انتخابات برگزار شده و به پایان می رسد اما آن چیزی که باعث اعتلای نظام سیاسی کشور می شود، تلاش همه احزاب، تشکل ها و شخصیت های سیاسی برای برگزاری انتخاباتی اخلاقی و رقابتی با رعایت قانون و در چارچوب معیارهای اسلامی است.
انتخابات فضایی برای به ظهور رساندن بلوغ سیاسی در ایران است که در آن زمینه برای رقابت جریان های سیاسی مختلف فراهم می شود، اما این فضا را نباید به عرصه بروز بداخلاقی هایی همچون تخریب رقیب تبدیل کرد.
جدا از نتیجه انتخابات آنچه که اهمیت بالایی دارد، خلق حماسه ای دیگر از مشارکت مردم در انتخابات است که در این بین احزاب و فعالان سیاسی نقش تعیین کننده ای دارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان البرز بنا به رسالت خطیر اطلاع رسانی که بر عهده دارد با برگزاری سلسله نشست هایی در این خصوص با حضور کارشناسان و صاحب نظران سیاسی و احزاب به بررسی جوانب مختلف برگزاری این رویداد مهم می پردازد که نخستین نشست را با حضور سه فعال سیاسی و حزبی در استان برگزار کرد.
به گزارش ایرنا، جدا از تعلقات جناح و جریان های سیاسی ستادهای انتخاباتی مامن و مورد اعتماد مردم است که فعالیت سیاسی خود را در آن شکل می دهند، بنابراین درجریان فعالیت های انتخاباتی باید از هرنوع بد اخلاقی پرهیز داشت.
با وارد شدن انتخابات به مرحله ثبت نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی دستگاه های نظارتی و اجرایی نیز با رعایت قانون و یادآوری کردن اصول اخلاقی یک رقابت سالم سیاسی نقش آفرینی دارند.
نمایندگان حزب اعتدال و توسعه، مردمسالاری و جمعیت هم اندیشان البرز در استان البرز با حضور در این نشست به تبیین نقش احزاب در انتخابات و معیارهای برگزاری انتخابات اخلاقی و موضوعات مربوط به این 2 رویداد مهم پرداختند.
**مردم ایران با فرهنگ ترین ملت دنیا
رئیس حزب اعتدال و توسعه استان البرز گفت: مردم ما بهترین مردم دنیا هستند از دیر زمانی که دردنیا حکومت ها شکل نگرفته بود مردم ما با یک پایه فرهنگی قوی رشد کردند، اینکه مردم دنبال حقیقت و عدالت هستند، امر بدیهی است.
دکترصلاح الدین دلشاد افزود: شفاف سازی اصلی مهم در انتخابات است و احزاب که همراه همیشگی هستند، براساس قانون اساسی همراهی خود را خواهند داشت.
**اخلاقی انتخاباتی اصلی مهم
وی ادامه داد: یکی از اصول مهم در امر انتخابات رعایت اخلاق انتخاباتی است که باید مدنظر قرار گیردچراکه رضایت هرچه بیشتر مردم و اعتماد عمومی را به همراه دارد .
دلشاد تاکید کرد: اعتقاد به ارزش هایی که انقلاب را ایجاد کرد خود این ارزشها قوه محرکه است، در ارتباط با کارهای جهادی علی(ع) بهترین الگو است.
وی با اشاره به ویژگی های رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری باید معتقد باشد و به صورت جهادی عمل کند و برای حل مشکل اقتصادی برنامه داشته باشد.
این فعال سیاسی ادامه داد: رئیس جمهوری باید با برنامه ریزی نشان دهد که همانطور که بارها اثبات شد تحریم های خارجی اثر ندارد، مشکلات اقتصادی داخل نیز قابل حل است.
رئیس حزب اعتدال و توسعه البرز اضافه کرد: گرفتار تحریم های خارجی بودیم که برجام روزنه هایی را گشود، ولی توطئه های امریکا ادامه دارد، بطورریکه سختگیری روی تعامل سایرکشورها با ما دارد.
**گسترش تولید اصل اساسی
وی تاکید کرد: درست است در زمینه بانک ها خیلی از مشکلات حل شده، ولی خودمان نباید خود را تحریم کنیم. رئیس جمهوری باید برنامه هایی داشته باشد تا مجلس هم همراهی کند تا دست صنایع و تولید باز بیش از پیش باز شود.
دلشاد خاطرنشان کرد: در ارتباط با خارج از کشور بعداز سالهای طولانی کشور ما موفق به برقرار روابط شده که همه این ها به برکت برجام با هدایت مقام معظم رهبری است.
وی افزود: تبدیل شدن به جزیره امن، از بین رفتن احساس ناامنی و اجرای برنامه های اقتصادی مفید زمینه ای را برای اعتماد بیشتر درسطح بین الملل ایجاد کرده که باید رئیس جمهور آینده این دستاوردها را حفظ کند.
دلشاد خاطرنشان کرد: این اعتماد ایجاد شده قبلا تهدید، ایران گریزی بود، اعتمادی شده که باید حفظ کنیم و رئیس جمهوری آینده نیز باید تعاملات را حفظ کند.
**اهمیت اتحاد در برابر دشمنان
وی در ادامه به اهمیت اتحاد برای مقابله با نقشه های دشمنان پرداخت و گفت: در کنار اتحادی که داریم دشمنانی داریم، مانند ترامپ و از الگو شدن ایران در جهان و منطقه می ترسند و این موضوع کینه ای در دل آنان ایجاد کرده است.
دلشاد گفت: هروقت متحد بودیم دشمن به زانو درآمده است. دراین انتخابات هرکسی که می خواهد چه شخص و حزب خود را عرضه بکند باید مراقب باشد چراکه در کنار این قضیه گاه احساسات غالب می شود و حرفه هایی زده می شود که ابعادش تضعیف کشور است.
رئیس حزب اعتدال و توسعه البرز به بیان اهمیت شوراها پرداخت و آن را پارلمان مهم شهری خواند و افزود: روایات قرآنی درباره اهمیت شورا داریم که تاکید بر مشورت دارد، کسانی که می روند شورا باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: تصمیم اعضای شورا مهم است چرا که تصمیمات اثرگذار برای مردم اتخاذ می کنند. بنابراین باید برای خزانه شهری تصمیم های درستی در جهت رفاه مردم گرفته و از هرنوع حیف و میل پرهیز شود.
**رقابت اخلاقی در انتخابات اعتقادی بر پایه اسلام
دبیر جمعیت هم اندیشان استان البرز فعال دیگر سیاسی است که اخلاق انتخاباتی را دارای اهمیت ویژه دانست و گفت: برای بحث اخلاق انتخاباتی باید برگردیم به اصول اعتقادی و اسلام و شریعت خود که به این بحث مهم تاکید شده است.
دکتر علیمردانی افزود: اگر یکی از ما اصلح تر است کمک کنیم، امور را دستش بدهیم چنانچه دیدیم اخلاق انتخاباتی در انتخابات آمریکا نبود. این اخلاق باید با پرهیز از تخریب رقیب باشد.
وی افزود: مهمترین ویژگی های رئیس جمهوری به نظر من این است که باید با شرایط موجود آشنا بوده و مسائل داخلی را با جدیت مورد پیگیری قرار دهد.
علیمردانی خاطرنشان کرد: تلاش برای حل مشکلات بیکاری، برقراری عدالت اجتماعی از جمله مباحث مهم در این زمینه به شمارمی رود.
وی اضافه کرد: بی برنامه گی انقلابی بودن نیست، با جهد و جهاد کار کردن، معقولانه رفتار کردن، با توجه به مشکلات داخلی و معضل اشتغال بها دادن به تولید داخلی، ممانعت از ورود هر نوع کالاهای مصرفی که به تولید داخل ضربه می زند در راستای اقتصاد مقاومتی و درمقابل سایر کشورها تعامل سازنده و با گفتگو و منطق از دیگر ویژگی های مهم در این زمینه به شمارمی رود.
علیمردانی گفت: امروز می توان با اقتدار حرکت کرد نیاز به تندروی و رفتارهای ناپسند نداریم، چراکه فرهنگ غنی اسلامی را داریم و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری رئیس جمهوری باید وابستگی به خارج از کشور را کاهش دهد و به اقتدار داخلی بیاندیشد.
**وحدت رمز موفقیت
وی افزود: امروز بیش از هرچیز دیگری به اتحاد نیاز داریم، در اتحاد اتفاقاتی خوشایند رخ می دهد. وقتی صحبت است که احزاب باید با هم همدل باشند، ولی این اتحاد و همدلی به معنای نبود اختلاف سلیقه نیست اما این اختلاف سلیقه نباید به حدی برسد که به دشمنی تبدیل شود.
دبیرحزب هم اندیشان استان البرز یادآورشد:همه گروه ها و احزاب برای کشور دل می سوزانند و قاعدتا اتحاد دارند تا بتوانند اختلاف نظر را طرح بکنند، ولی اگر به سمتی بروند که منیت شکل بگیرد، رفتار خصمانه می شود و افرد سودجو بهره می برند.
**اهمیت انتخابات شوراها
وی در ادامه به اهمیت انتخابات شوراها پرداخت و اضافه کرد: شوراها متفاوت از مجلس و رییس جمهوری است. هر شهر و روستا ویژگی خود را دارد، شوراها یک نهاد مدنی است که کسانی که انتخاب می شوند باید فقط به شهر فکر کنند و خود را وقف مردم کرده و پاسخگو باشند.
**نقدهایی به عملکرد شورای کرج
علیمردانی گفت: این شوراها اعم از شوراهای گذشته و کنونی آسیب هایی داشته و به رسالت خود نپرداخته اند. نقدهایی وجود دارد. البته کارهای مثبت هم داشته اند ولی برای آن نقدهایی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: بنابراین به ویژه در کرج و شهرهای استان به تنهایی نمی توانند مشکلات را حل کنند، بنابراین به نوعی یک کارگروهی و حزبی نیاز است. خود شورا درست است حزب سیاسی نیست، ولی شوراها پارلمان محلی است که ویژگی های محلات را باید مدنظر قرار دهند.
علیمردانی تاکید کرد: نظر کارشناسی در شوراها اهمیت دارد. در هر شورای اسلامی شهر و روستا باید از تمام تخصص ها در آن حضور یابند.
**رعایت اخلاق ضرورت رقابت انتخاباتی
دبیر حزب مردم سالاری استان البرز نیز گفت در دوره های مختلف برخی بی اخلاقی ها را در انتخابات دیده ایم. اخلاق لازمه جامعه است و در صورتی موفق و پیروز خواهیم بود که اخلاقی رقابت انتخاباتی را رعایت کنیم.
وی ادامه داد: امروز برخی در داخل کشور واقعیت ها را نمی پذیرند، باید همه به سمت برگزاری رقابت سالم انتخاباتی گام برداریم و فرد اصلح را ترویج کنیم تا مردم به سمتی درست هدایت شوند.
فراغت گفت: مردم تبعات به هم ریختگی را می دانند و هیچ کسی بهم ریختگی را دوست ندارد، چراکه اتحاد و همدلی انقلابی بزرگ را به وجود آورد. باید ببینم چه موضوعاتی باعث می شود این اتحاد از بین برود.
**رفتار صادقانه با مردم اصلی مهم
وی خاطرنشان کرد: باید صادقانه رفتار کرد، مردم درک می کنند شرایط کشور امروز رو به بهبودی است و اعتقاد داریم، شرایط ما در منطقه حساس است و هر جا که جدایی باشد دشمن ورود می کند. در این شرایط یک گفتمان واحد نیاز داریم.
دبیرحزب مردم سالاری استان البرز افزود: امروز تندروی ها کاهش یافته و با بحث حقوق شهروندی مسیر خوبی در احقاق حق مردم در پیش گرفته شده است.
**تخصص گرایی در شوراها
فراغت تاکید کرد: امروز باید به سمت تخصص گرایی پیش رفت و تصمیم های خوبی برای انتخابات گرفت.
وی ادامه داد:‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا محلی برای اتخاذ تصمیمات تخصصی در حوزه مدیریت شهر و روستا است و باید از همه کارشناسان در این حوزه دعوت کرد تا در انتخابات حضور یابند تا شورایی شکل بگیرد که با این موضوعات به خوبی آشنا باشد و تخصصی عمل کند.
**انتخابات با نشاط همراه با حضور احزاب
رئیس حزب اعتدال و توسعه استان البرز در این زمینه اظهار کرد: امروز در آستانه دو انتخابات مهم هستیم، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و مردم ما یک مردمی هستند با احساس مسئولیت بالا که برای حفظ انقلاب و نظام نیاز به توصیه ندارند و همواره حضور دارند.
دکتر صلاح الدین دلشاد افزود: بارها در سخت ترین شرایط از جمله سرما شاهد حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی بوده ایم.
وی گفت: مردم ایران اسلامی بارها در صف انتخابات ایستاده اند تا رای بدهند جمهوری اسلامی ایران سال به سال ثابت می کند که یگانه کشور مستقل و متکی بعد از خدا به مردم است.
دلشاد اضافه کرد: همه مسئولان با نظر مردم انتخاب می شوند، احزاب سیاسی هم در کنار مردم وظیفه دارند تا مشوق مردم باشند و در تعیین کاندیداهای خود طوری عمل کنند که جز مردم محسوب شوند.
وی تاکید کرد: امروز بیش از هرچیز باید خواسته مردم تامین شود و مردم عدالت، رفاه و برابری می خواهند بنابراین کشوری که می خواهد سربلند باشد باید افرادی را انتخاب کند که دراین مسیرها قدم بردارند .
دلشاد خاطرنشان کرد:پس از پیروزی انقلاب اسلامی که دردنیا متعارف نبود یک کشور مستقل سرپا باشد، همه دنیا دشمن ما شدند و امروز این انقلاب هر روز شاخ و برگ پیدا کرده و با اتکا به خود توانسته به الگویی منطقه ای و جهانی تبدیل شود.
وی افزود: امروز همه معادلات دنیا در منطقه نیازمند حضور ایران است که این مشکلات منطقه به سامان برسدو در همه مذ اکرات ایران نقش اول را ایفا می کند باید کسانی انتخاب بشوند تا این ها ر و بدانند و دستاوردها را به جلو ببرند .
دلشاد ادامه داد: در انتخابات رییس جمهوری یک بحثی است از دیدگاه حزب اعتدال رئیس جمهوری باید کسی باشد که شرایط امروز کشور را حفظ کند و بداند که امروز کشور درمقایسه با کشور چه تغییرات مثبتی داشته است.
بنابراین هر نامزد ریاست جمهوری که می خواهد وارد عرصه شود باید اول برنامه اش را ارائه بدهد و برای پیشرفت های کشور و ادامه موفقیت ها برنامه داشته باشد.
دبیر جمعیت هم اندیشان استان البرز نیز در این باره گفت: با نقش احزاب بعد از انقلاب اسلامی یک تحولی در منطقه و معادلات جهانی به هم خورد، اتفاقی که افتاد نتیجه اقدامات داوطلبانه ای بود که براساس اعتقادات دینی رخ داد.
دکتر علیمردانی افزود: این اقدامات اگر هدف گذاری نشود قطعا به سرانجام خودش نمی رسد، افرادی که دریک حزب جمع می شوند و برای سرنوشت خود فعالیت می کنند هدف مشخصی دارند.
وی ادامه داد: درانتخابات تصمیمی برای دوره مشخصی می گیرند چه ریاست جمهوری و شوراها سرنوشت خود را رقم می زنند احزاب در زمان انتخابات تقدیری را رقم می زنند که سرنوشت بالایی دارد .
علیمردانی گفت: در افزایشی شورو نشاط انتخاباتی احزاب می توانند به منزله چاشنی عمل کنند، با حرکت های حزبی، از مردم به صورت انفرادی نمی شود توقع داشت نیاز به حرکت جمعی است.
وی اظهار کرد: شناسنامه دار بودن احزاب مانع از بیراهه رفتن می شود، وقتی یک جمعی با شناسانامه مشخص جلودار روشنگری ، آگاهی سازی می شوند بنابراین باید پایبند به رفتارها و گفتارها باشند.
دبیر حزب هم اندیشان البرز افزود: پس احزاب درجایگاه حزبی به این شکل عمل کنند مردم را می توانند به صحنه بکشنتد حضور منفی را می شود جلویش را گرفت اگر جمعی بخواهند بدون شناسنامه مردم را به صحنه بکشند شوری ایجاد می شود ولی نشاطی ایجاد نمی کند ،احزاب مانع ازاین اتفاق شده و شور با نشاط ایجاد می کنند.
دبیرحزب مردم سالاری نیز گفت: انقلاب ما مردمی بود و اتفاقی که سال 57 افتاد مردم نقش داشتند و امروز مردم روز به روز به نقش خود آگاه می شوند ،مردم پذیرفتند به افرادی رجوع کنند که افراد شناسنامه دار شوند یکی از خاصیت های حزب است تا دریک چارچوب قرار گیرند از حرف و حدیث های چب و راست خبری نیست ورودی و خروجی این شناسنامه ها مشخص است و مردم اقبال نشان می دهند.
امید فراغت افزود: امروز باید هرچه بیشتر به سمت اعتماد عمومی پیش رفت و برنامه محوری اعتماد عمومی مردم را به یک سطح قابل قبول رساند .
وی ادامه داد: باید گفتمان سیاسی در چارچوب سیاست مشخص باشد مسیر دولت اعتدال مسیر معقولی است که این سالها پس از سه سال حلقه مفقوده ای که درجامعه داشتیم پیدا شده است .
این فعال سیاسی گفت: مردم از کند روی و تند روی خسته شده اند و از شعار منتقر و دنبال شعور هستند بنابراین باید در شرایط فعلی به این نیاز مهم مردم توجه داشت .
8029/1535خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.