فردین حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت کنونی تالاب صالحیه نظرآباد با اشاره به اینکه آبگیری تالاب کماکان در حال انجام است، اظهار کرد: وضعیت حضور پرندگان مهاجر در تالاب صالحیه نیز مطلوب است.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به سال گذشته، اکنون بخش جنوبی کانال زهکش موجود در محدوده تالاب صالحیه نیز آبگیری بهتری شده است، گفت: در گذشته تالاب اصلی تنها شامل قسمت شمالی کانال زهکش بود اما امسال با طراحی‌های انجام شده آب مازاد تالاب صالحیه به سمت جنوب زهکش هدایت می‌شود، به همین دلیل در حال حاضر با آبگیری که در آن قسمت ایجاد شده شاهد حضور خوب پرندگان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه این روزها سطح جاده‌های دسترسی به تالاب صالحیه به علت بارندگی اخیر و نفوذ آب به سطح این جاده‌ها دچار تخریب شده است، گفت: به همین دلیل فعلاً امکان ورود به محدوده تالاب امکان پذیر نیست.

حکیمی اشاره کرد: سال گذشته پایشگاه تالاب صالحیه با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های کشور افتتاح شد و اکنون همکاران ما در اداره محیط زیست شهرستان نظرآباد به صورت آنلاین امکان رصد تالاب را دارند.

وی اضافه کرد: سایت پرنده نگری در محدوده تالاب صالحیه کلنگ زنی شده است، امید است که بتوانیم امسال اعتباری از سازمان محیط زیست دریافت کرده و در محل پایشگاه این سایت پرنده نگری را راه اندازی کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: به تبع با راه اندازی سایت پرنده نگری تالاب صالحیه تمامی علاقمندان به حیات وحش، عکاسان و گردشگران طبیعی می‌توانند از محل سایت به رصد پرندگان تالاب بپردازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: از سال ۹۴ به بعد و با پیگیری لحاظ شدن تأمین حق آبه برای ورود به تالاب صالحیه این مهم از ناحیه رودخانه کُردان برای این تالاب فراهم شد و وضعیت بسیار مطلوب‌تری پیدا کرده است، در کنار این مهم آب‌های سطحی آن منطقه نیز به سمت تالاب صالحیه هدایت شده است و با این اقدامات مثبت اکنون شاهد آبگیری خوب آن هستیم.

حکیمی در ادامه تاکید کرد که رسیدن تالاب به وضعیت پایدار همیشه دغدغه دوستداران محیط زیست بوده است و دوست دارند که این تالاب به صورت پایدار و همیشگی باقی بماند.

وی با این توضیح که بیشتر پرندگان تالاب صالحیه جزو خانواده مرغابی سانان هستند، افزود: پرندگانی از جمله «غاز خاکستری»، «آنقوت»، «تنجه»، «آووست»، «کاکایی»، «درنا خاکستری»، «حواصیل خاکستری» و یا «خروس کولی» به این تالاب مهاجرت می‌کنند، انواع اردک‌ها نیز در تالاب صالحیه مشاهده می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه حدود یک و ماه نیم قبل و به هنگام بازدید از تالاب صالحیه با حضور جمعیت هزارتایی از پرنده‌ای با نام خروس کولی مواجهه شدیم، بیان کرد: طبق آمار سال‌های گذشته بیش از ۷۰ گونه از پرندگان در طول یکسال در زمان‌های مختلف در تالاب صالحیه رؤیت شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.