استراتژی جامع نگری در حوزه های آبخیزداری است چرا که اگر امروز شاهد مسایلی چون دریاچه ارومیه و یا زاینده رود هستیم به این دلیل است که به جامع نگری آبخیزداری توجه نکرده ایم.
جلالی افزود: مساله ریزگردها در خوزستان، اگر چه 80 درصد آن منشا خارجی دارد، اما همین 20 درصد داخلی به دلیل نبود مدیریت جامع منابع آب و خاک است.
وی گفت: از 350 هزار هکتاری که در جنوب اهواز منشا ریزگرد ها هستند، بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود 200 هزار هکتار هور، 64 هزار هکتار تالاب 58 هزار هکتار دیم زار کشاورزی و 40 هزار هکتار بیابان ها هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بیش از 250 هزار هکتار تالاب و هور در این منطقه وجود داشته و اکنون برای نجات این تالاب ها هیچ دارویی جز رساندن آب جواب نمی دهد.
وی ادامه داد: بارندگی ها کم بوده اما می توانستیم حق آبه را کاهش دهیم نه اینکه این حق آبه را قطع کنیم، مالچ پاشی و نهال جواب نمی دهد باید به این تالاب ها آب برسانیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به اجرای مدیریت جامع آبخیزداری به صورت پایلوت در استان های کشور اشاره و بیان داشت: این طرح در یک و نیم میلیون هکتار اجرا و در آن از دانش و فناوری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و تجربیات کشورهای توسعه یافته به منظور حفظ عرصه های منابع و جنگل ها و مراتع استفاده می شود.
جلالی همچنین با اشاره به برنامه ششم دولت اشاره و گفت:در این برنامه آب و محیط زیست به عنوان اولویت ها مشخص شده اند و توجه بسیار خوبی در این برنامه نسبت به منابع طبیعی شده است.
7414/1535خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.