پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن‌خمینی به ششمین دورۀ جشنوارۀ آیینه و آفتاب

هنرمندان باشجاعت به تولید فیلم‌ درباره امام و انقلاب بپردازند

جشنوارۀ آیینه و آفتاب، جشنواره‌ای است بنام امام خمینی، مردی که جهان را به اخلاق و معنویت فراخواند. بدینسان می‌توان امید داشت، با تکیه بر این نام بلند، معنویت و اخلاق را دوباره بر جان جهان نواخت؛ این‌بار با تکیه بر هنر هفتم و از طریق پرده‌های نقره‌ای سینما.

عصر دیروز، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره آییه و آفتاب، با پیام حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، متن این پیام که توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقدم معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)قرائت شدبه شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

برادران و خواهران گرامی، شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان جشنوارۀ آیینه و آفتاب؛

خداوند را سپاس می گویم که جمع حاضر با ایمان به خدا و محبت به امام و عشق به آرمان‌های والای انقلاب اسلامی گردآمده‌اید تا با اتکا به توانایی‌های خویش در عرصۀ هنر، گامی دیگر در مسیر فرهنگ روشن آیینه و آفتاب بردارید. سینما به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین هنرهای کنونی، بی تردید، نقشی بی‌بدیل در نزدیک‌کردن اذهان انسان‌ها به تخیل به‌مثابه عنصر کلیدی اخلاقی زیستن دارد.

در فلسفۀ اخلاق، دو مفهوم تخیل و توهم دربرابر هم اند. همان‌قدر که توهم دشمن اخلاق است، تخیل اعتلا بخش اخلاق است. انسان متوهم نمی‌تواند اخلاقی عمل کند و برعکس، تخیل باعث می‌شود، انسان‌ها اخلاقی‌تر زندگی‌ ‌کنند. قانون طلایی کانت ریشه در این حدیث علوی دارد که هرچه برای خود می پسندی، برای دیگران هم بپسند و هرچه برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران نیز نپسند. تخیل می‌تواند کمک کند که انسان خود را در جای دیگری بگذارد و هرچه برای خود نمی‌خواهد، برای دیگران هم نخواهد.

دنیای معاصر مدیون سینما است؛ زیرا، قدرت تخیل را به‌عنوان بزرگترین عامل زیست اخلاقی جامعه، به انسان‌ها بخشیده است. سینما با تقویت بعد تخیلی انسان، او را به هم‌ذات‌پنداری با قهرمانان قصه‌ها وامی‌دارد، امری که شاید در عالم واقع ناممکن باشد. این فیلم و کارتن است که انسان را به همدردی با بیماران، زندانیان و حتی حیوانات می‌کشاند. سینما بستر فزاینده‌شدن تخیلات بشری است.

پرداختن به ابعاد مختلف زندگی امام در حوزه سینما، ضرورت‌ها و بایسته‌های زیادی دارد. امام نماد بسیاری از الگوهای رفتاری ما است. امام نماد آزادگی و استقلال‌طلبی است، نماد ادب است، در کلام او حتی یک دروغ وجود نداشت. او در اوج جنگ و مبارزه نیز ، از ادب و عفت کلام خارج نمی‌شد.

امام را می‌توان نماد ارزش‌ها دانست و فیلم را در راستای تخیلی که جامعه فردای ما را می‎سازد، قرار داد. هنرمندان ما باید باشجاعت به نگارش فیلم‌نامه‌ها و تولید فیلم‌های مختلف دربارۀ امام و انقلاب بپردازند.

جشنوارۀ آیینه و آفتاب، جشنواره‌ای است بنام امام خمینی، مردی که جهان را به اخلاق و معنویت فراخواند. بدینسان می‌توان امید داشت، با تکیه بر این نام بلند، معنویت و اخلاق را دوباره بر جان جهان نواخت؛ این‌بار با تکیه بر هنر هفتم و از طریق پرده‌های نقره‌ای سینما.

سیدحسن‌خمینی

89/10/02

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.