محمد تاج الدینی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیش بینی هواشناسی استان نسبت به کاهش دما، افزود: براساس این پیش بینی کاهش دما تا روز شنبه هفته آینده بین ۲ تا ۱۵ درجه بالای صفر در نوسان است که شاهد وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق نیز خواهیم بود.
وی با بیان اینکه موج بعدی بارش روز پنجشنبه و جمعه وارد استان می شود، اظهار داشت:  بر اساس همین پیش بینی، پیامک های ترویجی به کشاورزان فرستاده شده است.
وی گفت: در این پیامک های اطلاع رسانی، به کشاورزان گلخانه دار توصیه شده تا سوخت مورد نیاز را تامین، دمای گلخانه ها را کنترل و دریچه های کنترل هوا را بسته نگه دارند ضمن اینکه از سالم بودن پوشش گلخانه هایشان مطمئن باشند.
تاج الدینی افزود: در این فصل بعضی از محصولات باغات همچون محصولات هسته دار از مرحله گل دهی خارج شده اند محصولات دانه دار مثل سیب و گلابی در مرحله گل دهی و شکوفه هستند که به احتمال بیشتر در معرض تهدید سرمازدگی قراردارند به همین لحاظ به آن ها توصیه شده تا از سیستم های گرمایشی سنتی و یا مکانیزه برای بالابردن دمای باغات خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: آتش زدن کاه و کلش و دود دادن علوفه های نیمه خیس در باغات روش سنتی بالابردن دمای باغات است و همچنین استفاده از بخاری های سیار و ثابت باغی نیز یکی دیگر از راه های افزایش دمای باغات برای جلوگیری از سرمازدگی است.
وی غرقابی کردن باغاتی که دارای چاه مجزا می باشند را یکی دیگر از راه های کاهش سرمازدگی دانست زیرا منجر به تعدیل دما در باغات می شود.

معاون جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص محصولات زراعی نیز گفت: محصولات زراعی غلات اکنون در مرحله خطر سرمازدگی نیستند ولی محصولات کلزا در آغاز مرحله شکوفه دهی هستند و از اردیبهشت ماه وارد مرحله حساس خود می شوند.

تاج الدینی با بیان اینکه کاهش دما در حال حاضر به قدری نیست که به محصولات کشاورزی خسارت چندانی بزند، گفت: پیش از این به کشاورزان توصیه های لازم برای استفاده از یکسری کودها همچون کود پتاسه برای بهبود تغذیه گیاهان و بالابردن مقاومت آن ها شده است و این در حالی است که نباید از کودهای ازته در اواخر فصل رشد استفاده شود.
وی اضافه کرد:‌ همچنین یکی از طرح های جدید برای جلوگیری از خسارات بارش ها و تگرگ برای محصولات کشاورزی و باغی استفاده از سایبان است که جزو برنامه های آتی در استان می باشد.

سرمای اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته منجر به کاهش برداشت ۸۲ درصدی محصولات باغی استان شد.

استان البرز دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.