به گزارش ایرنا، سردار سید یوسف مولایی روز سه شنبه در آیین پایانی نخستین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه های استان البرز که در سالن اجتماعات دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد کرج برگزار شد، افزود: علم ازمولفه های قدرت در حوزه های سیاسی، اجتماعی، نظامی، فرهنگی و امنیتی است که قدرت افزایی، قدرت زایی و به کارگیری قدرت تمام این حوزه ها در سایه ی علم محقق می شود.
وی اظهار داشت: ضرورت ساحت علم برای همه آشکار است و ملتی که نتواند از آنچه که دارد استفاده کند به معنای واقعی ناتوان است زیرا زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری در هر جامعه ای دیده می شود ولی توانایی استفاده از ان را شاید نداشته باشند.
وی گفت: هر جایی که پای علم باز شود قابلیت توسعه در ان جامعه وجود دارد همانطور که تا دیروز در جنوب ورامین بیابان بود ولی امروز باغ های بزرگ پسته دیده می شود که به باغ های پسته رفسنجان تنه می زند.
مولایی بیان داشت: ظرفیت ها در کشور ما برای توسعه وجود دارد ولی عقلمان به استفاده مناسب نمی رسد و فقیر ما هستیم که نمی توانیم از داشته هایمان بهره مناسب ببریم نه کسانی که در بیابان ها هستند.
وی یکی از مشکلات جامعه ایرانی را تحصیل فقط علم دانست و گفت: متاسفانه از این علم استفاده کاربردی مناسب نمی شود و نتیجه آن دکتر و مهندسی می شود که فقط به دنبال مادیات است.
فرمانده سپاه البرز افزود: اگر علم را با ثروت، فناوری و سعادت بشری مساوی بدانیم آن زمان شاهد جامعه ای پیشرفته و سعادتمند هستیم.
وی ادامه داد: علم قدرت تسلط است و این موضوع آنجا صدق می کند که کشوری همچون آمریکا که ورشکست اقتصادی شده ولی هنوز سرپاست که دلیل آن در اختیار داشتن علم است ولی ما فقط به دنبال وابستگی هستیم.
مولایی با بیان اینکه اگر قدرت نداشته باشیم نمی توانیم فکر کنیم که تفکر همان سیاست و تحمیل اراده هاست و سیاستمداران حرف می زنند تا خواسته هایشان را تحمیل کنند.
وی گفت: رسانه یکی از ابزار تحمیل اراده است که در دست غرب است و سیاست نیز به فناوری و علم گره خورده است و علم است که جامعه را اداره می کند و حتی ابزار فرهنگ علم و فناوری شده است.
فرمانده سپاه البرز بیان داشت: بالندگی اجتماعی و پرستیژ ملی با علم حاصل می شود و ملتی که پرستیژ اجتماعی ندارد عقب افتاده به شمار می رود و زمانی که علم با فناوری همراه می شود بایستی بهره وری انسان را بالا ببرد.
وی افزود: اگر کسی به دنبال تمدن سازی است باید به دنبال علم برویم که یک الزام اجتناب ناپذیر است و برگشت به تمدن بدون علم امکان پذیر نیست.
وی یکی از اهداف شناخته شده دشمن را در این دانست که ملت های دیگر به خصوص ملت های اسلامی باید عقب مانده بمانند و به همین دلیل است که امروز که هرکجا پا می گذاریم آمریکایی ها و غربی ها می گویند نباید پابگذارید همچون بحث هسته ای، زیرا آنان انحصار علم را برای خود می خواهند.
مولایی از دلایل عقب ماندگی علمی در ایران را خودکم باوری و خودکم بینی دانست و گفت: زیرا از ابتدا به ما گفته اند که شما نمی توانید و ما هم باور کرده ایم و ژن نمی توانیم را در رگ های ما تزریق کرده اند.
وی خودباختگی را یکی دیگر از دلایل این عقب ماندگی دانست و بیان داشت: مسئولی که نان جمهوی اسلامی را می خورد ولی توان جوانان ایرانی را زیر پای خود له می کند فردی خود کم بین است که باید کنارگذاشته شود.
وی نگرش سوداگرانه به علم را از دیگر دلایل این عقب ماندگی ها عنوان کرد و افزود: زمانی که منفعت خود را در واردات می دانند تا از علوم استفاده کنیم و منفعت جیب خود را به منافع ملی ترجیح می دهند بایستی با چنین وضعیتی روبرو باشیم.
مولایی در پایان تاکید کرد که بایستی چرخه ی بسترسازی، تولید، تبدیل به کالا و حتی بازاریابی را در جامعه داشته باشیم.
در این آیین از 2 عنوان کتاب نیز رونمایی شد و از برترین های جشنواره تقدیر شد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.