در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، برگزاری ۱۳۰ برنامه معرفت افزایی و عزاداری در بقاع متبرکه البرز پیش بینی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز اعلام کرد: در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، برگزاری ۱۳۰ برنامه معرفت افزایی و عزاداری در بقاع متبرکه البرز پیش بینی شده است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین علی دشتکی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فرق کردن شرایط برگزاری مراسم در سال جاری به لحاظ شیوع بیماری کرونا، گفت: علیرغم این وضعیت، صحنه عاشورا باید روز به روز نسبت به گذشته بیشتر تجلی یابد و زمینه بهره مندی از این ضیافت بلا برای جان های مشتاق و دل های عاشق عبودیت فراهم شود.

وی افزود: امسال هم شیعیان جهان و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) تجلی پیوند عقل و احساس، شور و شعور حسینی در این ایام علیرغم تمام وقایع را به نمایش خواهند گذاشت.

وی اظهار داشت: اداره کل اوقاف البرز همراه با سراسر کشور با لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در اجرای برنامه های اثرگذار در ماه محرم و در عین حال با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی که موضوع شرع، عرف و اخلاق ما را ملزم به اجرایش می کند و همچنین تداوم کمک های مومنانه، سوگواره بصیرت عاشورایی را در ۵۰ بقعه متبرکه استان برگزار می کند.

دشتکی گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی در ۳۵ بقعه متبرکه به صورت عادی و در ۱۵ بقعه به صورت ویژه برگزار می شود.

وی، تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی (ع) را از جمله اهداف برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی دانست و افزود: اجرای ویزه برنامه های مذهبی ماه محرم متناسب با شرایط ویژه کرونا اجرا می شود و همچنین اجرای صحیح نیات واقفین که ما امانتداران آنان هستیم، با موضوع عزاداری امام حسین (ع) را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امسال بعضی از اجرای نیت ها شرایط خاصی پیدا کرده اند، تصریح کرد: رویکرد اصلی اجرای برنامه ها در سال جاری علاوه بر کمیت، نگاه به محتوا و کیفیت برنامه ها می باشد، به طوریکه در سال های گذشته برنامه ها باحضور چندین هزارنفر برگزار می شد ولی امسال این برنامه ها شایدحداکثر با۵۰ نفر برگزار شود ولی بر روی محتوا و کیفیت آن تاکید بیشتری شده است.

تشکیل قرارگاه استانی حضرت سیدالشهدا (ع)

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه به ویژه در فضای مجازی، گفت: به منظور برگزاری هرچه بهتر برنامه های عزاداری در بقاع متبرکه، قرارگاه استانی حضرت سیدالشهدا (ع) در مرکز استان و در شهرستان ها تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این قرارگاه تاکنون ۱۰ نشست هماهنگی با محوریت بقاع متبرکه شاخص برگزار شده، افزود: این نشست ها با عوامل امنیتی،‌ انتظامی و خدمات رسان همچون اورژانس، هلال احمر، ستاد مقابله با کرونا، آتش نشانی، بسیج، سپاه، هیئات مذهبی و... برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تمام برنامه ها باحفظ پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار می شود، تصریح کرد: برنامه های تعویض پرچم بقاع متبرکه، لبیک یا حسین (ع)، احلی من العسل، رهروان زینبی، برپایی روضه و عزاداری و به ویژه پویش «هر خانه یک حسینیه» با موضوع تقویت روضه های خانگی، حسینیه های مجازی با همکاری نهادهای مختلف از جمله این برنامه ها می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به پیش بینی حضور حداکثری زایران در مراسم عزاداری بقاع متبرکه، گفت: به همین منظور گیت هایی جانمایی شده و عوامل نظارتی مهیا شده اند و مردم تشویق می شوند تا از ماسک و دستکش استفاده کرده و همراه خود زیراندازهای شخصی داشته باشند.

وی افزود:‌ به همین منظور جلسات توجیهی با خادمان، خادمه ها، پیرغلامین بقاع متبرکه، مادحین شاخص و... با موضوع اقناع آن ها نسبت به اینکه میزبان مردم عزدارای هستند که ابتدا بایستی خودمان تمام پروتکل ها و نکات را رعایت کنیم.

بقاع متبرکه آماده میزبانی هیئات مذهبی می باشد

دشتکی در ادامه با اشاره به اینکه فضاسازی مناسب در بقاع متبرکه انجام شده، اضافه کرد: برای فضاسازی بقاع متبرکه و پیرامون آن ها، ۱۲۰۰ متر بنر اطلاع رسانی و محتوایی ایام محرم و عاشورا پیش بینی شده و ریسه و پارچه مشکی نیز کشیده شده و جایگاهی نیز مخصوص اجرای برنامه  هیئات مذهبی ایجاد شده است.

وی گفت: امسال حرکت دسته جات عزاداری ممنوع است ولی هیات ها می توانند داخل امامزاده ها آمده و در جایگاه مشخصی با زمان معلومی فضا در اختیار آن ها می گذاریم و می توانند با حفظ فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی عزاداری انجام دهند و  مراسم را در ساعت مشخصی پایان برسانند تا هیات های دیگر هم استفاده کنند.

توزیع ۱۲ هزار پرس غذای گرم و ۶ هزار بسته معیشتی در بقاع متبرکه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از موقوفات مرتبط، نیاتشان اطعام است و فضای لازم برای طبخ غذا را دارند به همین لحاظ پیش بینی شده تا در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) ۱۲ هزار پرس غذای گرم آماده و به صورت بیرون بر و بدون انداختن سفره، غذا را بین زائران و آسیب دیدگان از کرونا توزیع کنند.

وی ادامه داد: همچنین مقداری از مواد غذایی به صورت خام در قالب ۶ هزار بسته ارزاق از محل احصاء نیات واقفین خیراندیش و بقاع متبرکه در قالب طرح «شمیم حسینی» در بین نیازمندان و جامعه هدف توزیع شود.

پیش بینی اجرای ۲ هزار روضه خانگی در البرز

دشتکی در ادامه به برنامه های پیش بینی شده در اجرای سوگواری ماه محرم اشاره کرد و گفت: به واسطه احیای سنت های قدیمی که یکی از آن ها روضه های خانگی بود، پویش «هر خانه یک حسینیه» و «هر منزل یک بیرق امام حسین (ع)» را راه اندازی کرده ایم.

وی افزود: در این پویش ۲ هزار برنامه روضه خانگی با حضور ۲۰۰ مبلغ و مداح روضه خوان خواهیم داشت که به همراه اهدای پرچم و بسته متبرک بقاع متبرکه در منازل حضور می یابند.

وی بیان داشت: به طوریکه هر منزلی که خواهان میزبانی روضه است، فقط کلمه «روضه» را به سامانه پیام کوتاه ۱۰۱۱۴۲۶۱ ارسال کند و بعد پیامی برای آن ها ارسال می شود مبنی بر مشارکت آن ها در پویش «هر خانه یک حسینیه» که بعد با آن ها برای هماهنگی اعزام مداح و روضه خوان تماس گرفته می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت:‌ همچنین ذاکرین، مادحین و مبلغین روضه خوانی که مایل هستند ما را در اجرای این پویش همراهی کنند می توانند کلمه «ذاکر» را به سامانه پیام کوتاه ۱۰۱۱۴۲۶۱ ارسال کنند و برای آن ها هم پیامی ارسال می شود برای مشارکت در اجرای این طرح تا بتوانیم بیشتر روضه ها را در منازل احیا کنیم.

اجرای ۱۵ برنامه تعزیه در بقاع متبرکه

دشتکی افزود: یکی از سنت ها در گذشته تعزیه خوانی و شبیه خوانی بود که در دهه دوم محرم در بقاع متبرکه با سه موضوع مختلف ۱۵ برنامه تعزیه خوانی داریم که هر کدام بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار شده و در فضای مجازی و سیمای استان منتشر می شود.

وی اضافه کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه عکس عاشورایی با مشارکت حوزه هنری وخانه عکاسان از دیگر برنامه های پیش بینی شده است که فراخوان آن به زودی منتشر می شود و در دهه سوم محرم در مراکزی که پیش بینی شده در معرض تماشا قرار می گیرد و به افراد برگزیده هدایایی تقدیم می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز به انتشار فراخوان هیات های مذهبی پیرامون بقاع متبرکه برای اجرای برنامه در صحن امامزادگان نیز اشاره کرد و گفت: هیئاتی هستند که در سال های گذشته در خیابان ها و یا پارکینگ ها اجرای برنامه داشتند و یا اینکه در مساجد و حسینیه هایی که فضای کوچکی داشته و سقفشان کوتاه است و امسال شرایط برگزاری مراسم را ندارند.

وی افزود: این هیئات می توانند در صورت داشتن شرایط لازم، در صحن امامزادگان حضور یافته و در ساعات مشخصی اجرای برنامه داشته باشند.

وی یادآور شد: در ضمن ۱۲ هیات مذهبی ثابت در دهه اول محرم به ویژه هیات رزمندگان برنامه های مشارکتی را در این ایام برگزار می کنند.

دشتکی به تشکیل کارگروه فضای مجازی با موضوع مسابقات کتابخوانی و استعدادیابی مداحی ویژه نوجوانان اشاره کرد و گفت: نوجوانان علاقمند به شرکت در این مسابقات می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اوقاف استان مراجعه کنند.

وی افزود: نوجوانان رده سنی ۶ تا ۱۸ سال برای شرکت در مسابقه استعدادیابی مداحی می توانند یک فیلم حداکثر ۴ دقیقه ای را به صورت افقی گرفته و برای ما ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه با مشارکت نهادهای مختلف به ویژه سازمان بسیج مداحان و خانه اوقات فراعت استان و... برگزار می شود ضمن اینکه با هشتک «من حجاب را دوست دارم چون حسین را دوست دارم» ویژه خواهران فراخوان و مسابقاتی داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: در اجرای پویش «هر خانه یک حسینیه» در پایان ۱۴ خانواده را انتخاب و به تعداد اعضای آن خانواده سفر زیارتی مشهد مقدس را در پایان ماه صفر تقدیم می کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.