حسین نعمایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مراتع این شهرستان انواع و اقسام گیاهان دارویی و سبزی های کوهی همچون آویشن، کنگر، بابونه، درمنه و... می روید ولی رشد کنگر به دلیل بارش های مناسب اخیر بیشتر است.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط جدید به وجود آمده در مراتعی که در سال های گذشته به سمت خشک شدن می رفتند ولی اکنون با رفتن به سمت ترسالی، مراتع در حال احیاء هستند که فقط با حفظ و حراست بیشتر می توانیم این عرصه ها را به حالت گذشته های دور برگردانیم.

نعمایی با بیان اینکه گیاهان باید در بستر منابع طبیعی ماندگاری داشته باشند تا بتوانند زادآوری داشته باشند، افزود: متاسفانه برخی از هموطنان علاقه زیادی به کنگر دارند و در این فصل به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهرستان و ورود زودرس بهار به این منطقه، از شهرستان های اطراف به مراتع اشتهارد هجوم می آورند.

وی ادامه داد: برای برخورد با این افراد و روش های برداشت غیراصولی آن ها دادستان شهرستان ورود کرد تا با متخلفان برخورد جدی شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اشتهارد گفت: ما با برداشت خانگی مخالفتی نداریم ولی بیشتر این افراد برداشت را به صورت تجاری و چندین گونی برداشت می کردند تا به فروش برسانند.

وی افزود:‌ برداشت این افراد به صورت غیراصولی است به طوریکه گیاه را به طور کامل از ریشه در می آورند که هم گیاه را از بین برده و هم خاک را ولی اگر اجازه دهند دام در فصل چرا وارد مرتع شود، فقط از ساقه گیاه استفاده می کند و ریشه گیاه برای زادآوری برای سال های بعد باقی می ماند.

نعمایی یادآور شد که برای جلوگیری از برداشت بی رویه این سبزی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت اکیپ های ثابت و سیار در محورهای بحرانی مستقر شده که با دستور قضایی که به همراه دارند از ورود متخلفان به عرصه جلوگیری می کنند ضمن اینکه جاده های فرعی منتهی به مراتع را نیز مسدود کرده اند.

عرصه های ملی شهرستان اشتهارد ۷۰ هزار هکتار است که که ۲۵ هزار هکتار را عرصه های بیابانی ومابقی را عرصه های مرتعی و جنگل های تاغ تشکیل می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.