حسین فاضلی هریکندی روز چهارشنبه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران گفت: البرز با توجه به موقعیت جغرافیایی ،شرایط خاص آب و هوایی  و نزدیکی به پایتخت از سال ها قبل مستعد سوءاستفاده از اراضی ملی، منابع طبیعی و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغی بوده است.

وی با بیان اینکه حفظ و احیای حقوق عامه و بیت المال از برنامه های جدی قوه قضاییه بوده و هست گفت: با توجه به شرایط خاص استان این اقتضا وجود داشت که بحث سیاست گذاری، نظارت و پیگیری مواردی که مربوط به تجاوز به اراضی ملی، منابع طبیعی، حریم رودخانه ها، راه و تغییر کاربری اراضی بوده به صورت متمرکز در دادگستری استان پیگیری شود.

وی ادامه داد: به همین جهت بعد از تشکیل شورای تحول در استان یکی از برنامه هایی که به صورت جدی پیگیری شد، تشکیل قرارگاهی برای پیگیری و مقابله با این جرایم بوده است، به همین منظور در تمام حوزه های قضایی در استان تعدادی از احکام قطعی دادگاه ها در خصوص تصرف و تجاوز به اراضی ملی، منابع طبیعی و تغییر غیرمجاز که قطعی شده اجرایی می شوند.

رییس کل دادگستری البرز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲۴۰ هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی، تجاوز به حریم راه و رودخانه و تغییر کاربری های غیر مجاز در استان آزاد سازی شدند خاطر نشان کرد:  ارزش ریالی این اراضی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۰۰ هکتار امروز رفع تصرف شده است.

فاضلی هریکندی  گفت: با حضور روسای دادگستری و به همراه دیگر دستگاه های متولی، از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و نیروی انتظامی این اراضی رفع و تصرف و بناهایی که به صورت غیر قانونی ایجاد شده بودند قلع و قمع شدند.

وی با اشاره به اینکه اقدام های قرارگاه صیانت از بیت المال ادامه خواهد داشت افزود: همچنین اقدام هایی در خصوص شناسایی اراضی که مورد تجاوز قرار گرفتند و یا اراضی زراعی و باغی که به صورت غیر قانونی تغییر کاربری شده و یا در حال تغییر هستند در حال انجام وهر شخص حقیقی و یا حقوقی که تصور کند که مکانی برای سوءاستفاده در استان فراهم است بداند که در اشتباه است و در هر شرایطی که مشاهده شود ساخت و ساز غیرمجازی در حال انجام به صورت قطعی جلوگیری می شود.

فاضلی هریکندی گفت: البته اگر هر دستگاهی وظیفه خود را برای مقابله و جلوگیری از تصرف اراضی ملی، زراعی و باغی به خوبی انجام بدهد، دیگر شاهد تخریب و قلع و قمع ساخت و سازهای این چنینی نخواهیم بود.

رییس کل دادگستری البرز افزود: هر شخص حقیقی و حقوقی در هر پست و مقامی که قرار دارد، در صورتی که مرتکب این اقدام های غیر قانونی شود و اقدام به تصرف و تغییر مجاز بکند، با این افراد به صورت قاطع برخورد می شود، مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات و جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی یکی از برنامه ها قوه قضاییه است و به همین منظور دستگاه قضا در استان  به خصوص در مناطقی از جمله ساوجبلاغ و چهارباغ و در هر جایی که چنین اقدام هایی صورت گیرد هیچ تفاوتی بین افراد قائل نیست و فارغ از هر پست و مسوولیتی که دارند طبق قانون با آنها برخورد می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آیا این برخوردهای قضایی شامل حال مسوولان و آقازاده ها نیز می شود گفت: قوه قضاییه در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و برنامه های خود دستگاه قضا، بدون هیچ گونه ملاحظاتی، اقدامات را انجام و به همین منظور قرارگاه صیانت از بیت المال و مبارزه با تغییر کاربری اراضی در استان، با هر شخص حقیقی، حقوقی و یا هر مسوولی که اقدام به تجاوز و تصرف اراضی ملی، منابع طبیعی و یا تغییر غیر مجاز اراضی بکند، فارغ از هر سمت و مسوولیتی که دارد برخورد قاطع قانونی خواهد داشت.

وی  با بیان اینکه یکی از فعالیت های قرارگاه صیانت از بیت المال پیشگیری است اظهار داشت: اعتقاد ما این است که جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز از همان ابتدا باید گرفته شده و به مرحله ای نرسد که هزینه بر باشدکه این موضوع را از دستگاه های متولی نیز مطالبه خواهیم کرد.

فاضلی هریکندی گفت: برخورد با متخلفانی که به اراضی ملی دست درازی و یا به صورت غیر مجاز اقدام به تغییر کاربری می کنند، تنها به تخریب سازه محدود نمی شود و هزینه های اجرایی ایجاد شده و همچنین جمع آوری نخاله های ساختمانی در اراضی تغییر کاربری شده از فرد متخلف دریافت می شود.

دستگیری ۲ باند تغییر کاربری در ساوجبلاغ

فاضلی هریکندی در بخش دیگری از سخنان خود به شناسایی و دستگیری ۲ باند زمین خوار از ابتدای امسال در ساوجبلاغ خبر داد و افزود: هدف از تشکیل این قرارگاه این است که پشت پرده های این موضوع را شناسایی کنیم، چرا که عده ای به صورت باندی نسبت به این کار اقدام می کنند، بدین معنی که این باندها زمین های کشاورزی و باغات را به قیمت پائین از کشاورزان خریداری و بعد از قطعه قطعه کردن به چندین برابر می فروشند.

وی ادامه داد: در همین رابطه امروز۲ باند که در شهرستان ساوجبلاغ و چهارباغ به صورت شبکه ای فعالیت و نسبت به خرد کردن زمین های کشاورزی اقدام می کردند، شناسایی و بازداشت شدند.

وی گفت: تنها به قلع و قمع و جلوگیری از تغییر کاربری بسنده نمی کنیم و کسانی که در پشت پرده این مسایل قرار دارند نیز شناسایی، تحت تعقیب کیفری و پرداخت جریمه های نقدی محکوم می شوند.

رییس کل دادگستری البرز با بیان اینکه در چهارباغ حدود ۲ماه قبل بناهای غیر قانونی ایجاد وسپس تخریب شدند عنوان کرد: اما شاهد بودیم که بار دیگر در همان جا ویلاهایی احداث شده که نشان داده این موضوع است که افراد سودجو هزینه های زیادی بابت خرد کردن قطعات اراضی و فروش دریافت می کنند که پس از تخریب بار دیگر نسبت به تاسیس بنا اقدام کردند.

فاضلی هریکندی در بخش دیگری از سخنان خود به مقابله با فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: از فرامین مقام معظم رهبری و تاکیدهای رییس قوه قضاییه مقابله با فساد اداری و اقتصادی در درون دستگاه قضا و خارج از آن است که این موضوع به صورت جدی پیگیری می شود.

کشف ۹۵ میلیون جفت دستکش لاتکس در اشتهارد

وی در ادامه به اقدام های صورت گرفته دستگاه قضا برای مقابله با احتکار کالاها به خصوص مواد ضدعفونی و بهداشتی از زمان شیوع بیماری کرونا اشاره و افزود: با همکاری دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، کالاهای مختلفی از جمله مواد ضدعفونی، بهداشتی در استان کشف و ضبط که در یکی از این موارد از یک انبار ۹۵ میلیون جفت دستکش لاتکس در اشتهارد کشف و ضبط که در این رابطه کیفرخواست صادر شده و سایر پرونده ها نیز در حال رسیدگی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.