به گفته رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ ، این کشاورزان طی سال های اخیر پس از خرید اراضی  ، اقدام به تسطیح و یکپارچه سازی  این اراضی کردند و مجموعه ای بزرگ از محصولات گلخانه ای و کشت وکار را به وجود آوردند.

ایرج الماسی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : تولید انواع گل و گیاه ، سبزی و صیفی با کیفیت بالا از مزیت های این مجموعه زراعی کشاورزی است .

وی بیان داشت : استفاده از روش های مناسب کشت و آبیاری نوین موجب افزایش سه برابری محصول در مجموعه ۴۷ هکتاری برادران دهقانی شده است .

الماسی افزود: با تلاش این کشاورزان اکنون سطح زیر کشت گلخانه ای شهرستان ساوجبلاغ به ۱۴۷ هکتار رسیده است .

وی  از تولید میلیون ها نوع نشا سبزی و صیفی ، گل کاکتوس و البته صادرات محصولات این مجموعه که مشتری های خوبی آن سوی مرزها دارد، خبر داد.

وی گفت: ابتکار جالب این برادران خرید اراضی فاقد کاربری و پست از جمله حفاری های معادن کوره آجرپزی است که  اکنون این اراضی به مکان تولید محصولات کشاورزی و ذخیره روان آب ها تبدیل شده است .

اکنون  یکی از بزرگترین محل های ذخیره آب باران و تقویت سفره های زیر زمینی استان البرز به وسعت ۲ هکتار و عمق ۲۴ متر در مجموعه اراضی کشت وکار برداران دهقانی قرار دارد که حجم وسیعی از آب های سطحی و باران را جمع آوری و به مصرف گلخانه ها می رساند.
الماسی از ساخت سردخانه مجهز در این مجموعه برای نگهداری انواع محصولات تولیدی خبر داد و گفت: از سایر کشاورزان انتطار داریم به جای فروش اراضی خود و تبدیل آن به ویلا، آنها را به گلخانه های کوچک و بزرگ تبدیل نموده یا با مشارکت  سایر کشاورزان سهمی در اشتغال و تولید داشته باشند.
وی گفت: برادران دهقانی در مجموعه خود ۶۰ کارگر ثابت داشته و پنج برابر این تعداد به صورت فصلی کار در آن فعالیت می کنند که این میزان جدای از فعالیت های حمل و نقل و تاسیسات و فروش است.

شهرستان ساوجبلاغ دارای حدود ۲۴ هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی و باغی است که در سال های اخیر آماج ساخت و سازها و تغییر کاربری توسط افراد سودجو قرار گرفته که از ابتدای امسال تاکنون با حکم قضایی حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و کشاورزی این منطقه از ساخت و ساز غیر مجاز آزاد شد. 

در عین حال کشاورزان سختکوشی مانند برادران دهقانی در این شهرستان وجود دارد که با حفظ کاربری اراضی به تولید بهترین محصولات کشاورزی و باغی می پردازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.