فاروق سخنور روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چندهزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی وارد تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد شده‌ و در آن حضور دارند.

وی اضافه کرد: این پرندگان شامل گونه‌های آبزی و کنارآبزی شامل غاز خاکستری، اردک‌ تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر، کشیم، فلامینگو، خروس‌کولی سینه‌سیاه و دم‌سفید است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب آب در تالاب «کانی‌برازان» با توجه به بارش‌های خوب زمستانی در این شهرستان پیش‌بینی کرد که فرود پرندگان در این تالاب تا پایان امسال و اوایل بهار سال آینده ادامه داشته باشد و شمار پرندگان مهاجر و بومی در آن به بیش از ۵۰ هزار قطعه برسد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از جنوب به شمال مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با افزایش دما در این منطقه کوچ خود را به مناطق سردتر (شمالی‌تر) ادامه می‌دهند.

مدت حضور پرندگان مهاجر در تالاب «کانی‌برازان» متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها در این تالاب و دیگر تالاب‌های منطقه لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنندوی اظهار داشت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها در «کانی‌برازان» و دیگر تالاب‌های منطقه لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

سخنور افزود: این تالاب به علت وضعیت مطلوب و امنیت مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال‌غرب کشور تبدیل شده و همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد؛ از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.

تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.